fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaArchiwumCzy sztuczna inteligencja odbierze nam pracę? Nie taki diabeł straszny...

Czy sztuczna inteligencja odbierze nam pracę? Nie taki diabeł straszny…

Codzienność sprawia, że nie dostrzegamy ogromnych zmian, w których uczestniczymy. Proces przemian najlepiej ilustruje krótka, bo zaledwie 27-letnia historia smartfonu. W 1993 roku na rynku pojawił się jego protoplasta – The IBM Simon Personal Communicator z panelem dotykowym, który umożliwiał korzystanie z poczty e-mail, kalendarza i kalkulatora. Dwadzieścia lat temu Nokia 9210 Communicator był pierwszym smartfonem z kolorowym wyświetlaczem. Natomiast niewątpliwie przełomową datą była prezentacja pierwszego iPhona w 2007 roku.

Trudno w to uwierzyć, ale 10 lat temu ze smartfonów korzystało na całym świecie zaledwie 500 mln abonentów. W 2010 roku smartfony zagarnęły już połowę rynku telefonów komórkowych. Dziś urządzenie z dotykowym ekranem jest tak samo nieodłącznym elementem naszego życia, jak kiedyś zegarek. Ta technologia zmieniła nasze przyzwyczajenia, kształtuje nowe formy komunikacji, stała się czynnikiem globalnych przemian cywilizacyjnych i kulturowych. Wpłynęła także na zmianę podejścia do kwestii związanych z organizacją i funkcjonowaniem społeczeństw, państw, gospodarki. Wszechobecny smartfon sprawił, że pytanie o to, czy sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, to zrozumiały dziś dylemat nie tylko futurystów, ale każdego współczesnego człowieka. Skutek rozwoju technologicznego to przyspieszona likwidacja wielu tradycyjnych profesji. W związku z tym rosną obawy o przyszłość tych, dla których wciąż są one źródłem utrzymania. Jednak z drugiej strony, wyzwania technologiczne zaowocowały narodzeniem się nowych, dotychczas nieznanych zawodów. To one wyznaczą kierunki rozwoju.

Zawody, które zmieniają świat

Gdy 16 lat temu powstał Facebook, nikt nie przypuszczał, że będzie to początek ery mediów społecznościowych – najpotężniejszego, globalnego narzędzia komunikacji marketingowej. Po aferze „Cambridge Analytica” połączenie socjografii i mediów społecznościowych zostało uznane za broń masowego rażenia. Ta broń to podstawowe narzędzie pracy specjalistów ds. marketingu cyfrowego i menedżerów mediów społecznościowych. Wzrost znaczenia obecności przedsiębiorstw w przestrzeni wirtualnej zaowocował powstaniem wielu nowych miejsc pracy. Początkowo obszarem komunikacji w mediach społecznościowych zajmowano się nieco po amatorsku, ale dzisiaj świadomość ich olbrzymiego znaczenia biznesowego zmusza firmy do zatrudniania ludzi o najwyższych kompetencjach.

Gdy w 2008 roku powstał Google Android, nikt nie przewidywał, że 10 lat później w Google Play i App Store będzie dostęp do ponad 6 mln aplikacji mobilnych, a liczba pobrań już dawno przekroczyła 50 miliardów. Aplikacje mobilne są efektem pracy nowej grupy zawodowej – twórców aplikacji, którzy we współpracy z projektantami aplikacji (odpowiedzialnymi za grafikę), programistami aplikacji i developerami aplikacji sprawiają, że aplikacja robi to, co powinna, i umożliwia korzystanie ze wszystkich wymaganych funkcji.

Zapotrzebowanie na specjalistów w tych dziedzinach, skutkuje zmianami w systemie kształcenia oraz certyfikacji zdobywanych kwalifikacji. Wiele uczelni modyfikuje pod tym kątem programy nauczania i uruchamia nowe kierunki studiów. Często w formie e-learningu. Nauczyciele e-learningu to także nowa grupa zawodowa.

Nowa ścieżka kariery

Na razie w dużych korporacjach, ale już niedługo w mniejszych organizacjach konieczne będzie zarządzanie procesami komunikacji, szkoleniami pracowników w zakresie umiejętności miękkich oraz korzystania z najnowszych zdobyczy technologicznych. Dzisiaj wykształca się nowa ścieżka kariery korporacyjnej. Dyrektor ds. uczenia się (CLO – Chief Learning Officer) powoli staje się niezbędnym członkiem kadry zarządzającej. CLO tworzy środowisko pracy, w którym silnie zmotywowani pracownicy w maksymalnym stopniu i z zadowoleniem wykorzystują swoje możliwości. Ostatecznie wysiłki edukacyjne CLO prowadzą do zwiększenia produktywności i wyższych zysków dla firmy.

Z kolei za optymalizację wyszukiwania stron internetowych i treści oraz ich pozycjonowanie, odpowiada specjalista SEO (Search Engine Optimization). Nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowania nowoczesnego przedsiębiorstwa, wykorzystującego technologie informacyjno-informatyczne bez analityków Big Data (Big Data Analyst). Pojawienie się tego zawodu to skutek wzrostu mocy obliczeniowej komputerów oraz konieczność eksploracji i opracowywania analiz wielkich wolumenów w hurtowniach danych. Zaledwie 14 lat temu w USA po raz pierwszy wykorzystano w biznesie chmurę obliczeniową. Za migrację danych oraz zarządzanie procesami w chmurze odpowiada specjalista ds. chmurowych obliczeniowej (cloud computing specialist). Ktoś mógłby powiedzieć, że to bardzo wąskie profesje, które egzystują w jakiejś odległej rzeczywistości. Jednak chyba nie ma wątpliwości, że np. pojawienie się aplikacji Uber i zawodu „kierowcy Ubera” w 2009 roku zmieniło radykalnie organizację transportu miejskiego (i nie tylko). W 2015 roku w USA ponad 327 tys. osób było „kierowcami Ubera”.

Umiejętność kreowania wzrostu

To zaledwie kilka przykładów nowych zawodów, które narodziły się w świecie cyfrowej gospodarki. Obrazują one potencjał wzrostu, wynikającego z rozwoju technologii. Z pewnością rynek pracy się zmieni, ale nie przestanie istnieć. Bez względu na własne przekonania, nawyki i ograniczenia, wszyscy pracownicy i przedsiębiorcy są już uczestnikami transformacji cyfrowej. Im szybciej to zrozumiemy, tym łatwiej otworzymy się na nowe obszary biznesowe oraz podejmiemy skuteczną walkę z będącą w awangardzie technologicznej światową konkurencją.

O sukcesie i dobrobycie narodów w coraz mniejszym stopniu decydują dziś tradycyjne dziedziny gospodarki. Na pierwszy plan wysuwa się umiejętność kreowania wzrostu poprzez wykorzystanie możliwości rewolucji informacyjno-informatycznej. Zastosowanie technologii informatycznych w przedsiębiorstwach i wykorzystanie chmury obliczeniowej to podstawowe czynniki wzrostu wydajności oraz efektywności, a także źródło wartości dodanej.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

Green Gas Poland 2023

Green Gas Poland to jedyna konferencja branżowa organizowana przez pracodawców sektora biogazowo-biometanowego. Zagadnienia branżowych centrów umiejętności, międzynarodowych projektów Erasmus+ oraz zapobiegania ekoterroryzmowi to najważniejsze tematy tegorocznej edycji, która odbyła się w pierwszej połowie grudnia w Warszawie.

INNE TEGO AUTORA

Deepfake – broń czy rozrywka?

„Deepfake” – termin, który powstał z połączenia dwóch angielskich słów: „deep” i „fake”. To swoista parafraza bardzo znanego w świecie cyfrowych technologii „głębokiego uczenia się” (ang. – deep learning, skr. – DL ) oraz owianego złą sławą słowa „fałsz” (ang. – fake). Głębokie uczenie jest podkategorią uczenia maszynowego (ang. machine learning, skr. – ML) i polega na tworzeniu sieci neuronowych, które mają za zadanie udoskonalić technikę rozpoznawania głosu, wizję komputerową czy też przetwarzanie naturalnego języka.
4 MIN CZYTANIA

Dlaczego to social media są dziś strategicznym narzędziem komunikacji z klientem

Budowanie lojalności wobec marki jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na sukces przedsiębiorstwa. Sposób prowadzonej komunikacji z grupą docelową za pośrednictwem odpowiednich narzędzi promocyjnych, odgrywa kluczową rolę w budowaniu wierności wobec marki. Jednym z najbardziej efektywnych kanałów nawiązywania więzi z klientami są media społecznościowe.
4 MIN CZYTANIA

Technologia pędzi, ale czy prawo nadąża?

Dwa lata temu przewidywano, że jeśli w pełni wykorzystamy potencjał cyfryzacji, to do 2025 r. PKB Polski może zwiększyć się nawet o 275 mld złotych. Pandemia z pewnością znacznie przyśpieszyła postęp w zakresie rozwoju robotyzacji, telepracy, pracy zdalnej oraz wszystkiego, co wiąże się z pojęciem Industry 4.0.
5 MIN CZYTANIA