fbpx
środa, 13 listopada, 2024
Strona głównaTransportJak radziły sobie polskie porty w 2021 roku?

Jak radziły sobie polskie porty w 2021 roku?

Główny Urząd Statystyczny poinformował, że w 2021 r. wzrosły obroty ładunkowe w polskich portach morskich.

Całkowite obroty ładunkowe w portach morskich w 2021 r. wyniosły 96,7 mln ton, czyli o 9,2 proc. więcej niż w 2020 r. Dane GUS-u mówią, że krajowy obrót morski wyniósł 4,1 mln ton, czyli o 47,1 proc. więcej niż rok temu, a obroty międzynarodowe wzrosły o 8 proc. i wyniosły 92,6 mln ton. Najwięcej było ładunków masowych ciekłych, jak np. ropa naftowa i produkty z ropy naftowej, które stanowiły 30,9 proc. obrotów ładunkowych. Kolejne byly ładunki masowe suche z 29,5 proc. (np. węgiel i koks) oraz ładunki w kontenerach dużych — 23,9 proc. W skład morskiej floty transportowej pod koniec 2021 r. wchodziło 88 statków, czyli o 7 mniej niż rok wcześniej.

„W komunikacji międzynarodowej odnotowano wzrost ładunków przetransportowanych morską flotą przez polskich przewoźników oraz wzrost przewozów pasażerów. Według stanu na koniec 2021 r. morska flota transportowa liczyła mniej statków niż przed rokiem, co spowodowało nieznacznie obniżenie ich łącznej nośności i pojemności brutto. Liczba jednostek polskiej floty rybackiej nie uległa zmianie, natomiast zwiększyła się ich łączna pojemność brutto i moc silników” — napisano na stronie GUS.

GUS poinformował, że największy wzrost procentowy odnotowano w Świnoujściu (o 13,7 proc.). Kolejne były Gdynia (7,2 proc.) oraz Szczecin (3,4 proc.). Spadek odnotowano natomiast w porcie w Policach, gdzie obroty obniżyły się o 16,1 proc.

Razem ze wzrostem obrotów ładunkowych o ponad 10 proc. wzrosła liczba statków, które zawinęły do polskich portów morskich. Łącznie było ich 19,5 tys. Statkami podróżowało w sumie 2,3 mln pasażerów, czyli o 21,6 proc. więcej niż w 2021 r. Aż 76 proc. z tej grupy podróżowała w ruchu międzynarodowym, a najwięcej pasażerów, bo aż 95 proc., za cel podróży obierało Szwecję.

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA