Warszawski Instytut Bankowości i Fundacja GPW opublikowały badanie „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023”, z którego wynika, że ostatnie kryzysy zmusiły Polaków do poszerzania swojej wiedzy ekonomicznej. To dobrze, bo znajomość finansów wśród Polaków nie jest najlepsza.
„W czasach turbulencji gospodarczych niemal wszyscy badani za najbardziej dotkliwą uznają wysoką inflację i wzrosty cen. Spadek wartości pieniądza w swoich portfelach Polacy starają się niwelować poprzez ograniczanie wydatków (85 proc.) i rezygnację lub zmianę dotychczasowego stylu życia (67 proc.)” – napisano w raporcie.
Aktualnie 30 proc. Polaków uznaje swoją wiedzę finansową za bardzo małą i raczej małą, ale niemal jedna trzecia twierdzi, że jest ona duża lub bardzo duża. Polacy uczą się finansów i ekonomii w internecie (61 proc.) oraz w innych mediach (43 proc.). Ankietowani najczęściej chcą uzupełniać swoją wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa (44 proc.) oraz inwestycji (33 proc.). Wzrost odnotowano w przypadku chęci nauki o kredytach i pożyczkach (24 proc., wzrost o 6 pkt proc. rdr), systemu podatkowego (23 proc., wzrost rdr o 5 pkt proc.) oraz oszczędzania (19 proc., wzrost rdr o 6 pkt proc.).
– Wyniki tegorocznej edycji badania są odzwierciedleniem otoczenia, w jakim żyjemy i dążenia Polaków do niwelowania negatywnych konsekwencji zachodzących zmian. Staliśmy się bardziej ostrożni i coraz wyraźniej widzimy konieczność poszerzania wiedzy ekonomicznej. Wciąż odczuwalne skutki pandemii, coraz wyraźniejsze konsekwencje wojny w Ukrainie, spowolnienie gospodarcze i utrzymujący się wzrost cen dowodzą, że w świecie ciągłych zmian i niepewności lepiej być wyposażonym w rzetelną wiedzę – powiedział Waldemar Zbytek, prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości. – Cieszą dane, które potwierdzają, że Polacy coraz częściej myślą o przyszłości swoich finansów w długim horyzoncie. Jako sektor bankowy czujemy się odpowiedzialni, wspólnie z instytucjami publicznymi, placówkami oświatowymi i mediami, za edukację ekonomiczną Polaków. Podejmujemy własne inicjatywy i wspieramy działania edukacyjne pomagające w przystępny sposób tłumaczyć Polakom mechanizmy gospodarki – mówi Waldemar Zbytek.
Pogarszająca się sytuacja gospodarcza sprawiła, że Polacy zaczęli bardziej interesować się wiadomościami gospodarczymi (46 proc.), 30 proc. wskazuje na konieczność dywersyfikacji oszczędności, a 20 proc. jest przekonanych o konieczności regularnego oszczędzania.