fbpx
środa, 18 września, 2024
Strona głównaFelietonEuropejski Black Friday, czyli popis braku odpowiedzialności

Europejski Black Friday, czyli popis braku odpowiedzialności

Szybko okazało się, że wersja kontynentalna Black Friday nie tylko niesie za sobą minimalne obniżki cen, ale nierzadko specjalne zawyżanie marży mające na celu wykorzystanie mentalności konsumenta-idioty. Co wówczas robi tenże konsument-idiota? O tym w premierowym felietonie dla „Forum Polskiej Gospodarki” Jacek Janas.

Długo rozważałem nad tematyką pierwszego, inaugurującego moją współpracę z serwisem „Forum Polskiej Gospodarki”, felietonu, czyli popisu moich możliwości zainteresowania Czytelnika. Oczywiście brałem pod uwagę pompatyczne, niejako stanowiące wyraz „porządnego” podejścia zarówno do Redakcji jak i Czytelników, rozważanie o charakterze filozoficznym albo stricte ekonomiczno-naukowym. W końcu takiego zaangażowania wymaga się choćby od pracownika, a co dopiero od publicysty, który bardzo sobie ceni współpracę z tak szacownym medium. Ostatecznie moje myśli skierowały się w zupełnie inną stronę, w sposób nie do końca też i dla mnie zrozumiały. W każdym razie zamiar poruszenia ambitnej tematyki ziścił się pastwieniem nad nie mającym nic do zaoferowania zjawiskiem Black Friday. Przyznam się – temat trywialny, ale czy na pewno?

Wiemy, że Black Friday to dziecko amerykańskiej tradycji konsumpcyjnej, ot jeden dzień w sezonie zakupów przedświątecznych, gdzie sprzedawcy obniżają ceny towarów nieraz do granic absurdu i wydłużają godziny funkcjonowania sklepów, aby zwiększyć do maksimum sprzedaż w ten jeden piątkowy dzień. Sam jeszcze pamiętam, jak kilkanaście lat temu, my tu w Polsce naśmiewaliśmy się z głupoty ludzkiej, oglądając filmiki przedstawiające „motłoch” wpadający niczym bolszewicka dzicz do sklepów, by jak najszybciej wybiec z telewizorem. Paradoksem jest to, że nie minęło kilka lat, a już w Polsce mogliśmy oglądać te same dantejskie sceny, gdy przykładowo jakaś sieć dyskontów „rzuciła na sklep” ograniczoną liczbę damskich torebek znanej na cały świat marki. Ale do rzeczy. W końcu, podobnie jak Halloween, tak i Black Friday zawitał na dobre do Polski, i jak to jest w zwyczaju, uzyskał swoją „kontynentalną” opcję, zdecydowanie różniącą się od anglosaskiej.

Równo z nirwaną przedświątecznych zakupów jak grzyby po deszczu pojawiły się tłumy osób oszukanych albo co najmniej niezadowolonych z oferowanych Black Friday’owych promocji. Szybko okazało się, że wersja kontynentalna nie tylko niesie za sobą minimalne obniżki cen, ale nierzadko specjalne zawyżanie marży mające na celu wykorzystanie mentalności konsumenta-idioty. W USA jest inaczej. Obniżki są wymierne i atrakcyjne, bo amerykańska gospodarka nie jest tak obciążona daninami na rzecz państwa, ale też i świadomość konsumenta jako aktywnego uczestnika rynku jest wyższa, nie tak skłonna do popadania emocjom, kalkulująca, ale też mająca pewność, że przedsiębiorca amerykański co do zasady jest rzetelny. Na dodatek gros przecen dotyczy produktów wyprzedawanych, które tracą wartość z upływem czasu i tą świadomość mają konsumenci. Ten biznesowy układ wzajemnych zależności Amerykanie mają we krwi.

U nas jest dokładnie odwrotnie. Ja już nawet nie obciążam przedsiębiorców winą za nierzetelność rynkową. Wobec tylu obciążeń podatkowych i składkowych, tylu przepisów etatystycznego państwa i Unii Europejskiej, jaka jest inna droga dorobienia się? Black Firday wydaje się idealną możliwością zrobienia niewielkiej górki finansowej. Dlatego pojawiają się nie tylko przeceny tylko z nazwy, o kilka lub kilkanaście groszy. Gorzej – pojawiają się przeceny, które w rzeczywistości są podwyżkami.

Jednak popatrzmy na problem z drugiej strony. Ta sytuacja pozwala wyciągnąć wniosek, że poziom mentalny polskiego konsumenta pozostawia wiele do życzenia. Konsument czuje się pokrzywdzony zaistniałym stanem rzeczy, gdy już dowie się, że kupując w ramach Black Friday’owej promocji, przepłacił. Ale dlaczego? Czy ktoś przymuszał go do zawierania transakcji kupna konkretnego dobra stosownie do przedstawionej mu oferty? A gdzie się podziała właściwa, np. dla anglosaskiej kultury ekonomicznej, postawa ostrożności konsumenta, orientacji kontrahentów i sprawdzania konkurencyjności ofert, jednym słowem zdrowy rozsądek i odpowiedzialność? Jest to temat na dłuższą refleksję i próba genezy tego problemu jeszcze pojawi się w moich publikacjach.

Istotne jest co innego! Nasz pokrzywdzony konsument (co też jest odwróceniem w stosunku do modelu amerykańskiego) zamiast szukać sprawiedliwości w sądzie na drodze sporu lub refleksji życiowej nad własną niefrasobliwością, żąda od państwa zapewnienia mu ochrony, co gorsza nie jako pokrzywdzonemu, ale prewencyjnie, na wszelki wypadek, rzekłoby się, żądając ochrony indywidualnego, niemal konstytucyjnego prawa do bycia nierozgarniętym. Jest to oczywiście synonim państwa opiekuńczego.

I państwo czy instytucje ponad państwowe chętnie wyciągają pomocną dłoń. Osobiście mam wiele zastrzeżeń do funkcjonującego w Polsce prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji oraz tzw. praw konsumenckich. O ile zwalczanie nierzetelnych praktyk pomiędzy przedsiębiorcami, choćby prowadzące do zmów cenowych, dumpingu, czy monopoli, jednym słowem wszystkich niekorzystnych z punktu widzenia rynkowej ekonomii działań ma jakiś sens, to wątpliwy sens mają już te przepisy, jak choćby art. 14 ust. 2 i art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, o tzw. nieuczciwej informacji i reklamie. Na podstawie takich przepisów Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydaje niby „zalecenia” (drżyj, jeśli podczas kontroli wyjdzie, że się nie zastosowałeś) dotyczące choćby tego, jak influencerzy – często dzieciaki z internetu – mają prowadzić płatną promocję produktów. Podobnie jest z tym specjalnym prawem odstąpienia od umowy w prawie konsumenckim wywracającym nie tylko kodeks cywilny, ale i koszty prowadzenia działalności na odległość.

Jednak przyjmijmy, że akceptujemy te nałożone ograniczenia. W końcu dobro jednej osoby, która nie doczytała oferty lub reklamy leży nam głęboko na sercu. Prawdziwą perełką i to właśnie związaną z Black Friday są przepisy unijne, a konkretnie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta, zwana potocznie Omnibus. Nie będę się szczegółowo na ten temat rozwodził. Ale jest to miód na serce konsumenta, kolejne obowiązki dla przedsiębiorcy pochłaniające jego czas i zasoby, nakazujące m.in. informowanie o zmianach cen danego produktu w określonym odcinku czasowym w przypadku tzw. promocji. Oczywiście pod karą grzywny np. 40 tys. zł, a nawet (bagatela) 10 proc. obrotu z poprzedniego roku.

Dla mnie przerażające jest jednak co innego. Ta świadomość stanowiących prawo, szczególnie unijne, że przedsiębiorcy jest to „klasa” społeczna, na którą można nałożyć każdy obowiązek i egzekwować jego wykonanie bez litości. Dla przykładu niech wybrzmi motyw zawarty w pkt. 5 wprowadzenia do w/w dyrektywy: „Obecnie obowiązujące przepisy krajowe dotyczące sankcji różnią się znacząco w Unii. W szczególności nie wszystkie państwa członkowskie zapewniają możliwość nakładania skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających grzywien na przedsiębiorców odpowiedzialnych za naruszenia powszechne lub naruszenia powszechne o wymiarze unijnym. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27.11.2019 r. zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta”.

Jacek Janas

Jacek Janas
Jacek Janas
Z zawodu radca prawny. Z zamiłowania muzyk, kompozytor i myśliciel. Działacz społeczny, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Brzozowski Ruch Konserwatywny i Członek Zarządu Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Rolników SWOJAK. Fundator i ekspert Instytutu im. Romana Rybarskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal

Z pewnością zgodzimy się wszyscy, że najbardziej nieakceptowalną i wywołującą oburzenie formą działania każdej władzy, niezależnie od ustroju, jest działanie w tajemnicy przed własnym obywatelem. Nawet jeżeli nosi cechy legalności. A jednak decydentom i tak udaje się ukryć przed społeczeństwem zdecydowaną większość trudnych i nieakceptowanych działań, dzięki wypracowanemu przez wieki mechanizmowi.
5 MIN CZYTANIA

Legia jest dobra na wszystko!

No to mamy chyba „początek początku”. Dotychczas tylko się mówiło o wysłaniu wojsk NATO na Ukrainę, ale teraz Francja uderzyła – jak mówi poeta – „w czynów stal”, to znaczy wysłała do Doniecka 100 żołnierzy Legii Cudzoziemskiej. Muszę się pochwalić, że najwyraźniej prezydent Macron jakimści sposobem słucha moich życzliwych rad, bo nie dalej, jak kilka miesięcy temu, w nagraniu dla portalu „Niezależny Lublin”, dokładnie to mu doradzałem – żeby mianowicie, skoro nie może już wytrzymać, wysłał na Ukrainę kontyngent Legii Cudzoziemskiej.
5 MIN CZYTANIA

Rozzłościć się na śmierć

Nie spędziłem majówki przed komputerem i w Internecie. Ale po powrocie do codzienności tym bardziej widzę, że Internet stał się miejscem, gdzie po prostu nie można odpocząć.
6 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal

Z pewnością zgodzimy się wszyscy, że najbardziej nieakceptowalną i wywołującą oburzenie formą działania każdej władzy, niezależnie od ustroju, jest działanie w tajemnicy przed własnym obywatelem. Nawet jeżeli nosi cechy legalności. A jednak decydentom i tak udaje się ukryć przed społeczeństwem zdecydowaną większość trudnych i nieakceptowanych działań, dzięki wypracowanemu przez wieki mechanizmowi.
5 MIN CZYTANIA

Europa zasad czy ideologii?

Jakiekolwiek podsumowanie 20 lat uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej, jakakolwiek dyskusja o tym, czy Polska nadal będzie członkiem tego podmiotu, powinny opierać się nie o analizę zysków i strat, ale o ocenę warunków naszej partycypacji przez pryzmat tego, od czego uwolniliśmy się w 1989 r.
5 MIN CZYTANIA

Romantyczna walka o przyszłość

Przytłoczeni rzeczywistością, czyli ogromem problemów, które zamiast stopniowo rozwiązywać, niemiłosiernie nam się piętrzą, odpychamy od siebie pytania o przyszłość. Niefrasobliwie unikamy oceny czekających nas wyzwań, w sytuacji gdy tylko poprawna ocena pozwoli nam odkryć największe zagrożenie i się na nie przygotować. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że idziemy na łatwiznę i pozwalamy oceniać tym, którzy mają w tym interes, ale niekoniecznie rację.
6 MIN CZYTANIA