fbpx
wtorek, 4 lutego, 2025
Strona głównaBiznesCzym obecnie kierujemy się przy kupowaniu takich, a nie innych produktów?

Czym obecnie kierujemy się przy kupowaniu takich, a nie innych produktów?

Już nie tylko cena i nie tylko jakość liczą się dla nabywców. Niemal w równym stopniu ważne jest atrakcyjne opakowanie oraz oznakowanie wskazujące na inne walory produktu. Jest jeszcze coś, o czym nie zawsze chętnie się wspomina, ale co potrafi zadecydować o podjęciu decyzji o zakupie...

Obecne preferencje klientów rozpoznała w październiku tego roku Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, we współpracy z firmą badawczą ASM Research Solutions Strategy. Okazuje się, że podczas codziennych zakupów Polacy kierują się przede wszystkim jakością i ceną produktów – co akurat nie zaskakuje. Cena liczy się w równym stopniu, co jakość. Na pytanie: „Co jest dla Pana/Pani najważniejsze podczas codziennych zakupów?” aż 79,8 proc. ankietowanych odpowiedziało, że właśnie jakość. Na cenę wskazało z kolei blisko 75,8 proc. respondentów.
Gdyby to było już wszystko, co jest ważne dla nabywcy, sprzedawałyby się dobrze tylko towary najtańsze i o ukształtowanym agresywnym marketingiem dobrym wizerunku. Tak jednak nie jest. Dlaczego?

Co dla kupującego się jeszcze liczy?

Dla aż 26 proc. Polaków liczy się także atrakcyjne opakowanie, czyli nie tylko ładne, ale i praktyczne oraz zapewniające „solidną” wagowo zawartość. Na tym nie koniec. Niemal tyle samo, bo 24,4 proc. kupujących, zwraca uwagę na znaki jakości zamieszczone na produkcie. Jeżeli te znaki kojarzą się z wiarygodną firmą certyfikującą, wskazanie przez nią danego produktu bywa nawet lepszą rekomendacją niż telewizyjne, usilne zapewnienia w reklamach o wyjątkowej jakości produktu.

Nie wszystkich to może przekonywać, ale dla gros konsumentów (20,6 proc.) liczą się także „walory ekologiczne” tego, co nabywają. Pojęcie to warto rozszyfrować jako przekaz o czymś więcej niż tylko o naturalnym pochodzeniu produktu – w tym przypadku żywnościowego (że jest z ekologicznych upraw, z „humanitarnego” chowu itp. itd.). Część nabywców, czytając etykietę informującą o „ekologiczności”, chce być przekonana, że to, co kupili nie tylko im nie zaszkodzi, ale wręcz będzie miało prozdrowotne znaczenie. Że będzie naprawdę zdrowe!

Nie można ani na chwilę zapominać, że coraz więcej ludzi czyta etykiety. Analizuje składy produktów. Oraz dokładnie sprawdza przed zakupem – często w sieci – opinie innych klientów. Zwłaszcza w czasach trudnych, kryzysowych, konsumenci wzmagają swoją „czujność”. Są zdecydowanie bardziej wymagający niż w okresach „leniwego” prosperity.

Kupuję, bo polskie!

Co Polacy uznają jeszcze za ważne przy robieniu zakupów? Inaczej zapewne niż przed kilkudziesięciu laty, aż dla 17,3 proc. respondentów istotny jest kraj pochodzenia produktu. Można zaryzykować nawet twierdzenie, że coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na rozwój polskiej gospodarki. Z pewnością zaś mogą decydować nawet o „być albo nie być” polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorców, którzy niejednokrotnie walczą z koncernami o przychylność konsumentów.

Warto, by wszyscy polscy przedsiębiorcy zdawali sobie sprawę z priorytetów, którymi kierują się Polacy przy zakupach i nie bali się wykorzystywać mody na zakupy od małych, lokalnych firm. Warto też budować swoją markę w oparciu o regionalne pochodzenie, wielopokoleniową tradycję i polski kapitał. Tym bardziej, że aż 78,3 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Śmiało można więc powiedzieć, że polscy konsumenci wykazują się patriotyzmem ekonomicznym i chętnie kupują to, co polskie.

Na pytanie: „Czym jest dla Pana/Pani patriotyzm dziś?” ponad 41 proc. Polaków odpowiedziało, że kupowaniem polskich produktów. I niech to posłuży za podsumowanie tego krótkiego omówienia preferencji zakupowych naszych rodaków.

 

( Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego wyłania produkty, usługi i innowacje o najwyższej jakości i nagradza je godłem „Teraz Polska”. Obecnie przyjmuje zgłoszenia do 33. edycji Konkursu Teraz Polska).
Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA