fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaEnergetykaGdzie powstaną pierwsze stacje wodorowe w Polsce?

Gdzie powstaną pierwsze stacje wodorowe w Polsce?

Koncerny, które zamierzają postawić na wodór w transporcie, muszą zainwestować zarówno w same stacje, jak i w wytwarzanie wodoru w standardzie automotive. Na razie nie ma ani jednego, ani drugiego. Czy ten rok przyniesie przełom? Odpowiedzi udziela portal WysokieNapiecie.pl.

Zaawansowani w inwestycjach są PKN Orlen, Grupa Lotos i Zakłady Energetyczne Pątnów Adamów Konin.  Z kolei Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które miało otworzyć pierwszą stację wodorową w Warszawie, napotkało trudności ze strony miasta i zawiesiło ten projekt – informuje serwis WysokieNapiecie.pl.

PKN Orlen zapowiada do końca roku uruchomienie hubu wodorowego w Trzebini, który jest teraz w trakcie budowy. – Plany PKN Orlen zakładające rozwój technologii wodorowych są jednym z ważnych celów ujętych w strategii ORLEN2030. Zakłada ona dynamiczny rozwój nisko- i zeroemisyjnej energetyki w tym szczególnie odnawialnych źródeł energii. Inwestycje w projekty wodorowe ma również znaczenie dla ogłoszonego przez Koncern celu redukcji emisji gazów cieplarnianych – mówi Jarosław  Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki PKN Orlen.

Do 2030 roku Orlen w obszarze energetyki ma zredukować emisje o 33 proc., a do 2050 osiągnąć pełną neutralność emisyjną. Aby osiągnąć te cele przeznaczy do końca dekady ponad 25 mld zł na inwestycje obniżające emisję CO2 oraz 47 mld zł na projekty energetyczne, w tym na rozwój odnawialnych źródeł energii. – W ostatnich dniach ogłosiliśmy również start programu inwestycyjnego Hydrogen Eagle, który zakłada budowę międzynarodowej sieci hubów wodorowych zasilanych OZE i  instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór. Dzięki jego realizacji powstanie również ponad 100 stacji tankowania dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo – zapowiada Dybowski.

Projekt zakłada budowę 6 nowych hubów wodorowych, w tym trzech w Polsce, dwóch w Czechach i jednego na Słowacji. – Inwestycje i działania, które obecnie są już realizowane przez koncern w obszarze technologii wodorowych zakładają rozwój mocy wytwórczych oraz co ważne wprowadzenie paliwa wodorowego w jakości automotive. Te działania realizujemy już m.in. dzięki porozumieniom zawartym z samorządami lokalnymi, zainteresowanymi rozwojem zeroemisyjnego transportu publicznego. Kluczowe są dla nas realizowane projekty budowy centralnych źródeł wytwarzania wodoru wysokiej czystości w Trzebini i we Włocławku – dodaje Dybowski.

Grupa Lotos realizuje do 2023 roku projekt Pure H2, dofinansowany z unijnego funduszu Łącząc Europę. Zakłada on budowę instalacji do oczyszczania  i dystrybucji wodoru oraz dwóch punktów tankowania tego paliwa w Warszawie i Gdańsku. Obie stacje będą przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Inwestycje objęto jednym zapytaniem ofertowym. Lotos nie wskazuje konkretnego terminu uruchomienia stacji wodorowych. Kluczowym elementem procesu budowlanego będzie także pozyskiwanie zgód i pozwoleń formalnych, w tym na poziomie lokalnym.

„Nie wykluczamy, że wraz z rozwojem rynku pojazdów wodorowych, pojawią się kolejne tego typu inwestycje, w tym stacje tankowania wodoru przy drogach szybkiego ruchu – zwłaszcza jeśli takie będą wytyczne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad” – informuje spółka.

PAK z kolei ma już podpisaną umowę na dostawę stacji ładowania wodorem w tym roku. Podobnie w tym roku ma zacząć pracę w Koninie elektrolizer do produkcji wodoru, napędzany energią z biomasy.

Budowę infrastruktury wodorowej ma uregulować nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt powstał w ubiegłym roku, przeszedł konsultacje, jednak nie został do tej pory przyjęty przez rząd.  Ministerstwo Klimatu i Środowiska przekonuje jednak, że nie powinno to stanowić przeszkody w budowaniu takich stacji. „Istnieją już dziś liczne akty prawne oraz międzynarodowe normy techniczne wyznaczające standardy bezpieczeństwa w tym zakresie” – wymienia resort.

więcej na portalu WysokieNapiecie.pl

INNE Z TEJ KATEGORII

Mieszkańcy niemieckich miast żegnają się z gazem ziemnym

Największe niemieckie miasta muszą do 2026 r. przedstawić nowy plan ogrzewania budynków. Gaz ziemny, uważany w Niemczech za „szkodliwy dla planety”, będzie musiał ustąpić miejsca energii geotermalnej lub pompom ciepła.
4 MIN CZYTANIA

Amerykańskie wsparcie dla budowy SMR-ów w Polsce

Czyste, niedrogie i bezpieczne źródła energii jądrowej, tj. małe reaktory modułowe (SMR) w technologii BWRX-300, staną się niebawem jednym z filarów bezpieczeństwa i rozwoju Polski – przekonywali podczas wspólnej konferencji Atlantic Council, Orlen Synthos Green Energy oraz Nuclear Energy Institute przedstawiciele administracji rządowej oraz dyplomacji USA.
2 MIN CZYTANIA

Czy węgiel pozostanie w złożu?

Związkowcy sprzeciwiają się unijnej polityce energetyczno-klimatycznej, której rezultatem będzie zmniejszanie wydobycia węgla (w tym przypadku brunatnego) oraz redukcja zatrudnienia.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA