W tym roku bonusy świąteczne swoim pracownikom planuje dać 45 proc. pracodawców w Polsce, to o 1 pkt proc. więcej niż rok temu – wynika z badania Instytutu Badawczego Randstad we współpracy z Gfk. Żadnych premii związanych ze świętami nie planuje 14 proc. przedsiębiorców, co stanowi wzrost o 1 pkt proc.
Wśród najpopularniejszych benefitów świątecznych są bony podarunkowe dla pracowników, które planuje rozdać 32 proc. firm. Z kolei 23 proc. przedsiębiorstw chce dać pracownikom i ich rodzinom gwiazdkowe upominki. Poza tym 18 proc. pracodawców zadeklarowało, że przy okazji świąt stworzy pracownikom możliwość zaangażowania się w akcje charytatywne, jak zbiórki darów rzeczowych czy pieniędzy oraz w wolontariat.
– Wyraźnie widać, że pracodawcy wrócili do spotkań integracyjnych w zespołach, których zaniechali w okresie pandemii – powiedział ekspert rynku pracy Randstad Polska Mateusz Żydek. – Część firm, nawet jeśli nie może sobie pozwolić na podniesienie wynagrodzeń na stałe, stara się docenić zaangażowanie pracowników choćby jednorazową świąteczną premią. Stąd bonusy finansowe i bony towarowe wciąż należą do najważniejszych inicjatyw – dodał.
Warto zaznaczyć, że w tym roku wzrośnie wartość benefitów przyznawanych pracownikom. W 2021 r. było to najczęściej od 100 do 300 zł na pracownika, podczas gdy w tym roku będzie to już od 300 do 500 zł, czyli podobnie jak 2 lata temu. Takie plany ma 34 proc. firm, a rok temu było to 26 proc. Z kolei co piąta firma chce przeznaczyć na premię dla jednego pracownika ponad 500 zł, a tylko 6 proc. od 50 do 100 zł. Zdecydowana większość firm przekaże premie i bony wszystkim swoim pracownikom, ale w ponad połowie przedsiębiorstw ich wartość będzie zależna od działu i stanowiska.
PAP