Z badania BIG InfoMonitor wynika, że aż 68,3 proc. polskich przedsiębiorców zdecydowałoby się na ponowne założenie firmy w swojej branży. To więcej niż w 2021 r., gdy za taką ewentualnością opowiedziało się 55,7 proc. przedsiębiorców.
– Nie ma co się dziwić. W dzisiejszych czasach trudno przewidzieć, gdzie byłoby lepiej. Każda branża w mniejszym lub większym stopniu narażona jest na wzrost kosztów prowadzenia biznesu i problemy z płynnością finansową. Można powiedzieć, że firmy są obecnie w imadle przychodowo-kosztowym; spadającym przychodom towarzyszy wzrost kosztów, np. surowców, energii, ogrzewania i to dotyczy w szczególności branż o dużej energochłonności – wskazał Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Z drugiej strony drugi raz do tej samej branży nie weszłoby 19,5 proc. polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Rok temu odsetek głosujących za tym rozwiązaniem wynosił 22,6 proc. Prawie 8 proc. badanych deklaruje, że założyliby firmę w tej samej branży po raz drugi, ale tylko poza granicami Polski.
Najmniej chętni do ponownego rozpoczęcia biznesu w tej samej gałęzi gospodarki są przedstawiciele branży transportowej (29,2 proc.) oraz budowlanej (23,1 proc.) i handlowej (22,3 proc.).
Jeśli chodzi o główne powody zniechęcające do założenia firmy w tej samej branży wymieniano wysokie koszty prowadzenia działalności (47,5 proc.) oraz niskie marże (42,5 proc.).
Zdaniem głównego analityka BIG InfoMonitor prof. Waldemara Rogowskiego najbardziej perspektywiczne biznesy w Polsce to te związane z usługami, szczególnie medycznymi. Warto również wejść do branży beauty oraz standardowo branży IT.
Źródło: BIG InfoMonitor