Polacy podczas codziennych zakupów przywiązują większą wagę do jakości niż ceny nabywanych produktów — wynika z badania Centrum Badań i Analiz Rynku (ASM) wykonanego na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

Zakupy
Pexels.com

Aż 77 proc. konsumentów podczas zakupów najbardziej zwraca uwagę na jakość produktu lub usługi, podczas gdy cenę wskazuje 73 proc. ankietowanych. Jeśli chodzi o kraj pochodzenia produktu, to jest on najważniejszy dla 27,4 proc. Zaledwie 10,1 proc. konsumentów największą wagę przywiązuje do opakowania produktu.

„Z badań wynika, że konsumenci stają się bardziej świadomi i wymagający. Powszechne posiadanie smartfonów z mobilnym Internetem spowodowało, że w kilkanaście sekund możemy przeczytać opis produktu i opinie innych użytkowników oraz porównać ceny w kilku sklepach. Ten sam świadomy i wymagający konsument zdaje sobie sprawę, że jakość kosztuje” — napisano w komunikacie. „Z tegorocznego badania wynika również, że utrwala się patriotyzm konsumencki Polaków, bowiem jedna czwarta ankietowanych stwierdziła, że ważne jest miejsce pochodzenia produktów i usług. Odsetek ten zwiększył się aż o 10 punktów procentowych w ciągu ostatnich 10 lat. Co więcej, kupowanie polskich towarów jest obecnie postrzegane jako jeden z przejawów patriotyzmu (35,4 proc.), zaraz po przywiązaniu do polskiej kultury i tradycji oraz poczuciu dumy narodowej. Coraz więcej Polaków wie, że ich decyzje zakupowe mają wpływ na kondycję krajowej gospodarki i PKB. Można nawet powiedzieć, że obserwujemy modę na kupowanie polskich produktów, a zwłaszcza na wspieranie małych, lokalnych firm. Aż 83,4 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Szczególnie w czasie pandemii obserwujemy większy odsetek Polaków, który częściej wybiera produkty polskich producentów” — dodano.

Badanie ASM przeprowadzono w październiku 2021 r. na próbie 1077 dorosłych Polaków.