fbpx
sobota, 22 czerwca, 2024
Strona głównaEkologiaDopłaty do e-rowerów. Co ty na to?

Dopłaty do e-rowerów. Co ty na to?

Zdecydowana większość Polaków chciałaby, żeby rząd dopłacał do zakupu elektrycznych rowerów – wynika z badania „Użytkowanie rowerów elektrycznych i preferencje zakupowe”, przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

Za dotacjami na nowe e-rowery jest aż 66 proc. ankietowanych. Z kolei 70 proc. przepytanych przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe uważa, że takie pojazdy powinny zostać objęte również preferencyjną stawką VAT.

Pozostałe pytania badania wykazały, że według 57 proc. respondentów e-rowery mogłyby sprawdzić się lepiej niż tradycyjne jako środek codziennej komunikacji w mieście, a 68 proc. uważa, że rower elektryczny daje użytkownikowi większą elastyczność i poczucie wolności w porównaniu do samochodu, a nawet roweru klasycznego (58 proc.).

– Jako branża uważamy, że skoro obecne regulacje pozwalają na dopłaty do samochodów elektrycznych, które nie są dostępne, to powinno się dopłacać do rowerów elektrycznych, które można kupić od ręki – powiedział cytowany w raporcie z badania dyrektor Biura Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego Mateusz Pytko.

Zdecydowana większość Polaków, bo aż 70 proc., jest też przekonana, że zakup roweru elektrycznego jest bardziej ekonomiczny niż zakup auta. Około połowa ankietowanych chciałoby korzystać z rowerów elektrycznych ze względu na rosnące ceny paliw, a 54 proc. z nas byłaby gotowa nabyć taki jednoślad za równowartość 12 tankowań samochodu. W efekcie 60 proc. ankietowanych uważa, że dzięki e-rowerowi zmniejszyłyby się ich codzienne wydatki na transport i mobilność, a 74 proc. sądzi, że przyczyniłoby się to do zmniejszenia ruchu samochodowego w polskich miastach. Polakom zależy również na poprawieniu czystości powietrza w swoim mieście.

Ceny nowych rowerów elektrycznych w Polsce zaczynają się od około 5 tys. zł.

PAP

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Ludzie nie chcą mieszkać w wiatrakowym lesie [WYWIAD]

Wiatraki oznaczają dewastację terenu w obrębie wielu kilometrów, zabijają ptaki, a ludziom nie dają normalnie żyć – mówi Tomasz Berliński, mieszkaniec pięknych przyrodniczo terenów gminy Górowo Iławeckie, gdzie ma powstać elektrownia wiatrowa.
8 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA