fbpx
sobota, 23 września, 2023
Strona głównaInnowacjeInnowacyjność w polskich firmach. Jest dobrze

Innowacyjność w polskich firmach. Jest dobrze

Polskie firmy są innowacyjne i starają się ulepszać swoje procesy. Trafiają jednak na przeszkody.

Z badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że zdecydowana większość firm w Polsce stara się być innowacyjna. To już IV edycja raportu pod tytułem „Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw”.

Opublikowane badanie wykazało, że w 2021 r. aż 79,6 proc. polskich firm, w tym mikroprzedsiębiorstw, było aktywnych innowacyjnie. PARP tłumaczy, że firmy te wprowadziły lub próbowały wdrożyć w działalności przynajmniej jedną innowację. To znaczny progres, gdyż jeszcze w pierwszej edycji tego samego badania (w 2017 r.) odsetek ten wynosił zaledwie 32,3 proc.

Z kolei firm innowacyjnych było 75,1 proc. – w porównaniu do 30,1 proc. w 2017 r. Według definicji PARP firma innowacyjna to taka, która w badanym okresie wprowadziła przynajmniej jedną innowację produktową w zakresie wyrobów albo usług lub innowację procesów biznesowych.

„Podobnie jak w poprzednich edycjach badania odsetek firm aktywnych innowacyjnie (w tym innowacyjnych) jest istotnie, pozytywnie skorelowany z wielkością firmy – im większa firma, tym większy odsetek firm zaliczanych jako aktywne innowacyjnie (w tym innowacyjne)” – wskazano w opracowaniu. „Warto podkreślić, że w 2021 roku firmy były relatywnie bardziej skuteczne we wdrażaniu innowacji. Jeśli bowiem weźmiemy pod uwagę udział nieskutecznych innowatorów w ogólnej puli firm aktywnych innowacyjnie, to odsetek ten dla lat 2017-2019 wynosił 12,4 proc., zaś w 2021 roku wynosił jedynie 5,6 proc.” – dodano.

Według PARP w 2021 r. polskie przedsiębiorstwa starały się wprowadzać przede wszystkim innowacje procesów biznesowych, które to działania deklarowało 67,1 proc. ankietowanych. Dla porównania odsetek firm wprowadzających innowacje produktowe w zakresie wyrobów lub usług wyniósł 29,8 proc.

Przedsiębiorcy stwierdzili, że działania innowacyjne w 2021 r. przyczyniły się głównie do ogólnego rozwoju firmy (90,8 proc. wskazań) oraz do podniesienia jakości usług i wyrobów (83,6 proc.), a także do zwiększenie wydajności pracy (83,4 proc.). Głównymi utrudnieniami dla podejmowania działań innowacyjnych są bariery administracyjne (77,9 proc. ankietowanych) oraz koszty (72,2 proc.).

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Europejczycy nie gęsi i swoją sztuczną inteligencję mają

W Europie powstają kolejne firmy, które chcą udostępnić swoim klientom możliwość korzystania z serwisów opartych o generatywną sztuczną inteligencję.
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy na prestiżowych targach na Tajwanie

Polskie firmy wraz z przedstawicielami administracji, nauki oraz instytucji otoczenia biznesu reprezentowały Polskę na prestiżowych targach SEMICON.
< 1 MIN CZYTANIA

Chiński rząd przekaże potężne fundusze na rozwój technologii elektronicznych

Pekin zamierza uruchomić gigantyczne publiczne środki, które wzmocnią krajowy przemysł technologiczny, by mógł konkurować z amerykańskim i japońskim.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy często korzystają z rozwiązań fintechu

Zdecydowana większość polskiego społeczeństwa w zarządzaniu własnymi finansami wykorzystuje najnowsze technologie finansowe.
2 MIN CZYTANIA

Polska turystyka zatrudnia wielu cudzoziemców

Aż jedna czwarta polskich firmz branży turystycznej zatrudnia cudzoziemców, a zdecydowana większość z nich to obywatele Ukrainy.
2 MIN CZYTANIA

Polacy przestają się bać utraty pracy?

We wrześniu w Polsce odnotowano wzrost poczucia bezpieczeństwa zatrudnienia, co oznacza, że Polacy coraz mniej boją się bezrobocia.
2 MIN CZYTANIA