fbpx
piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaInnowacjeDlaczego Google może stracić swoją pozycję

Dlaczego Google może stracić swoją pozycję

Rozwój technologii sztucznej inteligencji może doprowadzić do utraty dominującej pozycji Google na rynku usług internetowych.

Obszerny tekst o problemach Google opublikował w portalu Medium Praveen Seshadri, który pracował w tej firmie ponad trzy lata, a wcześniej przez kilkanaście lat był zatrudniony m.in. w Microsofcie.

W Google (a właściwie firmie Alphabet, którego Google jest najważniejszą częścią) pracuje obecnie 175 tysięcy ludzi. Są oni bardzo dobrze wynagradzani, a mogą też liczyć na atrakcyjne benefity, dodatki i bonusy. Praca wiąże się z dużym prestiżem i zbiorowym poczuciem „wyjątkowości” przedsiębiorstwa. Ludzie ci realizują wiele innowacyjnych i nowatorskich projektów, jednak każde ich działanie jest obwarowane szeregiem korporacyjnych norm i zasad: zatwierdzenia, procesy, przeglądy wydajności i zgodności, raporty, plany – to tylko niektóre z elementów codzienności pracowników Google.

Zdaniem Praveena Seshadriego każda z zatrudnionych osób jest bardzo wąsko skupiona na realizacji swojej mikrodziałki, przez co została w nich zatracona świadomość misji firmy. Nie zajmuje ich chęć uporządkowania światowych zasobów informacji i poprawa zadowolenia klientów czy użytkowników. Priorytetem jest za to spełnienie oczekiwań przełożonych.

Natomiast projekty wewnątrz organizacji są zorganizowane w taki sposób, aby kolejne zmiany i innowacje w pierwszej kolejności minimalizowały ryzyko ich ewentualnego negatywnego wpływu na już funkcjonujące procesy. Wszystko jest podporządkowane rosnącej fali pieniędzy z reklam, które stanowią ponad 85 procent przychodów korporacji.

Dodatkowo ostatnie decyzje o zwolnieniu kilkunastu tysięcy osób wzbudziły niepokój wśród pozostałych pracowników co do słuszności kierunku obranego przez firmę.

Praveena Seshadri uważa, że Google stoi teraz w miejscu, w którym może pójść w kierunku nadal dużej firmy, ale będącej cieniem dawnej potęgi (co się wydarzyło np. z IBM czy AT&T). Innym rozwiązaniem jest przekształcenie się, powrót do korzeni i dostosowanie do nowych realiów, co zrobił m.in. Microsoft.

Medium.com

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Generatywna sztuczna inteligencja w polskich firmach

Już ponad 80 proc. ankietowanych dyrektorów finansowych w Polsce dostrzega znaczenie AI w kontekście strategii biznesowej,
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy nie są gotowe na unijne wymogi?

Większość polskich przedsiębiorstw wciąż może nie być gotowa na spełnienie wymogów unijnej dyrektywy NIS2, która dotyczy cyberbezpieczeństwa.
2 MIN CZYTANIA

Unia wprowadza przepisy regulujące AI

W tym tygodniu Parlament Europejski zatwierdził akt regulujący przepisy o sztucznej inteligencji. Jest to pierwsza na świecie taka regulacja dotycząca AI, która wkrótce stanie się prawem w Europie.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Utoniemy w śmieciach? Unia zakazuje wywożenia odpadów za granicę

Parlament Europejski przegłosował przepisy, które zakażą wywożenia niektórych kategorii odpadów poza granice państw należących do UE.
< 1 MIN CZYTANIA

Walka z globalnym ociepleniem trwa, a Chiny robią swoje

W 2023 roku władze Państwa Środka mocno postawiły na rozwój energetyki opartej o węgiel, co stawia pod znakiem zapytania możliwość realizacji przez Chiny celów klimatycznych wyznaczonych na rok 2030.
< 1 MIN CZYTANIA

Japonia podniosła stopy procentowe pierwszy raz od… 17 lat!

Bank Japonii podjął decyzję o podniesieniu stóp procentowych, co oznacza odejście od trwającej kilkanaście lat polityki utrzymywania ich na ujemnym poziomie.
< 1 MIN CZYTANIA