Polska ma największą gospodarkę cyfrową w Europie Środkowo-Wschodniej – wynika z badania firmy doradczej McKinsey.

JoshuaWoroniecki/Pixabay

Tylko w 2021 r. wartość polskiej gospodarki cyfrowej wyniosła 44 mld euro. Co więcej, Polska ma też największy w regionie rynek e-commerce, którego wartość sięgnęła 27 mld euro.

„W Polsce do 2030 roku gospodarka cyfrowa może przynieść dodatkowe 78 mld euro, czyli ponad 360 mld złotych. W sumie gospodarka cyfrowa może być warta prawie 123 mld euro w 2030 roku, stanowiąc 9 proc. prognozowanego PKB” – napisano w raporcie firmy doradczej McKinsey and Company.

Co istotne, tempo polskiej gospodarki cyfrowej rośnie, a motorem tego przyspieszenia jest handel w sieci. W okresie od 2019 do 2021 r. e-handel rósł w tempie 22 proc. rocznie i w 2021 r. stanowił aż 60 proc. gospodarki cyfrowej.

– W ciągu ostatnich pięciu lat w Polsce nastąpił znaczny wzrost liczby nowych sprzedawców cyfrowych. Tylko w pierwszej połowie 2020 r. powstało około 2 tys. nowych sklepów online – wskazał przedstawiciel McKinsey i współautor raportu Tomasz Marciniak. – Nowe marki wchodziły do kraju i często wybierały kanał online jako główny sposób sprzedaży, podczas gdy otwieranie sklepów fizycznych pozostawało częścią ich strategii w przypadku dalszego wzrostu.

Co do perspektyw, to dalszy rozwój może zależeć od ICT (teleinformatyka), czyli wydatków rządu i firm we wszystkich sektorach na sprzęt, oprogramowanie, infrastrukturę i powiązane z nimi usługi. Według raportu ICT może do 2030 r. odpowiadać za 76 proc. wzrostu naszej gospodarki cyfrowej.

PAP

Poprzedni artykułW 2023 roku składki ZUS znowu mocno zabolą przedsiębiorców
Następny artykułE-handel się rozwija, ale wciąż chcemy też kupować stacjonarnie