Pierwsze kontenery wyjechały już z podmoskiewskiego miasta Czechow. Ich miejscem przeznaczenia jest indyjski port w Nhava Sheva. Docelowo transporty będą też wysyłane z Sankt Petersburga, a w Indiach kolejnym ich miejscem docelowym będzie Mundra. Trasa licząca 7200 kilometrów skróci czas dostaw do 25 – wobec obecnych 40 dni, gdy są one realizowane drogą morską przez Kanał Sueski.
Rosja wykorzystuje w ten sposób wschodnią ścieżkę Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), przebiegającego przez Iran, Afganistan, Azerbejdżan i inne kraje Azji Centralnej.
W ostatnich miesiącach Władimir Putin zapowiedział rozbudowę infrastruktury kolejowej w pobliżu Morza Kaspijskiego, która ma usprawnić możliwość działania INSTC. Już w obecnym roku zanotowano wzrost ruchu transportów kolejowych w tym rejonie o 26 procent.
W 2021 roku o 46 procent zwiększyła się wartość obrotu towarowego między Rosją a Indiami. Obecnie państwo to może stanowi ważne miejsce do prowadzenia wymiany handlowej z całym światem przez objęty międzynarodowymi sankcjami reżim Władimira Putina.
economictimes.indiatimes.com, newindianexpress.com, theloadstar.com