fbpx
poniedziałek, 20 stycznia, 2025
Strona głównaFinanseCzy unijny budżet powinien martwić polskich rolników?

Czy unijny budżet powinien martwić polskich rolników?

Propozycja dla Polski względem nowej unijnej perspektywy budżetowej na lata 2021-2027 opiewa w tym momencie na 170 mld euro. To o 6 mld więcej, niż Polska mogła wykorzystać w ramach poprzedniego budżetu. Ile środków z tej puli przypadnie rolnikom i czy mogą być oni zadowoleni z unijnej propozycji?

W ramach nowego budżetu Polscy rolnicy mogą liczyć na 33,5 mld euro w siedmioletniej perspektywie. To i dużo, i mało – jak zawsze bowiem wszystko zależy od perspektywy. Punkt widzenia rolników jest tu jednoznaczny i zasadza się na krytyce planowania nie uwzględniającego nowych strategii dla unijnego rolnictwa. Środowiska rolnicze i przetwórcze podkreślają, że proponowana kwota to wprawdzie bardziej korzystna propozycja niż w latach poprzednich, ale wciąż o 9 mld niższa aniżeli w poprzedniej perspektywie finansowej. Trudno nie przyznać im racji.

Budżet na rolnictwo, a Zielony Ład
Unijna strategia dla rolnictwa, czyli Europejski Zielony Ład, będzie wymagać od gospodarzy diametralnego przeformułowania finansów przedsiębiorstw rolnych. Obowiązkowe przeznaczenie 25 procent powierzchni gruntów pod uprawy ekologiczne, obligatoryjne roczne wyłączenie z produkcji 10 procent powierzchni użytków, czy ograniczenie możliwości stosowania nawozów to wyzwania, które pociągną za sobą potężne straty finansowe odczuwalne najpierw przez samych rolników, a później przez konsumentów. Chodzi o uczynienie Europy bardziej ekologiczną – praktyka może okazać się jednak niezwykle brutalna.

Zmuszenie Europejczyków do zwiększenia zakupów produktów ekologicznych będzie wiązało się z potencjalnym wzrostem wydatków – żywność ekologiczna jest po prostu droższa. Aby uniknąć zbytnich podwyżek – jak twierdzą liczni analitycy – mieszkańcy Starego Kontynentu zwrócą się w stronę towarów importowanych. Towarów o niższej niż obecnie jakości oraz niższej cenie, a jednocześnie nie pochodzących z gospodarstw unijnych. Spowoduje to drenaż środków i uzależnienie europejskiego rynku konsumenckiego od największych światowych dostawców żywności – Chin, USA czy Brazylii czy – lokalnie – Ukrainy.

Właśnie o tym mówią rolnicy, kiedy domagają się przeformułowania obecnej propozycji. Szczególnie zdeterminowani w tym zakresie są Polacy, którzy otrzymują znacznie mniej środków z tytułu dopłat do rolnictwa niż koledzy z zachodu kontynentu oraz – co szczególnie ważne w kontekście wspomnianej ekologii – zmniejszyli w ostatnich 10 latach areał upraw ekologicznych o 25 proc. Nowa perspektywa budżetowa nie uwzględnia niestety żadnych rekompensat za straty poniesione w wyniku nowej strategii Zielonego Ładu, a te mogą być ogromne.

Co może komisarz Wojciechowski?
Warto przy tym pamiętać, że zarzuty środowisk rolnych nie powinny koncentrować się na osobie komisarza Wojciechowskiego, który nie jest tu jednym źródłem podejmowanych decyzji. Nowa strategia zakłada swoistą interdyscyplinarność, łączącą rolnictwo, klimat, bioróżnorodność oraz kwestie handlowe. Za zagadnienia klimatyczne odpowiedzialny jest nieprzychylny Polsce – co nie jest tajemnicą – Frans Timmermans, za umowy handlowe odpowiada były komisarz ds. rolnictwa Phil Hogan, a za bioróżnorodność Stella Kyriakides.

Wypadkową decyzji tych polityków są kolejne problemy unijnego rolnictwa związane ze stopniowym otwieraniem się unijnego rynku na towary spoza wspólnoty. Tymczasem Unia Europejska powinna zapewnić impuls inwestycyjny wspólnotowym rolnikom poprzez wprowadzenie bardziej zwartego systemu ochrony celnej i stopniowego ograniczania kontyngentów na przywóz artykułów rolno-spożywczych do UE.

* autor jest Dyrektorem Instytutu Gospodarki Rolnej

Jacek Podgórski
Jacek Podgórski
Dyrektor Forum Rolnego Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Członek zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych oraz zespołu problemowego ds. międzynarodowych Rady Dialogu Społecznego. Były dyrektor Forum Podatkowo-Regulacyjnego w Departamencie Prawa i Legislacji ZPP. Wieloletni dyrektor Instytutu Gospodarki Rolnej. Autor licznych publikacji z zakresu funkcjonowania gospodarki rolnej Polski i Unii Europejskiej. Były dziennikarz i felietonista.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak uzdrowić krajową legislację?

W Polsce o procesie legislacyjnym trudno dziś mówić bez emocji. Złośliwie można by powiedzieć, że jest to wprawdzie proces, ale nie stanowienia prawa, tylko jego masowej produkcji. I to produkcji marnej jakości. Nie pozostaje to bez znaczenia dla biznesu, który o legislacji myśli z uzasadnioną trwogą.
6 MIN CZYTANIA

Obudzić z marazmu polski rynek pracy!

Polski rynek pracy w niedalekiej przyszłości będzie borykać się z niedoborem pracowników znacznie przewyższającym dzisiejsze, sygnalizowane przez przedsiębiorców, problemy. Wskaźniki demograficzne nie pozostawiają tu złudzeń. Pozostaje tu zatem pytanie – co robić?
5 MIN CZYTANIA

Polska powinna mieć swoją rakiję

Produkcja destylatów to element tradycji i kultury wielu regionów świata. Polska wcale nie jest tu białą plamą na mapie świata, ale od innych miejsc w samej choćby Unii Europejskiej odróżnia nas to, że wytwarzanie trunków o „słusznym” woltażu w domowych warunkach jest nad Wisłą po prostu nielegalne.
4 MIN CZYTANIA