fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaPodatkiGrube tysiące za rejestrację auta

Grube tysiące za rejestrację auta

W jakiej wysokości będzie, wymuszony przez Unię Europejską, nowy podatek od rejestracji samochodów? Być może niektórzy zapłacą grube tysiące.

W ramach tzw. kamieni milowych, których żąda Unia Europejska za pieniądze na Krajowy Program Odbudowy, zostało wprowadzone dodatkowe opodatkowanie samochodów spalinowych. W 2024 r. ma wejść w życie podatek od rejestracji samochodów spalinowych, a w 2026 r. – roczna opłata od ich własności.

Po co nowy podatek?

Samo KPO to dotacje i pożyczki od Unii Europejskiej, które trzeba będzie spłacać. Co gorsze, mają one zostać wydane na to, by realizować nie polską, ale unijną politykę, czyli przede wszystkim na wymuszaną i niepotrzebną Polsce transformację energetyczną oraz transformację cyfrową (czytaj: większą inwigilację).

Jak wyjaśnia serwis Superauto.pl, podatek od samochodów spalinowych to obowiązkowa opłata za posiadanie pojazdu spalinowego (benzynowego i diesla), regulowana w dwóch daninach: jednorazowo w czasie rejestracji samochodu oraz w formie rocznego podatku za posiadanie auta. Regulacja ma uderzyć w rynek starych samochodów, które nie spełniają unijnych norm spalin i zniechęcić do ich zakupu.

Ile wyniesie podatek?

Zgodnie z projektem ustawy o podatku od samochodów, który jednak nie był procedowany, im starszą normę euro spełnia samochód i im większa pojemność silnika, tym wyższy podatek. Byłoby to odpowiednio:

1) auto niespełniające normy euro o pojemności silnika 1,5 l – 9 tys. zł;

2) auto spełniające normę euro 3 o pojemności silnika 1,5 l – 1,5 tys. zł;

3) auto spełniające normę euro 6 o pojemności silnika 1,5 l – 675 zł.

Wpływy z nowego podatku miałyby stanowić dochód budżetu państwa.

Źródło: www.superauto.pl

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Polacy są gotowi płacić wyższe podatki dla klimatu?

Większość Polaków zgodziłaby się płacić wyższe podatki dochodowe, aby pomóc gospodarstwom domowym o niższych dochodach w poradzeniu sobie z kosztami zielonej transformacji.
2 MIN CZYTANIA

Polacy myślą, że nie płacą podatków!

Zdecydowana większość Polaków jest przekonanych, że nie płaci VAT i akcyzy, mimo że daniny te są uwzględnione w naszych codziennych zakupach.
2 MIN CZYTANIA

Konfederacja przeciwko podniesieniu stawki VAT na żywność

Konfederacja wnosi o przedłużenie zerowej stawki VAT na żywność o kolejne pół roku poprzez rozporządzenie, a nie ustawę, jak proponuje partia rządząca.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Wenezuelczycy poparli przejęcie sąsiedniego kraju

Mieszkańcy Wenezueli w referendum poparli propozycję, by należący do Gujany region Essequibo został zaanektowany przez władze w Caracas.
2 MIN CZYTANIA

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.
2 MIN CZYTANIA

KE przedłużyła zgodę na stosowanie glifosatu

Pod koniec listopada 2023 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze, które przedłużyło zatwierdzenie potencjalnie rakotwórczej substancji glifosat o 10 lat.
2 MIN CZYTANIA