fbpx
sobota, 9 grudnia, 2023
Strona głównaPodatkiJak przygotować firmę do KseF?

Jak przygotować firmę do KseF?

Obecnie korzystanie przez przedsiębiorców z Krajowego Systememu e-Faktur jest dobrowolne, ale od 1 lipca 2024 roku ten system będzie już obowiązkowy dla czynnych podatników VAT, zaś od 1 stycznia 2025 roku – dla nievatowców.

Pierwsza rzecz niezbędna, by przedsiębiorca mógł korzystać z KseF, to nadanie tzw. uprawnień, dzięki którym możliwe będzie nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Dopiero otwarcie sobie przez przedsiębiorcę możliwości do zarządzania KseF umożliwia wystawianie lub dostęp do faktur ustrukturyzowanych (co jest istotne przy zarządzaniu sprzedażą) lub prawo do ich weryfikowania (w ramach uprawnienia pobierania z KSeF faktur sprzedaży i zakupu).

Osobne uprawnienie, które musi zostać nadane, dotyczy wystawiania faktur ustrukturyzowanych w ramach samofakturowania, pozwalając w tej formie zarządzać firmową sprzedażą.

Podatnicy mają wybór

Chcąc korzystać z KseF, przedsiębiorca może wybrać, czy będzie sam nadawał (bezpośrednio) uprawnienia konkretnym ludziom, także spoza własnej firmy, czy też upoważni do tego jakiś podmiot zewnętrzny (zazwyczaj jest to biuro księgowe czy rachunkowe), do wystawiania i odbierania faktur w jego imieniu. Zwłaszcza gdy ma nieco większą firmę i zdecyduje się na to drugie rozwiązanie, fakturami zajmie się wskazana przez niego firma.

Podatnicy niebędący osobami fizycznymi i używający NIP mogą skorzystać z KSeF na podstawie tzw. pierwotnych uprawnień właścicielskich, czyli bez konieczności zgłaszania tego w urzędzie skarbowym. Firmy niedysponujące tzw. pieczęcią NIP oczywiście także mogą korzystać z KSeF, ale dopiero po zawiadomieniu urzędu skarbowego (na druku ZAW-FA); w nim wskażą osobę upoważnioną z ramienia ich firmy do działań w zakresie KseF. Stosowne uprawnienia w KseF przedsiębiorca może nadać bezpośrednio głównemu księgowemu w zewnętrznej firmie rachunkowej, a nawet pracownikowi biura tej firmy. To drugie rozwiązanie może być jednak z czasem kłopotliwe. Zwłaszcza w sytuacji, gdy zmieni się opiekun księgowy w biurze rachunkowym. W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie musiał się pofatygować i stracić czas na to, by odebrać uprawnienia poprzedniemu pracownikowi tej firmy oraz nadać je nowemu. Chyba więc lepiej jest zawczasu upoważnić do korzystania z KseF samego właściciela biura rachunkowego.

Warto na marginesie zauważyć, że przedsiębiorcy korzystający z systemu wFirma dla biur rachunkowych mogą nadawać i zarządzać uprawnieniami bezpośrednio poprzez tę platformę, co jest możliwe dzięki integracji wFirma z KseF. Bez konieczności czasochłonnego nieraz przedzierania się przez służące temu rządowe platformy.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Opublikowano projekt przepisów dotyczący dochodowych JPK

Od 1 stycznia 2025 r. dla największych podatników CIT obowiązkowe stanie się składanie JPK_KR. Równocześnie w życie wejdzie rozporządzenie MF w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić księgi podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
4 MIN CZYTANIA

Będą ułatwienia podatkowe dla przedsiębiorców?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkowymi ułatwieniami dla przedsiębiorców. Chodzi o kwestię rozliczania wydatków inwestycyjnych.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przedsiębiorca powinien określić, jakich korzyści spodziewa się po sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja nie jest już tylko w kręgu zainteresowania dużych przedsiębiorców, ale coraz częściej także małych i średniej wielkości firm.
2 MIN CZYTANIA

MŚP trzonem polskiej gospodarki?

Co prawda małe i średnie przedsiębiorstwa przynoszą polskiej gospodarce niemal co drugą złotówkę generując 49,6 proc. PKB, ale w największym stopniu jest to zasługa mikroprzedsiębiorstw, a nie firm małych i średniej wielkości. Jest jeszcze jedna rzecz, która może decydować o tym, że sytuacja tego sektora nie jest tak różowa, jak niektórzy chcieliby ją malować.
3 MIN CZYTANIA

Niewola pod maską demokracji i rozwoju [RECENZJA]

Czy w Polsce można kupić sobie ustawę gospodarczą? Przynieść ją w teczce? Oczywiście. O ile zrobi się to dyskretnie. W książce „Hitman – nowe wyznania ekonomisty od brudnej roboty” John Perkins, były lobbysta pokazuje, jak się to, na ogromną skalę, robi na świecie.
7 MIN CZYTANIA