fbpx
wtorek, 19 marca, 2024
Strona głównaInnowacjeInnowacje także dla małych i średnich firm

Innowacje także dla małych i średnich firm

MŚP także mogą być innowacyjne i korzystać z unijnego finansowania na modernizację. Wsparcie jest dostępne dla rodzinnych biznesów – i to nie tylko tych należących do sektora wysokich technologii. Warto poznać kilka adresów internetowych, które ułatwią sięgnięcie po pieniądze.

Na stronie internetowej www.DotacjeNaInnowacje.gov.pl znajduje się wiele użytecznych informacji o tym, jak tworzyć innowacje finansując ich wprowadzenie z europejskich funduszy; zarówno z poprzedniej tzw. perspektywy unijnej, jak i nowej – na lata 2021-2027 – która dopiero zaczyna nabierać konkretnych kształtów.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozprawia się przy tym z kilkoma pokutującymi mitami, które blokują przedsiębiorców przed sięgnięciem po zewnętrzne środki na innowacje mogące usprawnić działalność ich firm.

Pieniądze są dla każdego

Jednym z takich mitów jest, że rodzinna firma z tradycjami to nie miejsce na innowacje. Nic bardziej błędnego. Można je robić w każdym przedsiębiorstwie, nie tylko dużym, ale i w tych mniejszych, lokalnych oraz opartych o rodzinny, wypracowywany od pokoleń biznes.

– Innowacją jest wszystko to, co zmienia na lepsze daną organizację albo jej produkt czy usługę. Na takie właśnie usprawnienia, pozornie drobne, ale stanowiące nowość dla danego przedsiębiorstwa, można również otrzymać unijną dotację – obiecuje PARP.

Bohaterami najnowszej kampanii promującej innowacyjność w sektorze MŚP są Antoni Senior i Antoni Junior Piskorkowie. To autentyczne postaci. Rodzinna piekarnia Piskorek, działająca w małopolskiej Nowej Wsi, chlubi się działalnością od 1938 roku, a na jej sukces pracuje już czwarte pokolenie piekarzy. Piskorkowie nie są wyjątkiem na rynku pośród firm, które zachowały jeszcze swoje tradycyjne, oryginalne, przedwojenne przepisy wytwarzania produktów. Zakwas na ich chleb ma unikatową mikroflorę, mają też oryginalny przepis na żur; z obu tych produktów są lokalnie bardzo dobrze znani. Dzięki dotacji z Programu Inteligentny Rozwój oraz z budżetu państwa, Piskorkowie rozwinęli swój unikatowy sposób wytwarzania pieczywa na tradycyjnym zakwasie, ale już przy pomocy nowoczesnej linii produkcyjnej.

Badania można kupić

Nie jest też prawdą, że żeby wdrażać u siebie innowacje, trzeba posiadać własny, rozbudowany dział badań, niczym jakiś międzynarodowy koncern, czy też znać się na nowych technologiach.
Symbolem nowej kampanii PARP, promującej wdrażanie innowacji w MŚP, został… Albert Einstein. Trochę na przekór. Pracownicy Agencji słusznie przekonują, że nie trzeba nim być, by tworzyć innowacje. Innowacją jest przecież także ulepszenie istniejącego już produktu, choćby poprzez zmianę jego designu. Ale także usprawnienie procesu obsługi klienta. Na to również można otrzymać pieniądze z funduszy europejskich i z polskiego budżetu. Beneficjentem takiego wsparcia może być także mała firma. Nie trzeba przy tym mieć własnego, rozbudowanego laboratorium badawczego i zatrudniać na stałe naukowców. Potrzebne do wdrożenia innowacji prace badawczo-rozwojowe można zakupić np. od uczelni czy od wyspecjalizowanego instytutu naukowego. Pieniądze na to pozyska się z Programu Inteligentny Rozwój. W zakładce Jak sfinansujesz Twoją innowację(link) PARP zebrał aktualnie trwające nabory wniosków na wsparcie w zakresie wdrażania pomysłów rozwojowych w firmie.

Przykłady firm

Jeśli przedsiębiorca jest nadal nieprzekonany do innowacyjnych inwestycji w swojej firmie, może obejrzeć przykłady innych firm, które z pieniędzy realnie skorzystały, budując w ten sposób nowy rozdział rozwoju swoich firm. Znajdują się one w zakładce Zobacz, jak zrobili to inni. Tam o zmianach opowiadają autentyczni przedsiębiorcy, którzy z powodzeniem sięgnęli po unijne dotacje. Warto też zerknąć na link, gdzie jest baza informacji o wszystkich projektach, które kiedykolwiek były realizowane w Polsce z udziałem unijnych pieniędzy.

Skoro tak wielu innym się udało, dlaczego nie miałoby udać się także Tobie?

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Unia reguluje sztuczną inteligencję. Polska przygotowuje swoje przepisy

Parlament Europejski przyjął AI Act – kompleksowe regulacje dotyczące używania i rozwijania sztucznej inteligencji. AI Act ma wejść w życie jeszcze w 2024 r. Rząd zapowiada prace nad stworzeniem zgodnych z unijnymi regulacji polskich.
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy korzystają z chmur

Większość przedsiębiorstw w Polsce wykorzystuje różnego rodzaju technologie chmurowe do rekrutacji lub zarządzania swoimi kadrami.
2 MIN CZYTANIA

Firmy produkcyjne stawiają na AI

Większość firm produkcyjnych w Polsce wdrożyło jakieś rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji lub jest w trakcie ich implementacji.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Regionalne wsparcie dla firm z sektora MŚP

Przedsiębiorcy mogą już rozglądać się w swoich macierzystych regionach nad dostępnymi formami wsparcia ich działalności. Przybierają one zarówno formę dotacji, jak i preferencyjnych pożyczek. Warto wiedzieć o nich jak najwcześniej.
2 MIN CZYTANIA

Elektromobilność już produkuje bezrobocie w branży motoryzacyjnej

W lutym ub.r. FCA Powertrain Poland w Bielsku Białej poinformowała, że ze względu na unijną politykę ratowania klimatu zamówienia na silniki spalinowe spadły i zwolniono około 300 z 800 pracowników. Do końca tego roku bielska fabryka ma zostać zlikwidowana.
2 MIN CZYTANIA

Czeka nas bitwa pokoleń na rynku mieszkaniowym?

Dwa pokolenia – młodsze i zdecydowanie starsze, będą coraz częściej rywalizować o zamieszkanie w miejskiej przestrzeni. Jakie propozycje mogą przygotować dla nich deweloperzy?
3 MIN CZYTANIA