fbpx
piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaEkologiaCzy zabraknie kobaltu do elektryków?

Czy zabraknie kobaltu do elektryków?

Złoża wykorzystywanego przy produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych kobaltu mogą się skończyć w ciągu kilkudziesięciu lat.

Gwałtowny wzrost produkcji samochodów elektrycznych pociąga za sobą coraz większe zużycie rzadkich surowców, takich jak kobalt, niezbędnych w bateriach o dużej pojemności.

Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej statystyczny samochód z napędem spalinowym zawiera 22,3 kg miedzi i 11,2 kg manganu. Z kolei do wyprodukowania jednego auta elektrycznego potrzeba ok. 53,2 kg miedzi, 39,9 kg niklu, 24,5 kg manganu, 13,3 kg kobaltu, 8,9 kg litu oraz 66,3 kg grafitu.

Jan Cipiur, autor artykułu w serwisie obserwatorfinansowy.pl, zauważa, że „w porównaniu z pojazdami tradycyjnymi różnica w zużyciu metali nieżelaznych i ziem rzadkich przez auta elektryczne jest więc ponad czterokrotna”.

Tymczasem potwierdzone światowe zasoby kobaltu to zalewie 7 mln ton, podczas gdy tylko w 2020 r. pozyskano w świecie ok. 140 tys. ton tego metalu. Przy takim wykorzystaniu kobaltu starczy go na 50 lat. A przecież to ma być dopiero początek rozwoju transportu elektrycznego.

I pytanie do ekologów i klimatystów: mówicie, że surowców, takich jak ropa czy węgiel, nie można wyeksploatować do końca, by je pozostawić przyszłym pokoleniom. A co z kobaltem do promowanych przez was elektryków?

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Unia zakaże naprawiać stare auta?

Komisja Europejska przygotowała rozporządzenie, które ma zakazać napraw tzw. pojazdów resztkowych. Mają one być od razu złomowane. To kolejny „genialny” plan UE.
2 MIN CZYTANIA

Globalne fundusze wycofały swoje poparcie dla religii klimatystycznej?

BlackRock, JPMorgan Chase, Vanguard oraz State Street niedawno opuściły Climate Action 100+, koalicję największych zarządzających funduszami na świecie, która zobowiązała się zapewnić, by najwięksi globalni emitenci gazów cieplarnianych „podjęli niezbędne działania w sprawie zapobieżenia zmianom klimatu”.
2 MIN CZYTANIA

UE zakaże małych opakowań cukru, sosów i kosmetyków

Unia Europejska chce wprowadzić nie tylko zakaz opakowań na warzywa i owoce czy na jedzenie i napoje spożywane w lokalach, ale zamierza także zakazać małych opakowań cukru, sosów i przypraw oraz kosmetyków.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Burza o tanie drewno

Żeby uprzykrzyć życie branżom konsumującym drewno i zwiększyć wycinkę lasów w krajach Unii Europejskiej, Bruksela chce nałożyć cła antydumpingowe na surowiec sprowadzany z Kazachstanu i Turcji.
2 MIN CZYTANIA

Skandal w ministerstwie rozwoju

Konfederacja przedstawiła opinii publicznej niepokojące fakty dotyczące skandalicznej sytuacji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Informacje posłów Michała Wawra i Bartłomieja Pejo ujawniły rażące naruszenia etyczne oraz konflikt interesów, których nie można bagatelizować.
< 1 MIN CZYTANIA

Reakcja NBP na wniosek o Trybunał Stanu dla prezesa

Narodowy Bank Polski zareagował oficjalnym oświadczeniem na złożenie politycznego wniosku o Trybunał Stanu dla prof. Adama Glapińskiego, prezesa NBP.
2 MIN CZYTANIA