Aktualnie w naszym kraju zarejestrowanych jest 54,3 tys. sklepów internetowych, czyli o 2 tys. więcej niż na początku 2022 r. Najszybciej przybywa e-sklepów spożywczych. Według analizy firmy Dun&Broadstreet do końca 2022 r. w Polsce może działać 55 tys. sklepów internetowych. Miesięcznie rejestrowanych jest bowiem ok. 865 nowych, a wykreślanych 525, czyli co miesiąc przybywa mniej więcej 340 e-sklepów.
W analizie wskazano, że wzrost liczby e-sklepów to efekt poszerzania obecnej działalności przez istniejące już sklepy tradycyjne, które decydują się na oferowanie usług też przez internet. Przez pierwszych pięć miesięcy obecnego roku niemal 20 tys. zarejestrowanych w Polsce firm dodało do swojego wpisu w KRS kod PKD oznaczający handel w internecie, a w sumie liczba zarejestrowanych firm prowadzących e-sprzedaż przekracza 250 tys.
Firm, dla których sprzedaż online jest główną zarejestrowaną działalnością jest natomiast właśnie 54,3 tys., ale w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji finansowej znajduje się tylko 49 proc. z nich. Bardzo zła sytuacja finansowa dotyczy 21 proc. e-sklepów, a u 30 proc. jest po prostu źle.
– Zniesienie obostrzeń pandemicznych wpłynęło na ograniczenie przez część konsumentów zakupów internetowych i powrót do częstszych zakupów stacjonarnych. Dodatkowo inflacja i wzrosty cen powodują, że coraz więcej osób robi zakupy w bardziej przemyślany sposób i ogranicza się do produktów zaspokajających ich podstawowe potrzeby – wyjaśnił Rafał Gadomski z Advox Studio.
PAP