fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesCzym obecnie kierujemy się przy kupowaniu takich, a nie innych produktów?

Czym obecnie kierujemy się przy kupowaniu takich, a nie innych produktów?

Już nie tylko cena i nie tylko jakość liczą się dla nabywców. Niemal w równym stopniu ważne jest atrakcyjne opakowanie oraz oznakowanie wskazujące na inne walory produktu. Jest jeszcze coś, o czym nie zawsze chętnie się wspomina, ale co potrafi zadecydować o podjęciu decyzji o zakupie...

Obecne preferencje klientów rozpoznała w październiku tego roku Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, we współpracy z firmą badawczą ASM Research Solutions Strategy. Okazuje się, że podczas codziennych zakupów Polacy kierują się przede wszystkim jakością i ceną produktów – co akurat nie zaskakuje. Cena liczy się w równym stopniu, co jakość. Na pytanie: „Co jest dla Pana/Pani najważniejsze podczas codziennych zakupów?” aż 79,8 proc. ankietowanych odpowiedziało, że właśnie jakość. Na cenę wskazało z kolei blisko 75,8 proc. respondentów.
Gdyby to było już wszystko, co jest ważne dla nabywcy, sprzedawałyby się dobrze tylko towary najtańsze i o ukształtowanym agresywnym marketingiem dobrym wizerunku. Tak jednak nie jest. Dlaczego?

Co dla kupującego się jeszcze liczy?

Dla aż 26 proc. Polaków liczy się także atrakcyjne opakowanie, czyli nie tylko ładne, ale i praktyczne oraz zapewniające „solidną” wagowo zawartość. Na tym nie koniec. Niemal tyle samo, bo 24,4 proc. kupujących, zwraca uwagę na znaki jakości zamieszczone na produkcie. Jeżeli te znaki kojarzą się z wiarygodną firmą certyfikującą, wskazanie przez nią danego produktu bywa nawet lepszą rekomendacją niż telewizyjne, usilne zapewnienia w reklamach o wyjątkowej jakości produktu.

Nie wszystkich to może przekonywać, ale dla gros konsumentów (20,6 proc.) liczą się także „walory ekologiczne” tego, co nabywają. Pojęcie to warto rozszyfrować jako przekaz o czymś więcej niż tylko o naturalnym pochodzeniu produktu – w tym przypadku żywnościowego (że jest z ekologicznych upraw, z „humanitarnego” chowu itp. itd.). Część nabywców, czytając etykietę informującą o „ekologiczności”, chce być przekonana, że to, co kupili nie tylko im nie zaszkodzi, ale wręcz będzie miało prozdrowotne znaczenie. Że będzie naprawdę zdrowe!

Nie można ani na chwilę zapominać, że coraz więcej ludzi czyta etykiety. Analizuje składy produktów. Oraz dokładnie sprawdza przed zakupem – często w sieci – opinie innych klientów. Zwłaszcza w czasach trudnych, kryzysowych, konsumenci wzmagają swoją „czujność”. Są zdecydowanie bardziej wymagający niż w okresach „leniwego” prosperity.

Kupuję, bo polskie!

Co Polacy uznają jeszcze za ważne przy robieniu zakupów? Inaczej zapewne niż przed kilkudziesięciu laty, aż dla 17,3 proc. respondentów istotny jest kraj pochodzenia produktu. Można zaryzykować nawet twierdzenie, że coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na rozwój polskiej gospodarki. Z pewnością zaś mogą decydować nawet o „być albo nie być” polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorców, którzy niejednokrotnie walczą z koncernami o przychylność konsumentów.

Warto, by wszyscy polscy przedsiębiorcy zdawali sobie sprawę z priorytetów, którymi kierują się Polacy przy zakupach i nie bali się wykorzystywać mody na zakupy od małych, lokalnych firm. Warto też budować swoją markę w oparciu o regionalne pochodzenie, wielopokoleniową tradycję i polski kapitał. Tym bardziej, że aż 78,3 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Śmiało można więc powiedzieć, że polscy konsumenci wykazują się patriotyzmem ekonomicznym i chętnie kupują to, co polskie.

Na pytanie: „Czym jest dla Pana/Pani patriotyzm dziś?” ponad 41 proc. Polaków odpowiedziało, że kupowaniem polskich produktów. I niech to posłuży za podsumowanie tego krótkiego omówienia preferencji zakupowych naszych rodaków.

 

( Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego wyłania produkty, usługi i innowacje o najwyższej jakości i nagradza je godłem „Teraz Polska”. Obecnie przyjmuje zgłoszenia do 33. edycji Konkursu Teraz Polska).
Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA