fbpx
czwartek, 18 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesJak odnieść sukces w chińskim świecie?

Jak odnieść sukces w chińskim świecie?

Chiny – druga gospodarka świata – wciąż są w Polsce traktowane jako kraj dość egzotyczny, daleki, który nie ma wpływu na to, co dzieje się u nas. Jest jednak inaczej, co dostrzegają np. nasi zachodni partnerzy, którzy bardzo intensywnie rozwijają relacje gospodarcze z Chinami. Jak prowadzić interesy z Chińczykami? Jakie są doświadczenia polskiego biznesu w relacjach z Państwem Środka? O tym jest, nowatorska na polskim rynku, książka „Biznes w Chinach. Jak odnieść sukces w chińskim świecie”, autorstwa Radosława Pyffla, eksperta ws. Azji i polityki międzynarodowej.

Książka składa się z rozmów z 20 osobami, zarówno ze świata nauki, jaki i biznesu, z różnych branż, którzy w ostatnich latach wypłynęli na chiński ocean i dali sobie radę. Zderzyli się z rzeczywistością Państwa Środka i tę weryfikację przeszli pozytywnie, stając się mistrzami w swoich dziedzinach. Są wśród nich m.in. politolog prof. Bogdan Góralczyk, obserwujący Państwo Środka już od ponad 40 lat, czy znany geopolityk dr Jacek Bartosiak. Wśród przedstawicieli świata biznesu można wymienić prezesa Seleny Krzysztofa Domerackiego, czy prezesa Mercatora Wiesława Żyznowskiego.

Chiny są dziś obecne we wszystkich branżach i sektorach oraz wielu aspektach naszego życia. Stało się tak za sprawą bezprecedensowego wzrostu gospodarczego ostatnich dekad i dokonującej się na naszych oczach rewolucji technologicznej. W Polsce rosnące znaczenie Chin na świecie jest jednak często przyjmowane z niedowierzaniem lub zaskoczeniem, radykalną krytyką albo bezkrytycznym entuzjazmem. A przecież dziś, aby osiągnąć globalny sukces nie można nie być obecnym w Azji. Niedocenianie roli tego kontynentu w światowej gospodarce jest dziś myśleniem dość peryferyjnym.

Dla przedsiębiorców XXI wieku Azja nie jest już kwestią wyboru, lecz oznacza konieczność wejścia w kontakt z tamtejszym biznesem, a to – bez poznania i zrozumienia wschodniej kultury, norm i wartości, instytucji, stylu prowadzenia biznesu i wyzwań z nimi związanych – jest skazane na fiasko. Książka z pewnością nie jest jednak poradnikiem, bo Chiny nie są biało-czarne. Jest opowieścią o doświadczeniach ludzi, którzy podjęli chińskie wyzwanie, a takie doświadczenia zawsze warto poznać i wyciągnąć z nich wnioski.

Książka nie jest jednak wyłącznie o biznesie, na co może wskazywać tytuł, ale przede wszystkim o zmianach w Chinach, ich cywilizacji, kulturze i różnicach między Wschodem a Zachodem.

„Biznes w Chinach. Jak odnieść sukces w chińskim świecie” , Radosław Pyffel, wyd. MT Biznes, 2022

Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

Zatory płatnicze uderzają w sektor MŚP. Czy sposobem na nie może być faktoring?

Od 2020 r. UOKiK ma uprawnienia do zwalczania zatorów płatniczych, które są szczególnie groźnie dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Rosnące w kolejnych latach liczby i kwoty nakładanych kar pokazują, że nie jest łatwo rozwiązać ten problem systemowo. Ale przedsiębiorcy zabezpieczają się przed zatorami również na własną rękę. Wykorzystują do tego faktoring.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA