Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odniósł się do zjawiska downsizingu, czyli zmniejszania opakowań różnych produktów przy zachowaniu ceny.

Fot. Pexels

UOKiK zajął się sprawą downsizingu, bo w ostatnim czasie trafiło do niego dużo skarg na ten temat. O sprawie pisze portal Wirtualne Media, który przypomina sprawę opakowań Ptasiego Mleczka, które ostatnio zostały zmniejszone z 360 do 340 gramów, choć jeszcze pięć lat temu było to 380 gramów. Producent – Lotte Wedel – tłumaczy, że powodem zmniejszenia opakowania jest znaczny wzrost cen surowców kluczowych dla branży słodyczy.

Wirtualne Media podają, że konsumenci odczuwają tego typu działania producentów jako próbę wprowadzenia w błąd. Dlatego też UOKiK notuje wyższą niż wcześniej liczbę skarg na downsizing. Urząd wyjaśnił jednak portalowi, że producenci mają prawo do zmniejszenia gramatury produktów, o ile zamieszczają na opakowaniu niezbędne dane, ale wcale nie muszą dodatkowo o tym informować.

– Zgodnie z ustawą o informowaniu o cenach towarów i usług sprzedawcy mają obowiązek podawania nie tylko ceny za dany produkt, ale także tzw. ceny jednostkowej np. za 1 kg, 100 g, 1 litr, 1 sztukę. Ma to ułatwić konsumentom porównanie cen produktów w różnych opakowaniach – wyjaśnił Wirtualnym Mediom UOKiK, który opisał obowiązki sprzedawców.

Jak zatem konsumenci mają sobie radzić ze zjawiskiem downsizingu, znanym też pod pojęciem shrinkflacji (od angielskiego słowa shrink – kurczyć)? UOKiK radzi, aby dokładnie czytać zarówno etykiety produktów, jak i wywieszki cenowe. Porównywanie cen jednostkowych podobnych produktów może im pomóc w najbardziej opłacalnym wyborze.

Źródło: Wirtualne Media

Poprzedni artykułONZ: Sztuczna Inteligencja stanowi zagrożenie dla praw człowieka
Następny artykuł„Płacę tylko gotówką” – #polskagotówkowa kontratakuje