fbpx
środa, 27 września, 2023
Strona głównaBiznesHiszpanie cieszą się, że Polacy dadzą im kontrakt za prawie 2 miliardy...

Hiszpanie cieszą się, że Polacy dadzą im kontrakt za prawie 2 miliardy złotych!

Hiszpański Ferrovial przebuduje drugi co do wielkości dworzec kolejowy w Polsce za 433 miliony euro.

Hiszpański Ferrovial, za pośrednictwem spółki Budimex, wygrał przetarg na przebudowę dworca Warszawa Zachodnia o wartości 1,94 miliarda złotych, czyli około 433 milionów euro. Z ruchem ponad 1300 pociągów dziennie jest to druga najważniejsza stacja w naszym kraju.

Półżartem możemy stwierdzić, że najwyraźniej jesteśmy bardzo hojnym państwem, skoro non stop „dajemy” zarabiać zagranicznym firmom. Szkoda, że po raz kolejny pieniądze z tak ogromnego kontraktu nie trafią w całości do polskich firm, tylko w ogromnej mierze zasilą hiszpańską gospodarkę. Hiszpanie się cieszą (i trudno im się dziwić), a nam zostaje liczyć na to, że nowe Prawo Zamówień Publicznych, które wejdzie w życie od 1 stycznia 2021 roku, całkowicie odwróci ten trend i „pozwoli” w dużo większym stopniu na tego typu kontraktach zarabiać Polakom i polskim firmom.

Wracając do przebudowy dworca Warszawa Zachodnia, hiszpańskie media piszą, że projekt, który jest częścią Krajowego Programu Kolejowego, obejmuje rozbiórkę obecnej stacji i budowę nowego budynku z dużym holem wejściowym na północy, dziewięcioma platformami naziemnymi i podziemnym korytarzem umożliwiającym dostęp do torów i jednocześnie służącym jako galeria handlowa. Prace obejmą budowę w konstrukcji metalowej dachu pokrytego panelami fotowoltaicznymi, będącego równocześnie chodnikiem dla pieszych. Inne zadania projektu obejmują przebudowę 30 kilometrów torów i budowę różnych odgałęzień połączeń, a także instalację systemów kontroli ruchu i układanie sieci trakcyjnych.

Przebudowa ma również poprawić bezpośrednie połączenie między Piasecznem z Legionowem i Legionowa z lotniskiem Chopina. Zmodernizowana, większa stacja, poprawi komfort pasażerów. Projekt, który w przyszłości będzie również łączył się z tramwajem warszawskim, ma zostać ukończony w 2023 r.

Budimex, którego inwestorem strategicznym jest Ferrovial realizuje obecnie projekt na linii Warszawa-Lublin, który obejmuje przebudowę 120 km torów kolejowych, a także skończył właśnie modernizację LCS Kutno (odcinek Żychlin-Barłogi) na linii kolejowej E-20. Ponadto w ubiegłym roku wygrał przetarg na modernizację stacji Gdynia Port, o wartości 1,8 miliarda złotych (około 402 milionów euro).

Pod koniec marca Ferrovial miał zakontraktowane prace o wartości 11,018 mld euro, z czego 87% to projekty międzynarodowe. Spośród nich Budimex realizuje prace o wartości 2,9 miliarda euro.

Źródło: abc.es

 

INNE Z TEJ KATEGORII

Chcesz handlować w niedzielę? Przemyśl to

Warto mieć na uwadze, że Sąd Najwyższy rozstrzygnął kasację wniesioną przez Prokuratora Generalnego na temat pewnego rodzaju trików pozwalających unikać zakazu pracy w niedziele.
3 MIN CZYTANIA

Nowy program grantowy dla MŚP

Z nowego programu wsparcia cyfryzacji firm, który wkrótce ma ruszyć, skorzystają firmy produkcyjne oraz świadczące usługi na rzecz przemysłu.
2 MIN CZYTANIA

Wszyscy tracą grube miliony na strajku scenarzystów w Hollywood

Trwający od maja protest amerykańskich scenarzystów sparaliżował pracę wielu studiów filmowych, doprowadził do opóźnień wielu premier oraz utraty pracy przez tysiące osób.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Zapraszamy na Green Gas Poland 2023 – V Forum Biogazu i Biometanu

1 grudnia w VARSOVIA APARTAMENTY KASPRZAKA – RESTAURACJA FIRST FLOOR odbędzie się cykliczne branżowe wydarzenie Green Gas Poland 2023 – V Forum Biogazu i Biometanu. Impreza rokrocznie przyciąga uwagę przedsiębiorców oraz pasjonatów energii odnawialnej. „Forum Polskiej Gospodarki” objęło patronatem medialnym to wydarzenie.
3 MIN CZYTANIA

Jaka Europa u progu zmian? XXXII Forum Ekonomiczne za nami

Tegoroczna odsłona największej konferencji polityczno-gospodarczej w Europie Środkowej i Wschodniej przyciągnęła ponad 5000 uczestników z 70 państw świata i udostępniła zainteresowanym platformę do dyskusji na ponad 540 debatach. W Forum Ekonomicznym w Karpaczu wzięli udział kluczowi politycy, menadżerowie, samorządowcy, naukowcy, reprezentanci organizacji pozarządowych oraz innych obszarów życia społecznego. Wydarzenie, jak co roku, było platformą dla prowadzenia dialogu we wszystkich łączących ich obszarach.

Ile będzie kosztować transformacja Polski w kierunku „zielonej” gospodarki? Forum Ekonomiczne

Przed bankami stoi wiele wyzwań. Wakacje kredytowe, niekorzystne wyroki TSUE dotyczące kredytów frankowych, zbliżające się wprowadzenie wskaźnika WIRON i presja na „zieloną” gospodarkę wymagają wypracowania strategii działań na najbliższe lata – wynika z prognoz ekspertów PKO Banku Polskiego. Mówił o tym podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu wiceprezes tego banku Andrzej Kopyrski.