fbpx
wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaBiznesE-handel się rozwija, ale wciąż chcemy też kupować stacjonarnie

E-handel się rozwija, ale wciąż chcemy też kupować stacjonarnie

W ostatnich kilku latach w Europie Środkowo-Wschodniej obserwowaliśmy dynamiczny rozwój sektora handlu internetowego.

Według firmy inwestycyjnej CBRE kanał online w całym rynku handlu detalicznego w Europie Środkowo-Wschodniej zajmuje aktualnie 15 proc., co oznacza, że na zakupy stacjonarne ciągle przypada większość – bo 85 proc. – rynku. Jednocześnie CBRE podkreśla, że w latach 2016-2021 udział e-commerce wzrósł z 6 do 15 proc., a do 2026 r. może zajmować już nawet jedną piątą sektora handlowego.

W ostatnich pięciu latach najmocniej rozwijała się internetowa sprzedaż żywności i napojów, bo wcześniej jej udział w całym sektorze e-commerce był znikomy, a pod koniec 2021 r. było to już 5 proc. rynku. CBRE podała, że większe znaczenie w e-handlu zaczęły odgrywać też gry, zabawki i produkty do domu, obejmujące do 2 proc. wszystkich zakupów.

W całej Europie Środkowo-Wschodniej pod kątem dynamiki wzrostów sprzedaży internetowej wyróżniają się Czechy i Polska, gdzie udział e-commerce w handlu jest wyższy niż średnia regionu. Najsłabiej wypadają natomiast Węgry. CBRE prognozuje, że do 2026 r. udział handlu internetowego we wszystkich zakupach może wynosić w naszym kraju nawet 23 proc. Polacy przez sieć najczęściej kupują elektronikę, ubrania i obuwie.

CBRE zaznaczył, że razem z rozwojem kanałów sprzedaży online ciągle rośnie liczba sklepów stacjonarnych, a po trudnym okresie pandemicznym konsumenci ciągle są zainteresowani tradycyjnymi zakupami. Poza tym eksperci CBRE podkreślili, że należy zaakceptować fakt, iż kanały handlu sprzedaży internetowej i handlu tradycyjnego będą się w obecnym czasie coraz częściej przenikać.

PAP

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA