Jest to ambitny plan wspierany przez USA i Unię Europejską. Porozumienie ramowe osiągnięto podczas obecnej wizyty indyjskiego premiera Narendry Modiego w ZEA. Na razie niewiele wiadomo na temat szczegółów porozumienia. Oświadczenie w tej sprawie wydało indyjskie MSZ, które wskazuje, że jest ono oparte „na wcześniejszych porozumieniach i współpracy w tej kwestii oraz wspiera współpracę Indii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w celu poprawy połączeń regionalnych”.
Korytarz transportowy, ogłoszony we wrześniu ubiegłego roku na marginesie szczytu G20 w New Delhi, ma rozciągać się od Indii przez Morze Arabskie do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i przez Arabię Saudyjską, a następnie połączyć Jordanię i Izrael z Europą.
Bliski Wschód kluczowy
Porozumienie ramowe między Indiami a ZEA wydaje się sygnalizować, że oba państwa wspierają plan utworzenia korytarza, co może podważać chińską strategię globalnego pasa infrastruktury handlowej i drogowej w ramach projektu Nowego Jedwabnego Szlaku.
Porozumienie następuje w czasie trwającej od ponad czterech miesięcy wojny w Gazie, która pokrzyżowała wspierane przez USA plany dalszej integracji Izraela z jego arabskimi sąsiadami. Arabia Saudyjska wstrzymała plany normalizacji relacji z Izraelem.
Zjednoczone Emiraty Arabskie i Indie podpisały również dwustronny traktat inwestycyjny i wymieniły umowy o współpracy obejmujące elektryczne połączenia międzysystemowe, handel i infrastrukturę cyfrową.