W mniejszych miastach w całej Polsce powstaje coraz więcej centrów handlowych – wynika z opublikowanego raportu firmy Colliers.

jarmoluk/Pixabay

W raporcie podkreślono, że niemal 90 proc. tych inwestycji to małe parki handlowe o profilu zakupów codziennych. W pierwszej połowie 2022 r. w Polsce oddano do użytku prawie 110 tys. mkw powierzchni handlowych, z czego 19 tys. mkw to rozbudowy. Popyt na powierzchnie handlowe pozostaje zdominowany przez sieci handlowe z branży ekonomicznej, dyskonty i sklepy off-price.

Prognozy na kolejne miesiące mówią, że w małych miastach nadal będą powstawały parki handlowe. Aż 84 proc. nowych powierzchni handlowych oddano bowiem w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. W raporcie podkreślono, że pod koniec czerwca 2022 r. w budowie znajdowało się ok. 325 tys. mkw powierzchni handlowych (Gross Leasable Area), z czego ok. 200 tys. mkw planowane jest do oddania do końca tego roku.

Analiza firmy Colliers pokazała, że istotnym trendem na rynku handlowym jest rozwój modelu mody cyrkularnej, czyli odzieży z przetworzonych tkanin lub obieg używanych ubrań przez ich ponowną sprzedaż.

– Rozwój modelu gospodarki cyrkularnej wpisuje się we wzrost znaczenia społecznej, środowiskowej i ekonomicznej (ESG) odpowiedzialności w branży handlowej, ale także proekologicznej świadomości wśród społeczeństwa. Ostatnie lata przyniosły wzrost aktywności w tym obszarze i pewne jest, że trend ten będzie się umacniał, angażując coraz więcej przedsiębiorstw z branży handlowej – powiedziała senior partner w Colliers Marta Machus-Burek.

W publikacji podkreślono również rosnące znaczenie „szybkich zakupów”, czyli q-commerce, których istotność jest dostrzegana również przez duże marki spożywcze. Te – żeby dostosować się do oczekiwań konsumentów – zawiązują bliższą współpracę z firmami logistycznymi.

PAP

Poprzedni artykułPowstała pierwsza w Polsce samorządowa spółka wodorowa
Następny artykułInstagramerzy w tarapatach