Hiszpański Ferrovial przebuduje drugi co do wielkości dworzec kolejowy w Polsce za 433 miliony euro.

Hiszpański Ferrovial, za pośrednictwem spółki Budimex, wygrał przetarg na przebudowę dworca Warszawa Zachodnia o wartości 1,94 miliarda złotych, czyli około 433 milionów euro. Z ruchem ponad 1300 pociągów dziennie jest to druga najważniejsza stacja w naszym kraju.

Półżartem możemy stwierdzić, że najwyraźniej jesteśmy bardzo hojnym państwem, skoro non stop “dajemy” zarabiać zagranicznym firmom. Szkoda, że po raz kolejny pieniądze z tak ogromnego kontraktu nie trafią w całości do polskich firm, tylko w ogromnej mierze zasilą hiszpańską gospodarkę. Hiszpanie się cieszą (i trudno im się dziwić), a nam zostaje liczyć na to, że nowe Prawo Zamówień Publicznych, które wejdzie w życie od 1 stycznia 2021 roku, całkowicie odwróci ten trend i “pozwoli” w dużo większym stopniu na tego typu kontraktach zarabiać Polakom i polskim firmom.

Wracając do przebudowy dworca Warszawa Zachodnia, hiszpańskie media piszą, że projekt, który jest częścią Krajowego Programu Kolejowego, obejmuje rozbiórkę obecnej stacji i budowę nowego budynku z dużym holem wejściowym na północy, dziewięcioma platformami naziemnymi i podziemnym korytarzem umożliwiającym dostęp do torów i jednocześnie służącym jako galeria handlowa. Prace obejmą budowę w konstrukcji metalowej dachu pokrytego panelami fotowoltaicznymi, będącego równocześnie chodnikiem dla pieszych. Inne zadania projektu obejmują przebudowę 30 kilometrów torów i budowę różnych odgałęzień połączeń, a także instalację systemów kontroli ruchu i układanie sieci trakcyjnych.

Przebudowa ma również poprawić bezpośrednie połączenie między Piasecznem z Legionowem i Legionowa z lotniskiem Chopina. Zmodernizowana, większa stacja, poprawi komfort pasażerów. Projekt, który w przyszłości będzie również łączył się z tramwajem warszawskim, ma zostać ukończony w 2023 r.

Budimex, którego inwestorem strategicznym jest Ferrovial realizuje obecnie projekt na linii Warszawa-Lublin, który obejmuje przebudowę 120 km torów kolejowych, a także skończył właśnie modernizację LCS Kutno (odcinek Żychlin-Barłogi) na linii kolejowej E-20. Ponadto w ubiegłym roku wygrał przetarg na modernizację stacji Gdynia Port, o wartości 1,8 miliarda złotych (około 402 milionów euro).

Pod koniec marca Ferrovial miał zakontraktowane prace o wartości 11,018 mld euro, z czego 87% to projekty międzynarodowe. Spośród nich Budimex realizuje prace o wartości 2,9 miliarda euro.

Źródło: abc.es