Kanadyjska ustawa o wiadomościach online, która została przyjęta przez senat, określa zasady wymagające od platform takich jak Meta i Google negocjowania umów handlowych i płacenia organizacjom informacyjnym za wykorzystywanie ich treści.
Zarówno Meta (właściciel Facebooka i Instagrama), jak i Google próbowały już, protestując przeciw wprowadzaniu takich regulacji, ograniczyć Kanadyjczykom dostęp do informacji, a w 2021 r. – w odpowiedzi na podobne prawo – Australijczycy mieli ograniczoną możliwość udostępniania i przeglądania wiadomości na Facebooku.
Meta nazwała wprowadzane prawo „zasadniczo wadliwym ustawodawstwem, które ignoruje realia działania naszych platform”. Firma stwierdziła, że zmiany dotyczące newsów nie będą miały wpływu na inne usługi oferowane kanadyjskim użytkownikom. Google natomiast nazwał ustawę „niewykonalną” w jej obecnej formie i stara się współpracować z rządem w celu znalezienia „odpowiedniej ścieżki rozwiązania”.
Rząd federalny Kanady twierdzi, że ustawa o wiadomościach online jest konieczna „w celu zwiększenia uczciwości na kanadyjskim rynku wiadomości cyfrowych” i umożliwienia organizacjom informacyjnym „zabezpieczenie godziwej rekompensaty” za wiadomości i linki udostępniane na platformach. Analiza projektu przeprowadzona przez niezależny parlamentarny organ nadzorujący budżet oszacowała, że firmy informacyjne mogą otrzymać około 250 mln dolarów rocznie od platform cyfrowych.
Kanadyjski minister dziedzictwa Pablo Rodriguez powiedział Agencji Reuter, że wcześniejsze testy platform ograniczające części Kanadyjczyków dostęp do treści newsowych były „nie do przyjęcia” i „były zagrożeniem”. Minister poinformował, że spotkał się w tym tygodniu z przedstawicielami Google’a i Facebooka i zaplanował dalsze dyskusje – ale rząd będzie wdrażał ustawę. „Jeśli rząd nie może stanąć w obronie Kanadyjczyków przeciwko gigantom technologicznym, kto to zrobi?” – powiedział.
Grupy branży medialnej okrzyknęły uchwalenie ustawy krokiem w kierunku uczciwości rynkowej. „Prawdziwe dziennikarstwo, tworzone przez prawdziwych dziennikarzy, nadal jest pożądane przez Kanadyjczyków i jest niezbędne dla naszej demokracji, ale kosztuje prawdziwe pieniądze” – powiedział Paul Deegan, prezes i dyrektor generalny News Media Canada, grupy przemysłu medialnego.
Ustawa o wiadomościach online ma wejść w życie w Kanadzie za sześć miesięcy.
W Australii w 2021 r. Facebook przywrócił treści informacyjne swoim użytkownikom po rozmowach z rządem, które doprowadziły do poprawek w prawie.
BBC, KR