Meta dostała zakaz zmuszania użytkowników w UE do akceptowania personalizowanych reklam dobieranych na podstawie aktywności w sieci oraz karę za naruszenie ich prywatności.

 

 

Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, ma zapłacić 390 mln euro grzywny za naruszenie prywatności użytkowników. Karę nałożył irlandzki Komisarz ds. Ochrony Danych (DPC). Decyzja, która dotyczy działalności Facebooka i Instagrama, może zmusić Metę do zmiany modelu biznesowego. Firma zapowiedziała jednak, że odwoła się od tego wyroku.

Decyzja DPC to wynik postępowania, które wszczęto w maju 2018 r., gdy w UE weszło w życie Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Meta zmieniła wówczas podstawę prawną, na mocy której posługiwała się danymi użytkowników, aby podsuwać im spersonalizowane reklamy, dodając klauzulę do zasad korzystania z serwisu. Zmusza ona de facto użytkowników do wyrażania zgody na wykorzystanie ich danych.

DPA uznał, że Meta nie ma prawa do korzystania z takiej formy kontraktu z użytkownikami, a zatem podsuwanie im targetowanych reklam jest nielegalne. Firma ma teraz trzy miesiące na dostosowanie swojej działalności do przepisów unijnych.

DPC jest głównym regulatorem zajmującym się sprawami koncernów technologicznych, takich jak Apple, Google czy Tiktok, ponieważ europejskie siedziby tych firm są zarejestrowane w Irlandii. Obecnie DPC prowadzi 11 dochodzeń w sprawie Mety. Wartość kar nałożonych na Metę przez DPC sięgnęła już 1,3 mld euro.

Associated Press, Businesinsider.com.pl, KR

Poprzedni artykułNoc z 4 na 5 stycznia 1919 roku – zapomniany zamach stanu w Polsce
Następny artykułNajbliższy rok pod znakiem droższych owoców