fbpx
czwartek, 18 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesGdzie znaleźć informacje o nowym Prawie zamówień publicznych

Gdzie znaleźć informacje o nowym Prawie zamówień publicznych

Z powodu pandemicznych obostrzeń rozciągają się w czasie niektóre działania związane z upowszechnianiem wiedzy o nowym, obowiązującym od początku tego roku, Prawem zamówień publicznych. Na swojej stronie internetowej Urząd Zamówień Publicznych udostępnił wszelkie informacje oraz bazę odpowiedzi na najczęściej zadawane na ten temat pytania.

Z Hubertem Nowakiem, prezesem Urzędu Zamówień Publicznych, rozmawiamy o zmianach, jakie przedsiębiorcom – szczególnie tym z sektora MŚP – niesie nowe, od dawna wyczekiwane Prawo zamówień publicznych.

Czy polskie firmy wiedzą, jakie zmiany przynosi nowa ustawa Prawo zamówień publicznych i czy uważa pan, że przedsiębiorcy zostali poinformowani o tych zmianach w dostateczny sposób?

Działania edukacyjne rozpoczęły się zaraz po uchwaleniu nowej ustawy. Jeszcze w 2019 roku oraz na początku roku 2020 Urząd Zamówień Publicznych przygotował w kilku miastach cykl konferencji poświęconych nowym regulacjom. Część planów edukacyjnych związanych ze szkoleniami czy konferencjami musiała zostać oczywiście przesunięta w czasie z uwagi na pandemię. Dlatego skoncentrowaliśmy się na działaniach realizowanych zdalnie – na stronie internetowej UZP rozwinęliśmy bazę wiedzy z dobrymi praktykami, odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania czy prezentacjami poruszającymi najważniejsze zagadnienia dotyczące nowej ustawy. Uruchomiliśmy profil na YouTube, na którym opublikowaliśmy prezentacje poświęcone najistotniejszym zmianom, jakie niesie nowe Prawo zamówień publicznych. Cały czas trwają prace nad komentarzem do ustawy.

Te wszystkie działania będziemy kontynuować w 2021 roku. Planujemy m.in. 36 dwudniowych szkoleń z zakresu zamówień publicznych realizowanych w formule online oraz 18 szkoleń w wariancie stacjonarnym, jeśli rzecz jasna obiektywne okoliczności na to pozwolą.

Ponadto w ramach realizacji projektu „Profesjonalizacja kadr w zamówieniach publicznych” planujemy szereg seminariów, webinariów i konferencji. Zachęcam do bieżącego śledzenia strony internetowej Urzędu Zamówień Publicznych (https://www.uzp.gov.pl/) oraz profili społecznościowych, gdzie publikować będziemy aktualne informacje dotyczące naboru na organizowane przez nas wydarzenia.

Czy przyjęte rozwiązania dotyczące rynku zamówień publicznych w okresie pandemii uważa pan za wystarczające? Szczególnie w kontekście planów inwestycyjnych rządu?

Rozwiązania przyjęte w trakcie pandemii zmierzały do usprawnienia procedury udzielania zamówień i pomocy uczestnikom rynku w tym najtrudniejszym okresie, kiedy trudno było przewidzieć skalę i kierunki rozwoju pandemii. Dlatego w zakresie naszych działań, obok bieżących odpowiedzi na pytania uczestników rynku związane z zamówieniami w okresie pandemii, opublikowaliśmy szereg opinii dotyczących m.in. kwestii otwarcia ofert, komunikacji elektronicznej, czy przesłanek zatrzymania wadium w okolicznościach pandemicznych.

Chcieliśmy również, aby możliwie jak najszybciej i w bezpiecznych warunkach, przywrócone zostało orzekanie Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) – tak, by nie blokować zakończonych postępowań i aby można było realizować umowy, które gwarantują dochód wykonawcom, a stronie publicznej pozwalają na wykonanie zaplanowanych i koniecznych do podjęcia działań. I to również się udało.

Jak wyglądał rynek zamówień publicznych w 2020 roku? Czy pandemia miała na niego duży wpływ?

Z pewnością wpłynęła na cały rynek zamówień publicznych. Jednak trudno antycypować w tym momencie, czy znajdzie to swoje odzwierciedlenie w liczbie i wartości zamówień, czy też w sposobie postępowania poszczególnych uczestników rynku. Odpowiedzialne wnioski, poparte materiałem dowodowym, będziemy mogli formułować w momencie otrzymania wszystkich rocznych sprawozdań, które posłużą do stworzenia Sprawozdania Prezesa UZP o funkcjonowaniu rynku zamówień publicznych.

Pierwsze dane, które opublikowaliśmy, wskazują na podobną liczbę ogłoszeń o zamówieniu względem 2019 roku. Zaobserwowaliśmy też rekordową liczbę odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej, co wskazywać może na silną determinację wykonawców, których dotknęły obostrzenia i ograniczenia w funkcjonowaniu gospodarki. Są to jednak tylko pierwsze obserwacje, wymagające bardziej dogłębnej analizy.

Czy zwiększyła się liczba kar i czy zamawiający je egzekwowali?

Chciałbym zwrócić uwagę, że jest to już etap realizacyjny zamówienia i te czynności odbywają się już bilateralnie między danym zamawiającym a danym wykonawcą. W wielu przypadkach o karach umownych, czy próbach ich nałożenia po prostu się nie dowiemy. Dlatego jest jeszcze za wcześnie, aby jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

Tak jak podkreśliłem wcześniej: niezbędne jest pozyskanie pełnej wiedzy o rynku zamówień publicznych w 2020 roku, aby móc formułować jednoznaczne wnioski. Do 1 marca zamawiający mają czas na przekazanie do Urzędu rocznych sprawozdań. Wtedy będzie odpowiedni moment na wyciąganie wniosków.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

Zatory płatnicze uderzają w sektor MŚP. Czy sposobem na nie może być faktoring?

Od 2020 r. UOKiK ma uprawnienia do zwalczania zatorów płatniczych, które są szczególnie groźnie dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Rosnące w kolejnych latach liczby i kwoty nakładanych kar pokazują, że nie jest łatwo rozwiązać ten problem systemowo. Ale przedsiębiorcy zabezpieczają się przed zatorami również na własną rękę. Wykorzystują do tego faktoring.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA