fbpx
środa, 27 września, 2023
Strona głównaŚwiatIndie: rynek ogromny, nęcący i wymagający

Indie: rynek ogromny, nęcący i wymagający

Przy poszukiwaniu nowych rynków eksportowych trudno nie zwrócić uwagi na Indie. To kraj, który pomimo koronawirusa dynamicznie się rozwija, kraj o relatywnie niskim koszcie rozpoczęcia biznesu, dający szansę na sprzedaż towarów, których na Starym Kontynencie, w USA czy w Chinach jest już nadmiar. Indyjski rynek nie jest jednak łatwy. Nie tylko z uwagi na całkiem odmienną od zachodniej kulturę.

Wszystkie rejony Azji to naturalna szansa na pozyskanie nowych klientów i sprzedaż wielu różnych usług i produktów, na których zapotrzebowanie rośnie i rosnąć będzie wraz z bogaceniem się tamtejszych społeczeństw.
1,4-miliardowe Indie to ogromny i wciąż nienasycony rynek konsumenta, który stopniowo wydobywa się z ubóstwa, tworząc klasę średnią. To, na co na pewno warto zwrócić uwagę, to jedna z największych populacji nastolatków i młodzieży – około 20 proc. ludności kraju jest w grupie wiekowej od roku do dwunastu lat. Tak ogromna młoda populacja – jak przewidują demografowie – utrzyma się do 2030 roku, tworząc rynek konsumenta nastawionego na zakup specyficznych produktów. Warto w tym momencie zwrócić uwagę na to, że indyjski rząd promuje różne projekty i programy edukacyjne wymagające odpowiednich zabawek, gier, dedykowanych gadżetów itp. Polscy eksporterzy z pewnością mogą tu coś zaproponować.
Przemysł zabawkarski w Indiach szacowany jest na 1,4 mld dolarów. A popyt na zabawki stale rośnie, przy czym przestarzałe nieraz fabryki indyjskie nie zawsze nadążają z produkcją.

Rosnąca klasa średnia zgłasza rosnące zapotrzebowanie na produkty wysokiej jakości oraz luksusowe. Indyjskim zwyczajem jest wzajemne obdarowywanie się. Szacuje się, że prezenty dla osób spoza rodziny stanowią około 50 proc. rynku. Rozległy jest też rynek biżuterii, szczególnie złotej lub ze złotymi elementami, co ma ścisły związek z indyjskimi tradycjami. Nasze firmy jubilerskie mogą więc mieć tam pole do popisu.

Silny wzrost rynku, także e-commerce

Według grudniowego raportu PFR TFI i PwC Polska (2020), Indie są obecnie najbardziej perspektywicznym krajem dla polskich eksporterów, którego przepisy sprzyjają zagranicznym inwestorom. 80 proc. wszystkich inwestycji zagranicznych w 2019 roku trafiło do Azji Południowej, w tym najwięcej właśnie do Indii. Indyjskie przepisy są szczególnie liberalne w zakresie usług świadczonych online – nie ma tam ograniczeń związanych z łańcuchami dostaw. Nic więc dziwnego, że udział e-handlu w sprzedaży detalicznej wzrósł z 1 proc. w 2007 roku do 18 proc. w roku 2012 i wzrastał sukcesywnie także w latach następnych. Atrakcyjna jest, na przykład, internetowa sprzedaż kosmetyków w Indiach. Można też oferować różne utensylia związane z koronawirusem, a nawet paraleki.

Indie nie są jednak łatwe

Jak wynika z komunikatu indyjskiego Ministerstwa Handlu, eksport indyjski wzrósł o 46 proc. – do 14 mld dolarów (dane z połowy czerwca br.). Wzrost nastąpił głównie w sektorach takich jak inżynieria, klejnoty i biżuteria oraz produkty naftowe. Import zanotował z kolei wzrost aż o 98-proc. – do 19,59 mld dolarów w większości sektorów i branż (oba wzrosty w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku).

Pomimo sprzyjających inwestorom warunków, nie jest to jednak rynek „samograj”. Nie wystarczy mieć dobry produkt i znaleźć nawet stosunkowo niedrogi transport, by odnieść w Indiach sukces. Przeszkodami są: wszechobecna korupcja, lokalne układy będące pokłosiem społecznego systemu feudalno-niewolniczego oraz nadal mała siła nabywcza przytłaczającej większości indyjskiego społeczeństwa. Nie będąc dużą korporacją nie da się biznesu prowadzić jedynie zdalnie. Trzeba zatrudnić kogoś zaufanego na miejscu, znającego tamtejsze zwyczaje i specyfikę zarządzania, a najlepiej otworzyć tam oddział polskiej firmy.

Na przedsiębiorców czyhają rożne zasadzki. Począwszy od trudnych warunków klimatycznych i konieczności poznania miejscowych zwyczajów (tu z pomocą może przyjść dobrze przygotowany przewodnik autorstwa PAiH) poprzez bariery komunikacyjne i mentalne utrudniające porozumienie z pracownikami, aż po niską kulturę techniczną. Ale przecież do odważnych świat należy.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Epokowy strajk w USA? Pracownicy mają dość

Amerykańskich gigantów motoryzacyjnych czeka epokowy strajk, którzy eksperci porównują do historycznego strajku z roku 1936. Konflikt, który będzie miał daleko idące reperkusje pracownicze, przemysłowe i polityczne nabiera rozpędu.
5 MIN CZYTANIA

Polska z prawie najmniejszą wolnością gospodarczą w całej Unii Europejskiej

Polska zajęła 59. miejsce w zestawieniu Instytutu Frasera, który klasyfikuje państwa biorąc pod uwagę panującą w nich wolność gospodarczą.
2 MIN CZYTANIA

UE chce przejmować kolejne obszary władzy!

Parlament Europejski chce, aby kolejne obszary, które tradycyjnie należą do wyłącznych kompetencji państwa, przechodziły spod władzy krajów członkowskich na rzecz brukselskiej centrali.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Chcesz handlować w niedzielę? Przemyśl to

Warto mieć na uwadze, że Sąd Najwyższy rozstrzygnął kasację wniesioną przez Prokuratora Generalnego na temat pewnego rodzaju trików pozwalających unikać zakazu pracy w niedziele.
3 MIN CZYTANIA

Nowy program grantowy dla MŚP

Z nowego programu wsparcia cyfryzacji firm, który wkrótce ma ruszyć, skorzystają firmy produkcyjne oraz świadczące usługi na rzecz przemysłu.
2 MIN CZYTANIA

Polscy przedsiębiorcy wierzą, że pokonają problemy

Nasi przedsiębiorcy konfrontują się z bezprecedensowymi wyzwaniami, a jednocześnie wykazują zadziwiającą odporność i wiarę w dobrą przyszłość swoich biznesów.
3 MIN CZYTANIA