Zaledwie jedna trzecia firm w Polsce zawsze weryfikuje swoich klientów – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. Z kolei aż 22 proc. ankietowanych przedsiębiorstw nie przeprowadza żadnej weryfikacji i z góry zakłada, że kontrahent jest uczciwy.
Badanie wykazało, że 32 proc. firm ufa swoim klientom, bo według nich zaufanie to podstawa rentownej współpracy. Jednocześnie 48 proc. respondentów twierdzi, że klientów wybiera rozsądnie, dzięki czemu później nie ma problemów, a 46 proc. współpracuje tylko ze stałymi partnerami. Najbardziej ryzykowne podejście do prowadzenia interesów mają przedsiębiorcy powyżej 60. roku życia, wśród których aż 40 proc. nie weryfikuje zdolności finansowych swoich klientów.
Jest wiele sposobów na to, by sprawdzić, jak firma rzeczywiście radzi sobie na rynku, czy na przykład nie zalega z płatnościami. Jeśli nie sprawdzamy, to się tego nie dowiemy. Zdroworozsądkowe podejście do tego tematu to wciąż domena mniejszości firm. Zaledwie 34 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP weryfikuje kontrahentów przed każdą nową transakcją
– powiedziała cytowana w raporcie z badania ekspertka Rzetelnej Firmy Katarzyna Starostka.
Z danych zebranych przez KRD wynika, że „średnie zaufanie” do swoich partnerów biznesowych deklaruje 26 proc. przedsiębiorców, a „niskie” lub „bardzo niskie” jedynie 3 proc. Większość z nich tłumaczy to tym, że w ciężkich czasach na samym zaufaniu można dużo stracić (41 proc.). Na własnych negatywnych doświadczeniach taki wniosek opiera 34 proc. zapytanych, już oszukanych przez kontrahentów, którym ufali. Z kolei 31 proc. uważa, że samo zaufanie to zbyt duże ryzyko, gdy chodzi o utratę pieniędzy, a 30 proc. podchodzi bardziej radykalnie i żywi przekonanie, że biznes to nie jest miejsce na ufność.