fbpx
poniedziałek, 11 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesDlaczego firmy w Polsce ograniczają rekrutację?

Dlaczego firmy w Polsce ograniczają rekrutację?

Na polskim rynku rekrutacyjnym widoczny jest stały spadek liczby ofert pracy. Nie wpływa to jednak na wzrost wymagań wobec pracowników.

W październiku 2023 roku na 50 największych w Polsce portalach pracy opublikowano prawie 256,5 tys. nowych ogłoszeń – informuje poniedziałkowa „Rzeczpospolita”. To niemal o 51 tys. mniej niż w październiku 2022 roku, co stanowi spadek aż o 17 proc.

Według ekspertów z firmy Grant Thornton widoczny od dwóch miesięcy spadek liczby ofert pracy może być odsuniętym w czasie skutkiem wysokich kosztów działalności, z jakimi muszą borykać się polskie przedsiębiorstwa. Na szczęście firmy nadal starają się unikać zwolnień, bo według danych GUS liczba osób zwalnianych z przyczyn leżących po stronie pracodawców utrzymywała się w ostatnich miesiącach na poziomie 33-34 tys. osób.

Coraz trudniej wierzyć w to, że spadki liczby nowych rekrutacji to tylko krótkotrwałe potknięcia, wynikające np. z czynników sezonowych lub statystycznych. Coraz wyraźniej widać w tych danych dłuższą, negatywną tendencję makroekonomiczną, czyli spowolnienie koniunktury i spadek popytu na pracowników

– powiedziała Monika Łosiewicz, menedżer ds. potencjału ludzkiego w firmie Grant Thornton.

Jak się okazuje, marazm na rynku pracy nie wpłynął na zmniejszenie liczby benefitów pracowniczych oferowanych kandydatom. Analiza ogłoszeń o pracę przeprowadzona przez Grant Thornton dowiodła również, że liczba wymagań stawianych przyszłym pracownikom nie ulega zwiększeniu.

Gdyby pracodawcy faktycznie wpadli w głębokie kłopoty, tracili wiarę w rozwój swoich firm i sens utrzymywania obecnego zatrudnienia, to z pewnością obcinaliby ofertę benefitów i wymagali coraz więcej od pracowników

– skomentowała Magdalena Marcinkowska, partnerka w Grant Thornton.

Źródło: PAP, Rzeczpospolita
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Co polski biznes myśli o jednolitym rynku UE?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców ceni sobie uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej, który – w ich opinii – daje im przewagę nad konkurentami spoza Europy.
2 MIN CZYTANIA

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski system finansowy jest stabilny

Narodowy Bank Polski przeanalizował krajowy system finansowy i ocenił, że jest on stabilny, a bilans ryzyka ulega polepszeniu.
2 MIN CZYTANIA

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Izera w toku, czyli co z polskim autem elektrycznym

Projekt Izera – czyli budowa polskiej marki aut elektrycznych – jest już zrealizowany w niemal 40 procentach. Spółka zamierza uruchomić produkcję w 2026 roku.
2 MIN CZYTANIA