fbpx
środa, 31 maja, 2023
Strona głównaTransportDlaczego globalny łańcuch dostaw się zatkał?

Dlaczego globalny łańcuch dostaw się zatkał?

Cena transportu kontenera z Chin do USA wzrosła w ostatnim roku o 500 procent – do ponad 20 tys. USD.

Jest to efektem wielu czynników, które się na siebie nałożyły w ostatnich miesiącach.

Pierwszym – najważniejszym był paraliż całego świata spowodowany pandemią COVID-19, która pociągnęła za sobą ograniczenia w swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej i przemieszczania się.

Jednocześnie w marcu zablokowany został transport przez Kanał Sueski. Następnie w lipcu wystąpiły gwałtowne burze i nawałnice u południowych wybrzeży Chin, gdzie przebiega jedna z głównych linii komunikacyjnych z Państwa Środka do Europy.

Obecnie – wraz ze wzrostem liczby zachorowań na COVID-19, zwłaszcza w jego bardziej inwazyjnych wariantach – są też wprowadzane w niektórych miejscach kolejne ograniczenia.

Na te wszystkie okoliczności nakłada się rosnący popyt spowodowany zbliżającym się przedświątecznym sezonem zakupowym oraz wydatkami, które były wcześniej odkładane przez ludzi z powodu epidemii.

Finalnie przewoźnicy mają opóźnienia w realizacji dostaw. Jednocześnie jest bardzo dużo chętnych do ich nadania, aby uzupełniać braki i zaspokoić popyt na rynkach całego świata.
Jeżeli nie wystąpią żadne nowe okoliczności, to sytuacja ta utrzyma się prawdopodobnie do Chińskiego Nowego Roku, czyli początku lutego 2022.

Możliwe, że do tego czasu stawka za transport kontenera z Chin do USA utrzyma się na poziomie 20 tys. USD, a do Europy 14 tys. USD albo nawet jeszcze bardziej wzrośnie.

Podobne problemy z zachowaniem drożności globalnych łańcuchów dostaw nie miały miejsca od 30 lat. Przewoźnicy nie widzą szybkiego rozwiązania, ponieważ ich dążenia do zwiększenia własnych zasobów mogą być w znacznej części zrealizowane dopiero w 2023 roku.

Reuters

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ryanair sprzeciwia się marnowaniu pieniędzy podatników

Sąd w Luksemburgu poparł sprzeciw irlandzkiej linii lotniczej Ryanair wobec pomocy włoskiego państwa, zatwierdzonej przez Unię Europejską, dla linii lotniczych dotkniętych pandemią COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska pomyliła się o rząd wielkości

Nowe regulacje Unii Europejskiej wywołają znacznie większy wzrost kosztów produkcji samochodów osobowych i ciężarowych niż pokazały początkowe szacunki Komisji Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Elektryki są i będą drogie oraz nieekologiczne

Represjonowanie właścicieli aut spalinowych, a z drugiej strony subwencje i agresywny marketing aut elektrycznych zdewastują rynek motoryzacyjny. Coś, co jest wmuszane, a przy tym objęte ogromną kuratelą państwa, niczym sensownym nie zaowocuje.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Lewicowa Dania wzorem do naśladowania dla antyimigranckiej prawicy

Politycy prawicowych ugrupowań z całej Europy stawiają za wzór ustawowe rozwiązanie migracyjne, które obowiązuje w rządzonej przez socjaldemokratów Danii.
< 1 MIN CZYTANIA

Rosja masowo kradnie i wywozi zboże z Ukrainy

Od rozpoczęcia inwazji w lutym ubiegłego roku, Rosja ukradła i wywiozła z terytorium Ukrainy 4 miliony ton zboża. Ukraina monitoruje, do jakich odbiorców jej zboże trafia.
< 1 MIN CZYTANIA

Niemcy będą zarabiać na naprawie ukraińskich czołgów

Niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall założył spółkę na Ukrainie, która będzie miała za zadanie naprawę już służących w tamtejszym wojsku czołgów oraz budowę nowych.
< 1 MIN CZYTANIA