Fot. Pixabay

Co chcesz sprzedawać w swoim sklepie? Czy mają to być np. artykuły motoryzacyjne, zegarki, ubrania, środki czystości, a może jeszcze coś innego? Istotne jest też to, czy mają to być unikalne towary przygotowywane na zamówienie klientów. Na przykład rękodzieło, czy może raczej produkcja masowa ściągana z Chin, ale za to niedroga? Nie udawaj, nie oszukuj. Pisz uczciwie, co sprzedajesz.

Dziś przy ogromnej konkurencji powienieneś przede wszystkim znaleźć niszę, w której chciałbyś działać. Czy czegoś podobnego nie ma już może konkurencja? Jeśli tak, pomyśl, jak zrobić to lepiej lub inaczej, żeby się od niej odróżnić.

Zawsze miej towar

Bardzo ważny jest dostęp do niedrogich i rzetelnych dostawców towarów. Rzetelnych, czyli terminowo działających i oferujących atrakcyjne ceny. Niekiedy taniej będzie skorzystać z usług hurtowni wysyłających produkt bezpośrednio do klienta finalnego ( w systemie tzw. Dropshippingu). Ma on tę zaletę, że uzyskuje się dostęp do szerokiego asortymentu towarów, a sam nie musisz tworzyć magazynu dla towarów, czy płacić hurtowni za towar, który się jeszcze nie sprzedał. Płacisz dopiero wtedy, gdy klient tobie zapłaci. Dostawców można wyszukać przez Google, czy dzięki portalom społecznościowym, takim jak Facebook, ale także na specjalistycznych blogach i forach, gdzie się reklamują.

Załóż działalność gospodarczą, ustal domenę

Obecnie trudno jest sprzedawać bez zarejestrowanej działalności gospodarczej. Nie rób tego, bo będziesz mieć kłopoty z fiskusem. Działalność możesz założyć w kilku formach. Optymalną doradzi ci księgowa. Chcąc zdeklarować się np. jako płatnik VAT, pamiętaj, że opłaca się to, ale przy spodziewanych dużych obrotach sklepu, co pozwoli odpisywać od podatku zakupione towary.

Bardzo ważny jest dobry adres internetowy (domena), pod ktorą chcesz sprzedawać. Dobra nazwa to forpoczta twojego skutecznego marketingu. Musi być maksymalnie krótka i oryginalna lub stanowić łatwy do zapamiętania i wypowiedzenia skrót. Niech też kojarzy się z branżą, w której działasz. Ewentualnie z rodzajem towarów, które będziesz sprzedawał.

Wygląd twojego sklepu

To bardzo ważne. Nie kombinuj samemu, chyba, że jesteś dobrym grafikiem. Lepiej zamów przejrzystą i estetyczną grafikę strony internetowej sklepu. Nawigacja po e-sklepie musi być intuicyjna. Jeśli jednak na razie nie stać cię na dobrego grafika czy studio graficzne, masz do dyspozycji gotowe do kupienia szablony sklepów. Wyjdzie taniej, ale oczywiście nie zawsze lepiej.

Także kolorystyka strony powinna się kojarzyć twoim klientom z twoją działalnością. Zamieść na stronie zdjęcia produktów lub packshoty (takie ruchome prezentacje produktu) i filmiki.

Ponieważ coraz więcej osób przegląda internet na urządzeniach mobilnych, twój sklep musi działać w technologii RWD umożliwiającej swobodne i czytelne przeglądanie jego zawartości także na urządzeniach mobilnych.

Jaki serwer dla sklepu?

Jeśli twój dostawca nie gwarantuje oprogramowania dla sklepu i nie dostarcza hostingu, wykup hosting z obsługą PHP i baz danych. Jak dużą przestrzeń powinieneś mieć do zagospodarowania na serwerze? To już zależy od ruchu, jakiego spodziewasz się na stronie. Opcje masz taką: wynająć miejsce na serwerze, czyli wydzierżawić, albo kupić własny serwer. Wynajm jest oczywiście tańszy, bo ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych na rok. Jeśli jednak spodziewasz się szybkiego wzrostu ruchu na stronie, chcesz często dodawać nowe produkty i funkcjonalności, na takim wynajętym serwerze dość szybko skończy się miejsce.

Korzystając z darmowego oprogramowania sam powienieneś nabyć podstawy działania systemów Linux/Unix i mieć podstawową choćby wiedzę o działaniu internetu (hosting, domeny, łącza itd.), o językach HTML, PHP, SQL. Czasem lepiej więc będzie, jeśli twoją witrynę sklepową „postawi” wyspecjalizowana firma.

Regulamin i zastrzeżenia prawne

Regulamin jest przede wszystkim dla klientów, ale chroni także ciebie przed ewentualnymi, nieuzasadnionymi roszczeniami. Skonsultuj go z prawnikiem i zapisz punkty dotyczące tzw. klauzul niedozwolonych. Pamiętaj, że musisz zamieścić wzorce pism odstąpienia od umowy i reklamacji, zgodne z przepisami konsumenckimi. Należy też uwzględnić politykę prywatności i politykę plików cookies, informując klientów o sposobach zabezpieczenia oraz przetwarzania ich danych osobowych.

Płatności i wysyłka

Klienci powinni mieć dostęp najszerszej palety sposobów płatności, takich jak bardzo popularne szybkie przelewy. Prowizja w jest tu pobierana od każdego zamówienia, płaci ją sprzedawca. Popularne systemy szybkich płatności, to m.in. Dotpay, Przelewy24 itp. Możesz też udostępnić płatności Revoult. Zaproponuj kilka form wysyłki, nie tylko tradycyjnie i kurierem, ale także na ulubione przez wielu klientów paczkomaty, których sieć szybko rośnie, docierając nawet do mniejszych miejscowości.

Jak promowac sklep?

Jakich narzędzi marketingowych używać? Masz możliwość wpisania się do porównywarek cen, używania kampanii reklamowych Google Adwords, pozycjonowania swojego sklepu w wyszukiwarkach, stosowania e-mailingu czy reklamowania się przy pomocy banerów. Zawsze dobry, bo tani jest mailing, byle nie robić go za często, natarczywie. Wysyłany cyklicznie newsletter nie powinien zawierać tylko reklam i zachęt do zakupów twoich towarów, ale także krótkie, darmowe treści poradnicze.Oferuj kody rabatowe czy opcję darmowej wysyłki za pierwsze zakupy itp.Poproś grzecznie klienta (ale nie zmuszaj!) do pozostawienia adresu emailowego oraz do zaakceptowania zgody na przesyłanie informacji o promocjach i nowych produktach. Obiecując przy tym, że nie będziesz go spamował.

Sklep musi być dobrze „spozycjonowany” w wyszukiwarkach. To trochę kosztuje, ale warto. Możesz też skorzystać z kampanii sponsorowanych linków (np. Google AdWords). Wyświetlają się w przeglądarce po wpisaniu do niej kluczowych, wybranych słów.

Buzz marketing

To nic innego, jak „polecanie” klientów sklepu znajomym. Klienci ufają opiniom i rekomendacjom znajomym bardziej, niż najlepszej nawet reklamie. Załóż profil sklepu w mediach społecznościowych. Promuj go (merytorycznie i z lekkością i nie za często) na tematycznych forach i portalach społecznościowych.

Jeśli znajdziesz do tego partnera, przeprowadzaj konkursy z nagrodami, którymi mogą być produkty sklepu, czy kupony rabatowe. Pamiętaj o mądrym PR, o programach partnerskich i lojalnościowych, które pozwolą ci utrzymać lojalnego klienta, tego, który już coś u ciebie kupił. Należy też zdecydowanie stronić od polityki, by nie zostać zakwalifikowanym jako lobbysta tej czy innej opcji politycznej. Uda się! Powodzenia.