Raport Polskiego Towarzystwa Gospodarczego wykazał rosnące znaczenie polskiego rynku franczyzowego, a korzystają z tego między innymi mikroprzedsiębiorcy. Zdaniem autorów opracowania franczyza ma w Polsce dobre perspektywy na przyszłość.
Według raportu „Rynek franczyzy w Polsce. Ewolucja, wpływ na otoczenie, szanse i wyzwania” dzięki sieciom franczyzowym pracę w naszym kraju ma około 750 tys. ludzi. Dzisiaj co trzeci Polak deklaruje, że zna przynajmniej jedną osobę, która jest franczyzobiorcą, a 93 proc. kupuje u takich przedsiębiorców. Poza tym franczyza pełni istotną rolę w rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności w Polsce, a także zwiększa konkurencyjność na rynku, co przynosi korzyści konsumentom.
Franczyza handlem stoi
Wśród plusów polskiej franczyzy wymieniono brak nadmiernego uregulowania go przez państwo. Dzięki temu ten model biznesowy jest w Polsce elastyczny i zdolny do przystosowania się do zmiennych realiów rynkowych. Poza tym, wśród czynników sukcesu polskiej franczyzy jest większa stabilność i bezpieczeństwo prowadzenia biznesu niż w przypadku własnej działalności. To korzystne dla najmniejszych przedsiębiorców.
Franczyza, o ile jej rozwój nie zostanie zahamowany przez nadmierną ingerencję regulacyjną, ma w Polsce perspektywy dalszego rozwoju. Może stanowić – jak do tej pory – stabilny element gospodarki w czasach ogromnych wyzwań. Sieci franczyzowe rozwijały się w Polsce pomimo okresów gorszej koniunktury czy też wysokiej inflacji. Można się spodziewać, że wraz z zachodzącymi przemianami społeczno-gospodarczymi i z dynamicznym rozwojem technologii pojawią się kolejne obszary z ogromnym potencjałem dla rozwoju nowych formatów franczyzowych. Do takich obszarów niewątpliwie należy ochrona zdrowia czy też opieka nad osobami starszymi
– napisano w raporcie.
Polska franczyza to głównie sektor handlowy, bo w 2017 roku działało w nim aż trzy czwarte franczyzobiorców. W tej grupie dominują sklepy spożywcze i przemysłowe (69 proc.). Jeśli chodzi o sektor usług, to zdecydowanie dominuje gastronomia (36 proc.), a kolejne są usługi dla klientów indywidualnych (15 proc.) oraz edukacja (14 proc.).
Źródło: PTG