fbpx
wtorek, 17 września, 2024
Strona głównaFinanseInflacja? Wszystko wskazuje na to, że nie będzie drożyzny

Inflacja? Wszystko wskazuje na to, że nie będzie drożyzny

Świeżo opublikowane szacunki GUS za maj 2020 r. wskazują, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych, w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca spadły o 0,2 procent. Wzrost cen liczony rok do roku był mniejszy niż w kwietniu br., gdy wynosił 3,4 proc. oraz niższy niż w marcu br., kiedy sięgnął 4,6 procent. Inflacja zaczyna więc hamować. I jeśli nie zachwieją nią nadzwyczajne wydarzenia, będzie tak dalej.

Co wpłynęło na wzrosty cen i czy dalej będziemy musieli trzymać się za kieszenie?

Drożej za usługi, ale tylko przez chwilę
Cytowana przez ISB News Monika Kurtek, główna ekonomistka Banku Pocztowego, uważa, że inflację w Polsce w dół ściągały głównie spadające ceny paliw oraz gazu i opału. Było to w oczywisty sposób związane z zamrożeniem gospodarki oraz z kwarantanną. Nałożyły się na to taniejące jak zawsze o tej porze roku gaz i opał. Inflacja w Polsce, w ujęciu rocznym, spada. Następuje to jednak powoli. W warunkach recesji, gdy popyt na towary i usługi jest zawsze niższy, hamowanie inflacji na pewno mogłoby następować szybciej. Jednak tzw. inflacja bazowa, po wykluczeniu cen żywności, paliw i nośników energii, cały czas pnie się w górę.

Odczuliśmy to sami, a także potwierdzają to odczyty GUS, że tuż po odmrożeniu gospodarki więcej płacimy za usługi zdrowotne, przede wszystkim stomatologiczne, ale także za usługi pielęgnacyjne i fryzjerskie . Wcale jednak nie muszą one dalej drożeć, bo mógł to być jedynie efekt „odbicia sobie” przydługiej kwarantanny w tych sektorach.
O ile ceny towarów w maju wzrosły tylko o 1,4 proc. rdr, o tyle ceny usług wzrosły aż o 7,1 proc. rdr.

„W majowej inflacji widać materializację anegdot o wyższych cenach usług fryzjerskich. W czerwcu inflacja powinna być już blisko celu NBP (2,5 proc.). Zagrożeniem jest materializacja anegdot o wyższych cenach nad Bałtykiem”. – tak w „lekki” sposób komentują sytuację analitycy Banku Pekao SA.

Nie będzie „kosmicznych” cen
Chociaż ceny owoców i warzyw są, niezależnie od czynników sezonowych, wyraźnie wyższe niż w zeszłym roku, wydaje się, że właśnie już osiągnęliśmy ich szczyt. Teraz może być tylko taniej. Owoce i warzywa są jeszcze drogie, bo zeszłoroczne zbiory były dosyć słabe, ale widać, że ceny spadają. Jak na razie, dzięki ostatnim opadom, nie ma klęski suszy, zaś półki sklepowe i targowiska stopniowo wypełniają się krajowymi owocami i warzywami – ich zwiększona podaż wywołuje presję na spadek cen. Po odmrożeniu transportu zwiększył się także import z zagranicy. Zagraniczna konkurencja, chociaż może nie podobać się naszym rolnikom, to dla konsumentów, szczególnie w sytuacji pandemicznego kryzysu, jest korzystna, bo blokuje windowanie cen.

Taniej za mięso i mleko
W wynikach inflacji widać też już presję na spadki cen mięsa, szczególnie wołowego, drobiu, mleka oraz wyrobów cukierniczych. Co tu dużo mówić, wpływ na niższe ceny mięsa mają nie tylko stopniowo następujące zmiany w nawykach żywnościowych części Polaków, ale i większa w okresie rynkowej niepewności powściągliwość w zakupach – nazwijmy to – „niekoniecznych”. Na niższe cenach mięsa, ale i mleka i cukru, wpływały także kryzysowe spadki oleju napędowego.

Tempo wzrostu cen żywności słabnie i w maju wynosiło już 6,2 proc. r/r, podczas gdy jeszcze w marcu było to 8 proc. r/r.

Co dalej? Analitycy i rynkowi eksperci zgodnie spodziewają się, że kolejne miesiące przyniosą dalszy spadek cen żywności. Producenci nie będą mogli ich windować także dlatego, że popyt konsumpcyjny będzie słaby i zadziała efekt konkurencyjnej walki o klienta z odchudzonymi przez pandemię portfelami.

Procentowe zmiany wskaźnika CPI w maju w ujęciu r/r
Ogółem 2,9
Żywność i napoje bezalkoholowe 6,2
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe 4,5
Odzież i obuwie -4,2
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii 7,5
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego 0,5
Zdrowie 5,5
Transport -2,8
Łączność 3,2
Rekreacja i kultura 2
Edukacja 4,8
Restauracje i hotele 6
Inne towary i usługi 3,6

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA