fbpx
piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaTransportDlaczego globalny łańcuch dostaw się zatkał?

Dlaczego globalny łańcuch dostaw się zatkał?

Cena transportu kontenera z Chin do USA wzrosła w ostatnim roku o 500 procent – do ponad 20 tys. USD.

Jest to efektem wielu czynników, które się na siebie nałożyły w ostatnich miesiącach.

Pierwszym – najważniejszym był paraliż całego świata spowodowany pandemią COVID-19, która pociągnęła za sobą ograniczenia w swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej i przemieszczania się.

Jednocześnie w marcu zablokowany został transport przez Kanał Sueski. Następnie w lipcu wystąpiły gwałtowne burze i nawałnice u południowych wybrzeży Chin, gdzie przebiega jedna z głównych linii komunikacyjnych z Państwa Środka do Europy.

Obecnie – wraz ze wzrostem liczby zachorowań na COVID-19, zwłaszcza w jego bardziej inwazyjnych wariantach – są też wprowadzane w niektórych miejscach kolejne ograniczenia.

Na te wszystkie okoliczności nakłada się rosnący popyt spowodowany zbliżającym się przedświątecznym sezonem zakupowym oraz wydatkami, które były wcześniej odkładane przez ludzi z powodu epidemii.

Finalnie przewoźnicy mają opóźnienia w realizacji dostaw. Jednocześnie jest bardzo dużo chętnych do ich nadania, aby uzupełniać braki i zaspokoić popyt na rynkach całego świata.
Jeżeli nie wystąpią żadne nowe okoliczności, to sytuacja ta utrzyma się prawdopodobnie do Chińskiego Nowego Roku, czyli początku lutego 2022.

Możliwe, że do tego czasu stawka za transport kontenera z Chin do USA utrzyma się na poziomie 20 tys. USD, a do Europy 14 tys. USD albo nawet jeszcze bardziej wzrośnie.

Podobne problemy z zachowaniem drożności globalnych łańcuchów dostaw nie miały miejsca od 30 lat. Przewoźnicy nie widzą szybkiego rozwiązania, ponieważ ich dążenia do zwiększenia własnych zasobów mogą być w znacznej części zrealizowane dopiero w 2023 roku.

Reuters

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.
2 MIN CZYTANIA

Taksówkarze też będą strajkować

Taksówkarze narzekają na zbyt niskie zarobki i mają zamiar strajkować. Pierwszą akcję protestacyjną zaplanowano w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Napięcia na Bliskim Wschodzie ożywiły Nowy Jedwabny Szlak

Po zastoju, który nastąpił po wybuchu wojny na Ukrainie, skokowo wzrósł transport towarów koleją w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Ruch został napędzony przez kryzys na szlaku przez Morze Czerwone i Kanał Sueski.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Utoniemy w śmieciach? Unia zakazuje wywożenia odpadów za granicę

Parlament Europejski przegłosował przepisy, które zakażą wywożenia niektórych kategorii odpadów poza granice państw należących do UE.
< 1 MIN CZYTANIA

Walka z globalnym ociepleniem trwa, a Chiny robią swoje

W 2023 roku władze Państwa Środka mocno postawiły na rozwój energetyki opartej o węgiel, co stawia pod znakiem zapytania możliwość realizacji przez Chiny celów klimatycznych wyznaczonych na rok 2030.
< 1 MIN CZYTANIA

Japonia podniosła stopy procentowe pierwszy raz od… 17 lat!

Bank Japonii podjął decyzję o podniesieniu stóp procentowych, co oznacza odejście od trwającej kilkanaście lat polityki utrzymywania ich na ujemnym poziomie.
< 1 MIN CZYTANIA