fbpx
wtorek, 23 kwietnia, 2024
Strona głównaArchiwumDlaczego w czasie kryzysu nie warto ciąć kosztów związanych z promocją i...

Dlaczego w czasie kryzysu nie warto ciąć kosztów związanych z promocją i reklamą firmy?

Jak pokazuja wyniki badań, te firmy, które nie zaniechały promocji, dostały „bonus” w postaci 0,5-procentowego wzrostu udziałów rynkowych. Nie jest oczywiście łatwo podjąć decyzję o dalszym promowaniu się, szczególnie średniej wielkości firmie, gdy piętrzą się niezapłacone faktury, a konkrahenci dobijają się telefonicznie z prośbami i monitami o zapłatę. Nie jest, ale mimo wszystko warto. Zwłaszcza wtedy, gdy firma nie została mocno „nadszarpnięta” w efekcie rynkowych perturbacji, gdy posiada nie tylko doraźną strategię kryzysową, ale także wizję na przetrwanie marki w ciężkim okresie. A także mechanizmy obronne przed ewentualnym, wrogim przejęciem.

Schowaj kontrowersyjna markę

Jest to, mówiąc wprost, głupie, ale niektóre marki szczególnie mocno i niezasłużenie „obrywają” w kryzysie, stając się jego mimowolnymi ofiarami. Słynne, meksykańskie piwo Corona, według ankiety przeprowadzonej przez amerykańską agencję PR, straciło wyłącznie z powodu swojej nazwy. Najgłupsze w tej historii było to, że nie ma ono nic wspólnego ani z Chinami, ani z Wuhan, ani nawet z amerykańską produkcją. Według tego badania rynkowego aż 38 proc. Amerykanów z południowych stanów USA zdecydowanie nie kupiłoby piwa Corona, ponieważ… „nie chcą prosić o coronę”.

Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych (PSPA) oszacowało w początkowym okresie spadek ruchu w branży na 97 proc. Mimo że przejazd autokarem, z zachowaniem oczywiście norm i przepisów bezpieczeństwa sanitarnego, może być bezpieczniejszy niż np. wizyta w supermarkecie. W takiej sytuacji poszczególne przedsiębiorstwa powinny poszukać własnego „chwytu” marketingowego, pokazującego daną markę nie tylko jako „bezpieczną”, ale i przydatną, a może nawet niezbedną na rynku. Czasem na czas kryzysowy warto w komunikacji marketingowej wyeksponować inną jeszcze działalność przedsiębiorstwa, która do niedawna pozostawała w cieniu czołowego produktu. Interesujący przykład komunikacji, dopasowanej do obecnych realiów, wdrożył niedawno popularny w Wielkiej Brytanii Lush, producent naturalnych kosmetyków, w tym mydeł. Firma zaprosiła klientów do darmowego i dokładnego mycia rąk w swoich sklepach. Pokazała, że dba o czystość i higienę, nie koncentrując się na histerycznych wątkach epidemii Covid-19. Podkreślono po prostu, że mycie rąk to właśnie najprostsza i najlepsza metoda ochrony nie tylko przed koronowirusem, ale też przed wieloma innymi chorobami.

Jesteśmy etyczni i pomagamy

Ważny jest również sponsoring. Przykładowo: nasz producent mebli Agata przeznaczył na walkę z epidemią 1 mln zł, a wiele mniejszych i większych firm, w tym marka 4F, wykorzystuje swoje zaplecze do produkcji odzieży i akcesoriów ochronnych. Śladem 4F poszli producenci odzieży tacy jak Tuss, Quito, czy producent chust i nosideł Lenny Lamb. Te marki są widoczne szczególnie w mediach społecznościowych i portalach, chociaż z ich komunikacji potrafią też korzystać tradycyjne media.

Nie zaniechaj promocji

Mądra komunikacja marketingowa, adresowana nie tylko do osób przebywających na kwarantannie, może się opłacić. Teraz i w przyszłości. Może ona, w etyczny sposób, zwiększyć zasięg i rozpoznawalnośc marki. Jeszcze do niedawna nie każdy lubił spożywać makaron. Ale wystarczy prześledzić kurs akcji spółki Makarony Polskie, by zrozumieć, że w tej firmie wykorzystali swoje 5 minut. Na topie znalazły się także firmy z branży telemedycznej. Rozmachu ich działaniom dodał na początku marca sam Narodowy Fundusz Zdrowia, pozwalając lekarzom na udzielanie pacjentom e-porad.

Mądre wydatki na marketing opłacają się w okresie kryzysu bardziej niż głupie oszczędności. Czy można budować lub tylko podtrzymywać świadomość marki na rynku bez promocji? Nie da się. Kryzys zmusza firmy do większej kreatywności w docieraniu do klientów. Do zmiany strategii biznesowej, w tym komunikacyjnej firmy. Powinna ona przy tym następować o wiele szybciej i sprawniej niż w czasach spokojnych.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

Green Gas Poland 2023

Green Gas Poland to jedyna konferencja branżowa organizowana przez pracodawców sektora biogazowo-biometanowego. Zagadnienia branżowych centrów umiejętności, międzynarodowych projektów Erasmus+ oraz zapobiegania ekoterroryzmowi to najważniejsze tematy tegorocznej edycji, która odbyła się w pierwszej połowie grudnia w Warszawie.

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA