fbpx
sobota, 9 grudnia, 2023
Strona głównaTransportJak rząd Izerę budował...

Jak rząd Izerę budował…

W wyniku kontroli Najwyższa Izba Kontroli ustaliła, że założenia projektu samochodu elektrycznego Izera i jego cele strategiczne nie były realizowane terminowo oraz że wystąpiły nieprawidłowości wiążące się z zaangażowaniem przez Skarb Państwa kwoty 250 mln zł.

Najwyższa Izba Kontroli oceniła, iż zaangażowanie przez Prezesa Rady Ministrów w II poł. 2021 r. kwoty 250 mln zł ze środków Funduszu Reprywatyzacji w działalność spółki ElectroMobility Poland S.A., realizującej projekt budowy samochodu elektrycznego Izera było działaniem nierzetelnym i niosącym za sobą ryzyka co do gospodarności wydatkowania środków publicznych.

Brak nadzoru

W toku procesu decyzyjnego w KPRM nie tylko przyjęto uzyskanie przez spółkę określonych środków, ale również założono, że spółka środki te realnie może otrzymać. W konsekwencji Prezes Rady Ministrów przyznał dofinansowanie projektowi, który mógł nie mieć finansowania na pozostałą część realizacji projektu. A miało to stanowić przeważające wielomiliardowe źródło finansowania całości projektu.

NIK stwierdziła ponadto, że nadzór nad zawartą w związku z ww. dokapitalizowaniem umową inwestycyjną również nie był prowadzony w sposób rzetelny, bo mimo wiedzy o jej realizowaniu niezgodnie z harmonogramem, KPRM nie skorzystała z przysługujących jej na uprawnień kontrolnych w spółce obejmujących wykorzystanie kwoty 250 mln zł.

Spółka nie zrealizowała założeń

Założenia projektu budowy samochodu elektrycznego Izera i jego cele strategiczne nie były realizowane terminowo. Od października 2016 r. do dnia zakończenia czynności kontrolnych 30 sierpnia 2022 r. spółka nie zrealizowała założeń w planowanych i przedłużanych terminach wynikających z kolejnych dokumentów planistycznych, ani nie wyszła poza prace przygotowawcze.

Źródło: NIK.gov.pl

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża transportowa coraz bardziej zadłużona

Rosną długi polskiej branży TSL, która reaguje na to większą ostrożnością w zawieraniu umów z ewentualnymi kontrahentami, czym chce zmniejszyć własne ryzyko finansowe.
2 MIN CZYTANIA

Port Gdańsk najlepszy w Europie!

W 2022 roku port w Gdańsku po raz kolejny odnotował największy przyrost wolumenu przeładunku towarów w całej Europie.
2 MIN CZYTANIA

Nadchodzi likwidacja samochodów spalinowych!

Podczas sejmowej konferencji prasowej poseł na Sejm Bartłomiej Pejo, przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. obrony kierowców oraz poseł Krzysztof Mulawa z Konfederacji wyrazili zdecydowany sprzeciw wobec planowanej faktycznej likwidacji samochodów spalinowych w Polsce.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

CBA zatrzymało byłego posła

W związku ze śledztwem dotyczącym przyjęcia korzyści majątkowej przez osobę pełniącą funkcję publiczną funkcjonariusze Delegatury CBA w Katowicach zatrzymali byłego wiceministra i posła na Sejm RP Adama G. oraz przedsiębiorcę Jarosława K.
< 1 MIN CZYTANIA

Czy TK uchroni domy, szkoły i szpitale przed Brukselą?

Zarząd Elektrociepłowni Będzin ma nadzieję, że Trybunał Konstytucyjny uratuje spółkę przed unijnymi karami nałożonym przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Katowicach. W przeciwnym razie sytuacja finansowa spółki będzie bardzo trudna.
2 MIN CZYTANIA

Unijny zamach na kawę

W wyniku unijnych regulacji dotyczących wylesionych terenów w Unii Europejskiej już w 2025 r. może zabraknąć nie tylko kawy, ale także oleju palmowego oraz kakao.
2 MIN CZYTANIA