fbpx
piątek, 19 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesJak bardzo skurczył się globalny rynek dóbr luksusowych na skutek pandemii?

Jak bardzo skurczył się globalny rynek dóbr luksusowych na skutek pandemii?

Eksperci Deloitte w 5. edycji raportu "Global Fashion&Luxury Private Equity and Investors Survey 2021" przeanalizowali sytuację i trendy w branży mody i dóbr luksusowych.

W raportu wynika, że globalna wartość rynku mody i dóbr luksusowych zmalała na skutek pandemii o jedną piątą. Sa jednak takie branże, które wyszły z tej sytuacji obronną ręką.

Najlepiej poradziły sobie przedsiębiorstwa sprzedające jachty. Pomimo chwilowego załamania w pierwszej połowie 2020 roku sezon letni pozwolił branży na odbudowanie strat i zakończenie minionego roku na poziomie sprzed wybuchu pandemii. Wśród segmentów, które wyjdą z pandemii silniejsze, eksperci Deloitte wskazali także luksusowe samochody oraz kosmetyki i perfumy.

Pierwszym krajem, który przezwyciężył kryzys, były Chiny. Wartość rynku mody i dóbr luksusowych w 2020 roku wzrosła w tym państwie o 45 proc. w ujęciu rocznym.

Z raportu Deloitte wynika jednocześnie, że w porównaniu z kryzysem z 2008 roku negatywny wpływ COVID-19 na branżę dóbr luksusowych będzie mniej dotkliwy i krótkotrwały.

Sektor dóbr luksusowych nie będzie już jednak taki sam jak przed pandemią. Co konkretnie się zmieni? Eksperci Deloitte wyróżnili pięć trendów, które wpłyną na ten rynek w 2021 roku. Według nich zaczyna teraz dominować m.in. świadoma konsumpcja. Konsumenci są coraz bardziej skłonni do zakupu tych przedmiotów, które są mniej podatne na sezonowość i bardziej wytrzymałe. Robią też bardziej przemyślane zakupy.

Coraz bardziej liczy się również komfort. Mogą na tym zyskać zwłaszcza marki sportowe, zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności pracy zdalnej i spędzania większej ilości czasu w domu.

Źródło: Deloitte

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

Zatory płatnicze uderzają w sektor MŚP. Czy sposobem na nie może być faktoring?

Od 2020 r. UOKiK ma uprawnienia do zwalczania zatorów płatniczych, które są szczególnie groźnie dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Rosnące w kolejnych latach liczby i kwoty nakładanych kar pokazują, że nie jest łatwo rozwiązać ten problem systemowo. Ale przedsiębiorcy zabezpieczają się przed zatorami również na własną rękę. Wykorzystują do tego faktoring.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Blisko 67 proc. Polaków odczuwa syndromy depresji. Ile traci na tym gospodarka?

Jak wynika z najnowszego raportu, obecnie 66,6 proc. dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów najczęściej kojarzonych z depresją. Autorzy badania ostrożnie szacują, że gospodarka traci na tym ok. 3 mld zł rocznie. I to wyliczenie zakłada tylko nieobecność w pracy osób doświadczających epizodów depresyjnych i zaburzeń depresyjnych nawracających.
5 MIN CZYTANIA

Na skutek rosnących kosztów teatry zwiększają zaległe zadłużenie

W zaledwie rok podmioty prowadzące działalność twórczą związaną z kulturą i rozrywką zwiększyły swoje nieopłacone w terminie zobowiązania zarejestrowane w bazie BIG InfoMonitor i BIK o niemal dwie trzecie, do blisko 63 mln zł.
4 MIN CZYTANIA

Ruch i liczba klientów w galeriach i centrach handlowych wciąż na minusie

Jak wynika z badania firmy technologicznej Proxi.cloud i platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH, dynamika ruchu w galeriach i centrach handlowych w I kwartale br. wyglądała bardzo podobnie jak rok wcześniej. Wprawdzie nieco ubyło wizyt (o prawie 5 proc. rdr.) i odwiedzających (o niecały 1 proc. rdr.), ale autorzy raportu przekonują, że tego typu placówki wciąż przyciągają wielu klientów.
5 MIN CZYTANIA