fbpx
niedziela, 1 października, 2023
Strona głównaKrajGiganci nieprawidłowo informowali o promocjach?

Giganci nieprawidłowo informowali o promocjach?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejrzewa, że sklepy: Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo błędnie prezentowały swoje promocje.

Prezes UOKiK postawił zarzuty firmom Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo za nieprawidłowe prezentowanie obniżek cen. Jeśli podejrzenia Urzędu okażą się słuszne, to przedsiębiorcom grożą surowe kary.

UOKiK wyjaśnił, że wymienione firmy nie dopełniały obowiązku informowania o najniższej cenie z 30 dni poprzedzających promocję. Takie przepisy natomiast obowiązują w Polsce już od 1 stycznia 2023 roku i mają na celu dawać konsumentom jasny pogląd, jak kształtowała się cena promowanego przez dany sklep produktu.

Razem z Inspekcją Handlową monitorujemy zasady dotyczące wdrażania nowych przepisów. Badamy sklepy stacjonarne, portale internetowe oraz platformy. Jasno zapowiadałem, że po etapie sprawdzania i wyjaśniania, jeśli w dalszym ciągu będą występowały nieprawidłowości, to spotkają się one z reakcją po stronie organu. Najwięcej błędów zauważyliśmy w zakresie uwidaczniania cen, w tym najniższej z ostatnich 30 dni przed obniżką. Po pół roku obowiązywania nowych zasad ruszamy z zarzutami względem pierwszych czterech przedsiębiorców, nie wykluczając jednak kolejnych. Chcemy zapobiec dalszemu łamaniu praw konsumentów, ponieważ wyeliminowanie „żonglerki cenami” oraz dostarczenie kupującym rzetelnego punktu odniesienia w postaci najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed obniżką było głównym celem wprowadzonych zmian prawnych

– powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zarzuty postawione Zalando, Media Markt, Sephorze oraz Glovo są pierwszymi dotyczącymi obowiązku rzetelnego informowania o promocjach cenowych i jeśli okażą się one zasadne, to Prezes UOKiK może nakazać zaprzestanie niedozwolonej praktyki oraz nałożyć na przedsiębiorców grzywnę. Kara może wynieść nawet do 10 proc. rocznego obrotu.

Źródło: UOKiK

 

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Wrzesień kończy się rekordowym spadkiem inflacji

Szacunki Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że poziom inflacji we wrześniu sięgnął 8,2 proc., co oznacza, iż pierwszy raz od lutego 2022 roku jest ona poniżej 10 proc.
< 1 MIN CZYTANIA

Koszty życia polskich studentów podwoiły się w 5 lat

Studentów w rozpoczynającym się roku akademickim czekają nie tylko wyzwania naukowe, ale będą też musieli stawić czoła rosnącym kosztom czesnego, najmu lokali czy żywności.
< 1 MIN CZYTANIA

Wartość polskiego eksportu rolnego znów w górę

Polski sektor rolny, w obliczu licznych kryzysów ostatnich lat, relatywnie dobrze radzi sobie na niwie eksportowej. Wszystko wskazuje na to, że i w tym roku krajowi producenci pobiją rekord wartości handlu zagranicznego towarami rolno-spożywczymi.
6 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Spółki giełdowe z Polski coraz mniej zadłużone

W ciągu ostatniego roku prawie o połowę spadło zadłużenie krajowych spółek giełdowych – wynika z jedenastej edycji badania „Długi spółek giełdowych”.
2 MIN CZYTANIA

Dobra pogoda martwi polską branżę odzieżową

Polska branża odzieżowa przeżywa zastój, a wielu firmom grozi utrata płynności finansowej i – ostatecznie – zamknięcie interesu.
2 MIN CZYTANIA

Polskie gofry podbijają świat!

Polska jest światowym liderem, jeśli chodzi o eksport gofrów i wafli, które są najważniejszą pozycją w polskim eksporcie wśród wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
< 1 MIN CZYTANIA