fbpx
sobota, 2 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesCzym obecnie kierujemy się przy kupowaniu takich, a nie innych produktów?

Czym obecnie kierujemy się przy kupowaniu takich, a nie innych produktów?

Już nie tylko cena i nie tylko jakość liczą się dla nabywców. Niemal w równym stopniu ważne jest atrakcyjne opakowanie oraz oznakowanie wskazujące na inne walory produktu. Jest jeszcze coś, o czym nie zawsze chętnie się wspomina, ale co potrafi zadecydować o podjęciu decyzji o zakupie...

Obecne preferencje klientów rozpoznała w październiku tego roku Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, we współpracy z firmą badawczą ASM Research Solutions Strategy. Okazuje się, że podczas codziennych zakupów Polacy kierują się przede wszystkim jakością i ceną produktów – co akurat nie zaskakuje. Cena liczy się w równym stopniu, co jakość. Na pytanie: „Co jest dla Pana/Pani najważniejsze podczas codziennych zakupów?” aż 79,8 proc. ankietowanych odpowiedziało, że właśnie jakość. Na cenę wskazało z kolei blisko 75,8 proc. respondentów.
Gdyby to było już wszystko, co jest ważne dla nabywcy, sprzedawałyby się dobrze tylko towary najtańsze i o ukształtowanym agresywnym marketingiem dobrym wizerunku. Tak jednak nie jest. Dlaczego?

Co dla kupującego się jeszcze liczy?

Dla aż 26 proc. Polaków liczy się także atrakcyjne opakowanie, czyli nie tylko ładne, ale i praktyczne oraz zapewniające „solidną” wagowo zawartość. Na tym nie koniec. Niemal tyle samo, bo 24,4 proc. kupujących, zwraca uwagę na znaki jakości zamieszczone na produkcie. Jeżeli te znaki kojarzą się z wiarygodną firmą certyfikującą, wskazanie przez nią danego produktu bywa nawet lepszą rekomendacją niż telewizyjne, usilne zapewnienia w reklamach o wyjątkowej jakości produktu.

Nie wszystkich to może przekonywać, ale dla gros konsumentów (20,6 proc.) liczą się także „walory ekologiczne” tego, co nabywają. Pojęcie to warto rozszyfrować jako przekaz o czymś więcej niż tylko o naturalnym pochodzeniu produktu – w tym przypadku żywnościowego (że jest z ekologicznych upraw, z „humanitarnego” chowu itp. itd.). Część nabywców, czytając etykietę informującą o „ekologiczności”, chce być przekonana, że to, co kupili nie tylko im nie zaszkodzi, ale wręcz będzie miało prozdrowotne znaczenie. Że będzie naprawdę zdrowe!

Nie można ani na chwilę zapominać, że coraz więcej ludzi czyta etykiety. Analizuje składy produktów. Oraz dokładnie sprawdza przed zakupem – często w sieci – opinie innych klientów. Zwłaszcza w czasach trudnych, kryzysowych, konsumenci wzmagają swoją „czujność”. Są zdecydowanie bardziej wymagający niż w okresach „leniwego” prosperity.

Kupuję, bo polskie!

Co Polacy uznają jeszcze za ważne przy robieniu zakupów? Inaczej zapewne niż przed kilkudziesięciu laty, aż dla 17,3 proc. respondentów istotny jest kraj pochodzenia produktu. Można zaryzykować nawet twierdzenie, że coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na rozwój polskiej gospodarki. Z pewnością zaś mogą decydować nawet o „być albo nie być” polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorców, którzy niejednokrotnie walczą z koncernami o przychylność konsumentów.

Warto, by wszyscy polscy przedsiębiorcy zdawali sobie sprawę z priorytetów, którymi kierują się Polacy przy zakupach i nie bali się wykorzystywać mody na zakupy od małych, lokalnych firm. Warto też budować swoją markę w oparciu o regionalne pochodzenie, wielopokoleniową tradycję i polski kapitał. Tym bardziej, że aż 78,3 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Śmiało można więc powiedzieć, że polscy konsumenci wykazują się patriotyzmem ekonomicznym i chętnie kupują to, co polskie.

Na pytanie: „Czym jest dla Pana/Pani patriotyzm dziś?” ponad 41 proc. Polaków odpowiedziało, że kupowaniem polskich produktów. I niech to posłuży za podsumowanie tego krótkiego omówienia preferencji zakupowych naszych rodaków.

 

( Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego wyłania produkty, usługi i innowacje o najwyższej jakości i nagradza je godłem „Teraz Polska”. Obecnie przyjmuje zgłoszenia do 33. edycji Konkursu Teraz Polska).
Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

InPost został sponsorem potężnego klubu piłkarskiego!

Firma InPost nawiązała partnerstwo z angielskim klubem Newcastle United, jedną z najpotężniejszych drużyn Premier League – najlepszej ligi piłkarskiej świata.
< 1 MIN CZYTANIA

Rybołówstwo rekreacyjne w Polsce przestało istnieć

Po wprowadzeniu przez Unię Europejską zakazu połowów dorsza zarówno rybacy komercyjni, jak i rekreacyjni nie otrzymali ani złotówki rekompensat. Chcemy usiąść do rozmów z rządem. Skoro coś się nam zakazuje, to trzeba to zrekompensować – mówi Michał Niedźwiecki, przedstawiciel rybołówstwa rekreacyjnego.
7 MIN CZYTANIA

Największe bariery dla polskiego biznesu

Choć wiele wskazuje na to, że polską gospodarkę czeka wzrost, to jednak przedsiębiorcy wciąż widzą wiele barier, które uniemożliwiają swobodny rozwój ich biznesów.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Należy odblokować tereny pod zabudowę

Nie dalej jak do końca grudnia 2025 roku każda gmina powinna mieć uchwalony plan ogólny, który określi, co i gdzie można budować. Czy reforma planowania przestrzennego wyznaczy wreszcie jasne reguły dla inwestorów chcących budować, zabezpieczając zarazem interesy mieszkańców?
3 MIN CZYTANIA

Drobni przedsiębiorcy mają coraz więcej długów i próbują je restrukturyzować

Nawet nie upadłości firm, bo na ich miejsce wciąż powstają nowe, ale rosnąca niewypłacalność przedsiębiorców (a nawet całych sektorów) i prowadzone restrukturyzacje powinny stać się sygnałem alarmowym dla gospodarczych decydentów.
2 MIN CZYTANIA

Deweloperzy proponują priorytety mieszkaniowe na pierwsze sto dni rządu

Spójna i długofalowa strategia mieszkaniowa dla Polski, odblokowanie państwowych gruntów pod budowę, koniec z nieuprawnionymi odwołaniami od decyzji administracyjnych oraz zachęty podatkowe dla budownictwa – to główne postulaty środowiska deweloperów. Co na to politycy?
4 MIN CZYTANIA