fbpx
sobota, 2 grudnia, 2023
Strona głównaInnowacjeDSA czyli nowe ACTA?

DSA czyli nowe ACTA?

Parlament Europejski przegłosował akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act-DSA), który nakłada na potężne globalne serwisy szereg obowiązków.

Jego główną ideą jest dostosowanie przepisów i zasad funkcjonowania w internecie do tych, które mają zastosowanie poza nim. Chodzi przede wszystkim o usuwanie dostępnych w sieci produktów, usług czy treści, które w realnym świecie również są niedozwolone.

Zgodnie z deklaracją przedstawicieli unijnych władz, DSA ma ukrócić swobodę działania gigantów internetowych, czyli takich firm jak Google, Facebook, Amazon, Twitter czy Microsoft. Akt ma je zobowiązać do blokowania treści dezinformujących i zawierających mowę nienawiści oraz wypracowania procesów, które będą pozwalały na ich natychmiastowe zgłoszenie i usunięcie.

Sprzedawcy handlujący na platformach typu marketplace (jak np. Amazon) będą musieli przejść wnikliwą weryfikację oraz udostępniać tylko produkty i usługi, którymi obrót jest legalny.

Potężne platformy będą musiały też bardziej transparentnie niż obecnie opisać działanie algorytmów, które rekomendują użytkownikom kolejne towary czy treści. Każdy ich klient będzie musiał też wyrazić jasną zgodę na to, że pozwala na udzielanie mu tego typu rekomendacji. Jednocześnie ma być zakazane ich stosowanie wobec osób nieletnich.

DSA przewiduje też surowe kary za niestosowanie się przez Big Tech do nowych przepisów. Jeżeli korporacje nie będą przestrzegać tych norm, to mogą się liczyć z karami finansowymi sięgającymi do 6 procent rocznego obrotu lub ograniczenia możliwości prowadzenia działalności.

Ostateczna treść rozporządzenia będzie jest doprecyzowana z Komisją Europejską i Radą Europejską. Ma ono wejść w życie w 2024 roku.

www.dw.com

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polska sztuczna inteligencja chce konkurować z ChatGPT

Instytucje naukowe ogłosiły powołanie konsorcjum, którego celem jest powstanie opartego na polskich treściach modelu językowego oraz inteligentnego asystenta na kształt Chat GPT czy Google Bard.
< 1 MIN CZYTANIA

Chiński producent elektryków zastąpi pracowników sztuczną inteligencją i robotami

Chiński lider produkcji pojazdów elektrycznych Nio chce, żeby do 2027 r. sztuczna inteligencja i roboty zastąpiły w firmie 30 proc. siły roboczej. Ma to poprawić wydajność, obniżyć koszty i zmniejszyć zależność od wykwalifikowanych pracowników. W listopadzie firma zwolniła już 10 proc. personelu.
< 1 MIN CZYTANIA

Ślimacze tempo cyfryzacji polskich firm

Cyfryzacja staje się dziś nieodłącznym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa. O ile kwestia ta jest najzupełniej jasna, gdy myślimy o firmach dużych, o tyle potrzeba digitalizacji nie jest tak oczywista w odniesieniu do sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polska sztuczna inteligencja chce konkurować z ChatGPT

Instytucje naukowe ogłosiły powołanie konsorcjum, którego celem jest powstanie opartego na polskich treściach modelu językowego oraz inteligentnego asystenta na kształt Chat GPT czy Google Bard.
< 1 MIN CZYTANIA

InPost został sponsorem potężnego klubu piłkarskiego!

Firma InPost nawiązała partnerstwo z angielskim klubem Newcastle United, jedną z najpotężniejszych drużyn Premier League – najlepszej ligi piłkarskiej świata.
< 1 MIN CZYTANIA

Firmy chcą mieć pracowników w biurach, a ci wolą siedzieć w domach

Podczas gdy coraz więcej firm oczekuje od zatrudnionych osób obecności w biurach, to jednocześnie rośnie liczba pracowników domagających się większej elastyczności w tym względzie.
< 1 MIN CZYTANIA