Już na etapie zapoznawania się z zasadami konkursu „Akademia Korzyści – Oszczędzaj w PPK” można w przystępny sposób poznać szczegóły funkcjonowania programu, tym samym zachęcając siebie i innych do dodatkowego oszczędzania w Pracowniczych Planach Kapitałowych. Same korzyści finansowe związane z byciem objętym PPK to bowiem nie wszystko – do wygrania czekają atrakcyjne nagrody pieniężne na łączną kwotę ponad miliona złotych!
W konkursie będzie można wziąć udział od stycznia do października 2023 r. Jak powalczyć o nagrody? Za każdą poprawną odpowiedź na pytanie konkursowe uczestnik otrzymuje losy, które biorą udział w sześciu losowaniach nagrody głównej – każdorazowo jest to 100 tys. zł. Organizatorzy przewidzieli także inne atrakcyjne nagrody. Ze szczegółami konkursu można zapoznać pod adresem https://konkurs.mojeppk.pl/.
Czym jest PPK?
Pracownicze Plany Kapitałowe to dobrowolny, prywatny system długoterminowego oszczędzania. Mogą z niego korzystać wszyscy zatrudnieni w przedziale wiekowym 18–55 lat. PPK daje nie tylko możliwość efektywnego gromadzenia oszczędności na przyszłość, ale – co ważne – pomnażane pieniądze są dostępne dla oszczędzającego w każdym momencie, nie musi czekać z nimi na przykład do wypłaty emerytury. Może z nich skorzystać w dowolnej chwili, przed nikim się z tego nie tłumacząc. Dodatkowo, inaczej niż to było w poprzednim systemie emerytalnym, zgromadzone oszczędności podlegają dziedziczeniu!
Oszczędzanie w PPK ma jeszcze jedną, niebagatelną zaletę: średnio do każdej złotówki wpłaconej przez pracownika, drugą dokłada pracodawca, a dodatkowo oszczędzanie wspiera polskie państwo. Nie ma w Polsce lepszego sposobu gromadzenia oszczędności niż PPK.
Warunki konkursu
W konkursie „Akademia Korzyści – Oszczędzaj w PPK” może wziąć udział każda pełnoletnia osoba, która będzie uczestnikiem PPK najpóźniej w chwili losowania nagród – nawet jeśli będzie to już kolejne losowanie. Pierwsze odbędzie się 12 kwietnia 2023 r. i najpóźniej w tym momencie – by móc powalczyć o nagrody – trzeba być uczestnikiem programu PPK. Do konkursu można zgłosić się poprzez rejestrację na stronie https://konkurs.mojeppk.pl, a potem zatwierdzić swój udział, klikając w link aktywacyjny przesłany mailem.
Do akcji konkursowej będzie można przystąpić najpóźniej do 30 września 2023 r.
Pierwszy los w „Akademia Korzyści – Oszczędzaj w PPK” otrzymuje się za zgłoszenie udziału w konkursie. Swoje szanse można zwiększyć, przystępując do zadań, które poszerzają wiedzę o PPK. Dodatkowe losy można otrzymać za takie aktywności jak: quiz z pytaniami, pytania niespodzianki, ankiety czy też pozyskanie nowych uczestników akcji za pomocą linku polecającego. Zadania będą pojawiały się cyklicznie na koncie każdego zarejestrowanego uczestnika. Łącznie do rozwiązania będzie 7 quizów z 5 pytaniami jednokrotnego wyboru. Każda prawidłowa odpowiedź to jeden punkt, więc za samo rozwiązanie quizów można otrzymać do 35 dodatkowych losów.
W trakcie trwania Akademii odbędzie się 6 losowań nagrody głównej, tj. każdorazowo 100 tys. zł. Dodatkowo przewidziano 24 nagrody w wysokości 10 tys. zł, 96 nagród po 1 tys. zł oraz 640 nagród niespodzianek po 100 zł, które można wygrać, rozwiązując quizy.
Uczestnik, który nie zdobył żadnej nagrody w losowaniu, automatycznie bierze udział w kolejnych losowaniach. Dotychczasową pulę punktów wciąż można zwiększać, wykonując kolejne zadania. Dzięki temu szanse na zwycięstwo stale rosną.
Zalety autozapisu
Jednym z celów konkursu jest zwiększenie wiedzy o PPK wśród osób, które podlegają tzw. autozapisowi i do końca marca podejmą decyzję o pozostaniu w PPK. Do konkursu warto przystępować, tym bardziej że wielkimi krokami zbliża się kolejny termin autozapisu do Pracowniczych Programów Emerytalnych, który nastąpi z końcem marca 2023 r.
Czym jest autozapis? Oznacza on, że pracownicy w przedziale wiekowym 18–55 lat są zapisywani do programu automatycznie, o ile sami nie złożyli deklaracji o rezygnacji z niego (rezygnację z uczestnictwa w programie PPK można tym razem złożyć do 28 lutego 2023 r.).
Co cztery lata pracodawca jest zobowiązany do ponowienia autozapisu. Jeśli do firmy zatrudnionego nie wpłynie specjalna deklaracja o rezygnacji z PPK, musi zapisać go do programu. Ma to tę niewątpliwą zaletę dla pracownika, że dostanie on 1,5 proc. na wpłaty do PPK od pracodawcy oraz dopłaty od państwa. I nie musi zupełnie nic robić, by tak się stało.
Autozapis ma przypomnieć też pracownikom (tym, którzy jeszcze tego nie wiedzą) o możliwości skutecznego oszczędzania w PPK.
Warto dodać, że już po trzech miesiącach uczestnictwa w nim zatrudniona osoba otrzymuje wpłatę powitalną (250 zł), a po każdym roku – dopłatę roczną (240 zł) od państwa. Pieniądze te lokowane są w instytucji finansowej i inwestowane w taki sposób, by jak najefektywniej je pomnożyć.
Na co oszczędzać?
Oszczędności niekoniecznie trzeba zbierać na emeryturę. Mogą posłużyć na przykład jako brakujący wkład własny do kredytu hipotecznego czy polisa na życie czy ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków.
Udział w Pracowniczych Planach Kapitałowych nie sprowadza się tylko do materialnego zysku dla pracownika. To także w pełni prywatne środki, które podlegają dziedziczeniu, bo samemu wskazuje się osoby uposażone. PPK to program solidarności i odpowiedzialności społecznej, bo każdy pracodawca jest zobowiązany stworzyć PPK dla pracowników i wpłacać co najmniej 1,5 proc. wynagrodzenia na rachunki w programie. Zaangażowanie pracodawców w program PPK jest doceniane jako ich wkład w długoterminowe bezpieczeństwo finansowe pracowników.
Polski Fundusz Rozwoju, jako operator PPK, ma ustawowy obowiązek sprawdzania, czy wszystkie podmioty zobowiązane do jego utworzenia to zrobiły. Co kwartał otrzymuje on z ZUS informację o płatnikach, którzy deklarowali składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione. Jeśli pracodawca, zobowiązany do wdrożenia PPK, nie widnieje w ewidencji PPK, PFR ma obowiązek wezwać go do zawarcia umowy o zarządzanie PPK (z PFR TFI) w terminie 30 dni od otrzymania wezwania lub przekazania informacji o zawarciu umowy o zarządzanie z inną instytucją finansową niż ta wyznaczona. Wezwanie dla firmy do zawarcia umowy o zarządzanie PPK udostępnione jest w profilu informacyjnym ZUS (PUE) i zawiera link przekierowujący bezpośrednio na stronę PFR (wezwania-ppk.pfr.pl), na której znajduje się odpowiedni formularz.
Materiał powstał we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju