Najnowsze dane GUS wykazały, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupów przez internet dokonało 64,6 proc. populacji naszego kraju. Mowa tutaj o osobach w wieku od 16 do 74 lat. W 2022 r. dostęp do internetu w domu posiadało 93,3 proc. gospodarstw domowych w Polsce.
„Uwzględniając cele korzystania z Internetu, w Polsce najbardziej popularne jest wyszukiwanie informacji o towarach i usługach. W 2022 r. informacje o towarach i usługach wyszukiwało 74,3 proc. osób w wieku 16–74 lata, a wśród osób korzystających z Internetu – 85,4 proc.” – napisano w opracowaniu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r.”.
W sumie w 2022 r. zakupów przez internet dokonało 18,6 mln Polaków. GUS wskazał, że największy w skali roku wzrost udziału osób robiących takie zakupy odnotowano w grupie osób od 45 do 54 lat (o 6,6 pkt proc.) oraz wśród… bezrobotnych (o 10,6 pkt proc.). Polacy w sieci najchętniej kupują odzież, obuwie i dodatki (72,6 proc. e-klientów), a także kosmetyki, produkty do pielęgnacji zdrowia i urody, zabawki lub produkty dla dzieci oraz meble, artykuły dekoracyjne i sprzęty ogrodowe. Najrzadziej przez internet schodzą płyty CD oraz winyle, które kupiło tylko 3,4 proc. osób robiących zakupy online.
Najczęściej zakupy w sieci robią osoby z wyższym wykształceniem (86,7 proc.) i zamieszkujące duże miasta (69,4 proc.). Jeśli chodzi o regiony, najczęściej e-zakupów dokonują mieszkańcy województw pomorskiego oraz dolnośląskiego. Najrzadziej robią to natomiast mieszkańcy Podlasia.
GUS