Władze Bangladeszu od 2005 roku realizują plan mający na celu usprawnienie systemu transportowego całego kraju. Jego ważnym elementem jest budowa metra w stolicy. Właśnie otworzono pierwszą linię łączącą dzielnice Uttara i Motijheel. Na trasie ponad 20 kilometrów zaplanowano 16 stacji. Szacuje się, że będzie nią podróżować 60 tysięcy osób na godzinę. Metro pozwoli skrócić czas niezbędny obecnie na przemieszczenie się między dzielnicami z 2 godzin do 40 minut.
Koszt realizacji projektu sięgnął 3,3 mld dolarów. 75 proc. z tej kwoty pochodzi z pożyczki udzielonej Bangladeszowi przez Japońską Organizację Współpracy Międzynarodowej (JICA). Kredyt jest oprocentowany na symboliczne 0,01 proc.
Japonia już zapowiada, że na podobnych warunkach i przy takim samym udziale przekaże Bangladeszowi środki na kolejną linię metra w stolicy, której wykonanie ma pochłonąć 5,1 mld dolarów.
Dhaka, w której mieszka 22,5 mln osób jest jednym z najbardziej zatłoczonych miast świata. Do 2030 roku ma powstać w niej 6 linii metra i 100 stacji, które znacznie usprawnią komunikację. Badania ruchu ulicznego z 2017 roku wykazały, że średnia prędkość poruszających się po stolicy Bangladeszu pojazdów wynosiła 7 km/h i z każdym kolejnym rokiem jeszcze się zmniejszała.
asia.nikkei.com, japantoday.com