fbpx
czwartek, 21 września, 2023
Strona głównaBiznesGastronomia walczy i próbuje wyjść na swoje

Gastronomia walczy i próbuje wyjść na swoje

Chociaż polska gastronomia odnotowała w zeszłym roku znaczne wzrosty sprzedaży, było to w dużej mierze efektem odbicia się od dna z czasów pandemicznych lockdownów. W tym roku jest już znacznie trudniej.

Restauracje, kawiarnie, bary, o ile nie są prowadzone w turystycznie modnych lokalizacjach, musiały i nadal muszą walczyć o przetrwanie – i to pomimo gorącego sezonu letniego. Jak donosi serwis Newseria, przedsiębiorcy w tym sektorze musieli (i nadal muszą) stawiać czoła wysokiej inflacji, a także wysokim kosztom energii, transportu i pracy. Według informacji portalu dotykacka.pl, w tym roku (w porównaniu z rokiem 2021) liczba transakcji przeprowadzonych z klientami wzrosła o zaledwie 10 proc., zaś średnia wartość zamówienia zwiększyła się tylko o 18-20 proc. To mało. Po części jest to jednak także efektem tego, że „restauracje postawiły na sprzedaż z dostawą niż na natłok gości w lokalach”. Sieciowa gastronomia o charakterze restauracyjnym zwiększyła swoje przychody o ponad 60 proc., a działające „na telefon” i inne formy zamawiania kawiarnie i cukiernie zanotowały ponad 40-proc. wzrosty. Słabiej rysuje się sytuacja przedsiębiorców prowadzących bary i puby. Miniony rok był tylko o 15-20 proc. lepszy od pandemicznego 2019 r. Odblokowanie sektora turystycznego polepszyło za to sytuację przedsiębiorców prowadzących bary i restauracje hotelowe i – jak czytamy na dotykacka.pl – w tym segmencie sprzedaż w 2022 r. podniosła się o ponad 40 proc. (w porównaniu z 2019 r.).

Sektor dociążony długami

Z kolei według danych firmy doradczej Dun & Bradstreet (na które powołuje się Newseria) w 2022 r. działało w Polsce 91,7 tys. lokali gastronomicznych, w tym 58 tys. restauracji, a ich liczba nieco wzrosła w zeszłym roku w porównaniu z rokiem 2021. Byłaby to niezwykle optymistyczna informacja, gdyby nie fakt, że co siódmy z nich jest już notowany w Krajowym Rejestrze Długów. Według KRD zaległości restauracji, kawiarń, barów, firm cateringowych oraz producentów i sprzedawców napojów, piwa i lodów sięgają już 313,4 mln złotych. Sytuacji nie ratuje nawet sprzedaż dań z dostawą – i to podczas ożywionego turystycznie letniego sezonu, w którym tradycyjnie rośnie przede wszystkim sprzedaż napojów i lodów. Do bazy KRD trafiło już 13,5 tys. przedsiębiorstw działających w sektorze gastronomicznym. Notowani są w niej nawet producenci i sprzedawcy napojów, piwa oraz lodów, którzy łącznie winni są wierzycielom 184,3 mln złotych.

Sektor walczy o przetrwanie

– Teoretycznie firmy gastronomiczne mają za sobą dobry rok, na co wskazują dane branżowe. Ale jeśli przeanalizujemy, co się za nimi kryje, widać, że sektor walczy o przetrwanie zmagając się z coraz wyższymi kosztami działalności i odpływem klientów. Te nominalnie wysokie obroty są w dużej mierze wynikiem stale rosnących – nawet o 20 proc. – cen (liczonych rok do roku), które mają niwelować dwucyfrową inflację – komentuje wyniki branży Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

„Wyższe niż obecnie zadłużenie firm gastronomicznych oraz producentów i sprzedawców napojów, piwa i lodów, było tylko w pierwszym roku pandemii, kiedy to przekroczyło 363 miliony złotych. Później znacznie zmalało, aby teraz znów osiągnąć wysoką wartość 313 milionów złotych” – podaje Newseria.

Faktem jest, że firmy gastronomiczne nie odrobiły jeszcze strat z okresu pandemii, a przedsiębiorcy muszą mierzyć się z coraz to nowszymi wyzwaniami. Oby ten rok zakończył się dla nich pomyślnie.

 

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Małe firmy są wykańczane

Nie jest to dobry czas dla drobnej przedsiębiorczości. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce mają coraz gorszą sytuację. Wiele z nich znajduje się w fazie „pełzającej likwidacji”.
2 MIN CZYTANIA

Rosjanie trafili polską fabrykę okien

W trakcie rosyjskiego ostrzału Lwowa trafiona została fabryka okien polskiego przedsiębiorstwa Fakro.
< 1 MIN CZYTANIA

Lewiatan ma swoje postulaty dla przyszłego parlamentu

Konfederacja Lewiatan przedstawiła cały szereg postulatów dla ustawodawców na nową kadencję parlamentu po październikowych wyborach. Czego domagają się przedsiębiorcy?
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polscy przedsiębiorcy wierzą, że pokonają problemy

Nasi przedsiębiorcy konfrontują się z bezprecedensowymi wyzwaniami, a jednocześnie wykazują zadziwiającą odporność i wiarę w dobrą przyszłość swoich biznesów.
3 MIN CZYTANIA

Koncerny samochodowe szpiegują swoich klientów!

Producenci samochodów nie tylko nie chronią prywatności klientów, ale gromadzone na ich temat – także intymne – informacje sprzedają firmom marketingowym. Gotowi są nawet, na każde wezwanie, przekazać je władzom czy organom ścigania.
3 MIN CZYTANIA

Nowe programy wsparcia dla firm sektora MŚP

Dostępne są już pieniądze na modernizację mikro, małych i średniej wielkości przedsiębiorstw w kierunku bycia bardziej eko, a także dla dobrze rokujących na rynku start-upów.
3 MIN CZYTANIA