fbpx
sobota, 30 września, 2023
Strona głównaŚwiatIle zarabiają rosyjscy influencerzy na wojnie na Ukrainie?

Ile zarabiają rosyjscy influencerzy na wojnie na Ukrainie?

Szereg rosyjskich internetowych twórców odnosi znaczne korzyści dzięki relacjonowaniu konfliktu na Ukrainie oraz wspieraniu propagandy władz Federacji Rosyjskiej.

Część rosyjskich twórców buduje swoje zasięgi na publikowaniu w sieci filmów dokumentujących walki na Ukrainie oraz powielanie kremlowskiej propagandy oczerniającej Wołodymyra Zełenskiego. Jednak między publikacjami z frontu zamieszczają również reklamy, np. ubrań czy zachęcające do inwestycji w kryptowaluty.

Influencerzy w służbie Putina

Są nazywani powszechnie „blogerami Z” – od litery będącej symbolem rosyjskiej armii walczącej na Ukrainie.

Swoje relacje zamieszczają głównie na Telegramie, jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Rosji. Dostęp do Facebooka czy Twittera jest w tym kraju zablokowany od ponad roku.

Budujący swoją popularność na wojennych relacjach influencerzy chętnie przyjmują komercyjne oferty współpracy. Aby sprawdzić, jakie są ich stawki dziennikarze BBC skontaktowali się z kilkoma z nich, podając się za przedstawicieli hoteli szukających możliwości promocji swoich usług.

Ile kosztuje post u propagandystów

Mający ok. 600 tys. obserwatorów Alexander Kots (który jest też znany z publikacji w tradycyjnych mediach) wycenił post sponsorowany na swoim kanale na równowartość 440-680 funtów (2300-3500 złotych), a finalna stawka została uzależniona od czasu trwania akcji promocyjnej.

Jeden z najpopularniejszych blogerów Z – Siemion Pegow, prowadzi na Telegramie profil WarGonzo śledzony przez 1,2 mln osób. On możliwość zamieszczenia reklamy na swoim kanale wycenił na 1550 funtów (ponad 8 tys. złotych).

Twórcy z mniejszymi zasięgami podawali kwoty między 86 a 260 funtów (450-1350 złotych) za jedną komercyjną publikację.

Najlepsi internetowi propagandyści są doceniani przez Władimira Putina i niektórzy z nich zostali włączeni do państwowych gremiów dających wsparcie rządowi w mobilizacji żołnierzy i w prowadzonej wojnie. Sam prezydent Rosji podkreślił ich rolę słowami:

Walka w przestrzeni informacyjnej jest kluczowym polem bitwy.

BBC

 

 

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Gospodarka Ukrainy rośnie jak szalona mimo trwającej wojny

Produkt krajowy brutto ukraińskiej gospodarki wzrósł w drugim kwartale obecnego roku o 19,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
< 1 MIN CZYTANIA

Niemiecka klasa średnia biednieje. Jest nawet gorzej niż w wielu innych krajach

Średnia klasa traci na znaczeniu i ma większe problemy z regulowaniem swoich podstawowych zobowiązań. Tak dzieje się nawet w bogatych Niemczech, co stanowi swoisty znak czasu, a być może także sygnał alarmowy dla innych państw.
2 MIN CZYTANIA

Jak Indie zyskują przewagę nad Chinami

Indie okazały się fascynującą historią wzrostu gospodarczego i – w ramach kompleksu rynków wschodzących – coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla Chin.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Wrzesień kończy się rekordowym spadkiem inflacji

Szacunki Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że poziom inflacji we wrześniu sięgnął 8,2 proc., co oznacza, iż pierwszy raz od lutego 2022 roku jest ona poniżej 10 proc.
< 1 MIN CZYTANIA

Koszty życia polskich studentów podwoiły się w 5 lat

Studentów w rozpoczynającym się roku akademickim czekają nie tylko wyzwania naukowe, ale będą też musieli stawić czoła rosnącym kosztom czesnego, najmu lokali czy żywności.
< 1 MIN CZYTANIA

Rosja wydała już grube miliardy na wojnę na Ukrainie

Półtora roku prowadzenia działań zbrojnych na Ukrainie miało kosztować Federację Rosyjską astronomiczną kwotę równowartą ponad 167 mld dolarów.
2 MIN CZYTANIA