Najwyższa Izba Kontroli oceniła, iż zaangażowanie przez Prezesa Rady Ministrów w II poł. 2021 r. kwoty 250 mln zł ze środków Funduszu Reprywatyzacji w działalność spółki ElectroMobility Poland S.A., realizującej projekt budowy samochodu elektrycznego Izera było działaniem nierzetelnym i niosącym za sobą ryzyka co do gospodarności wydatkowania środków publicznych.
Brak nadzoru
W toku procesu decyzyjnego w KPRM nie tylko przyjęto uzyskanie przez spółkę określonych środków, ale również założono, że spółka środki te realnie może otrzymać. W konsekwencji Prezes Rady Ministrów przyznał dofinansowanie projektowi, który mógł nie mieć finansowania na pozostałą część realizacji projektu. A miało to stanowić przeważające wielomiliardowe źródło finansowania całości projektu.
NIK stwierdziła ponadto, że nadzór nad zawartą w związku z ww. dokapitalizowaniem umową inwestycyjną również nie był prowadzony w sposób rzetelny, bo mimo wiedzy o jej realizowaniu niezgodnie z harmonogramem, KPRM nie skorzystała z przysługujących jej na uprawnień kontrolnych w spółce obejmujących wykorzystanie kwoty 250 mln zł.
Spółka nie zrealizowała założeń
Założenia projektu budowy samochodu elektrycznego Izera i jego cele strategiczne nie były realizowane terminowo. Od października 2016 r. do dnia zakończenia czynności kontrolnych 30 sierpnia 2022 r. spółka nie zrealizowała założeń w planowanych i przedłużanych terminach wynikających z kolejnych dokumentów planistycznych, ani nie wyszła poza prace przygotowawcze.
Źródło: NIK.gov.pl