Chiny – druga gospodarka świata – wciąż są w Polsce traktowane jako kraj dość egzotyczny, daleki, który nie ma wpływu na to, co dzieje się u nas. Jest jednak inaczej, co dostrzegają np. nasi zachodni partnerzy, którzy bardzo intensywnie rozwijają relacje gospodarcze z Chinami. Jak prowadzić interesy z Chińczykami? Jakie są doświadczenia polskiego biznesu w relacjach z Państwem Środka? O tym jest, nowatorska na polskim rynku, książka „Biznes w Chinach. Jak odnieść sukces w chińskim świecie”, autorstwa Radosława Pyffla, eksperta ws. Azji i polityki międzynarodowej.

Książka składa się z rozmów z 20 osobami, zarówno ze świata nauki, jaki i biznesu, z różnych branż, którzy w ostatnich latach wypłynęli na chiński ocean i dali sobie radę. Zderzyli się z rzeczywistością Państwa Środka i tę weryfikację przeszli pozytywnie, stając się mistrzami w swoich dziedzinach. Są wśród nich m.in. politolog prof. Bogdan Góralczyk, obserwujący Państwo Środka już od ponad 40 lat, czy znany geopolityk dr Jacek Bartosiak. Wśród przedstawicieli świata biznesu można wymienić prezesa Seleny Krzysztofa Domerackiego, czy prezesa Mercatora Wiesława Żyznowskiego.

Chiny są dziś obecne we wszystkich branżach i sektorach oraz wielu aspektach naszego życia. Stało się tak za sprawą bezprecedensowego wzrostu gospodarczego ostatnich dekad i dokonującej się na naszych oczach rewolucji technologicznej. W Polsce rosnące znaczenie Chin na świecie jest jednak często przyjmowane z niedowierzaniem lub zaskoczeniem, radykalną krytyką albo bezkrytycznym entuzjazmem. A przecież dziś, aby osiągnąć globalny sukces nie można nie być obecnym w Azji. Niedocenianie roli tego kontynentu w światowej gospodarce jest dziś myśleniem dość peryferyjnym.

Dla przedsiębiorców XXI wieku Azja nie jest już kwestią wyboru, lecz oznacza konieczność wejścia w kontakt z tamtejszym biznesem, a to – bez poznania i zrozumienia wschodniej kultury, norm i wartości, instytucji, stylu prowadzenia biznesu i wyzwań z nimi związanych – jest skazane na fiasko. Książka z pewnością nie jest jednak poradnikiem, bo Chiny nie są biało-czarne. Jest opowieścią o doświadczeniach ludzi, którzy podjęli chińskie wyzwanie, a takie doświadczenia zawsze warto poznać i wyciągnąć z nich wnioski.

Książka nie jest jednak wyłącznie o biznesie, na co może wskazywać tytuł, ale przede wszystkim o zmianach w Chinach, ich cywilizacji, kulturze i różnicach między Wschodem a Zachodem.

„Biznes w Chinach. Jak odnieść sukces w chińskim świecie” , Radosław Pyffel, wyd. MT Biznes, 2022

Poprzedni artykułRośnie znaczenie polskiego eksportu
Następny artykułStagflacja na horyzoncie