fbpx
sobota, 9 grudnia, 2023
Strona głównaKulturaŚwięto kinomanów w Gdyni. Kto zdobędzie Złote Lwy?

Święto kinomanów w Gdyni. Kto zdobędzie Złote Lwy?

Powoli kończy się 48. edycja Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Nie brak na nim premier ważnych obrazów – „Chłopi”, „Figurant” czy „Doppelgänger. Sobowtór” – nie brak także, jak zwykle, dyskusji o filmach i spotkań z reżyserami i aktorami.

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych to jedna z najstarszych imprez filmowych w Europie, promująca na tak wielką skalę rodzimą kinematografię. Istnieje od 1974 r., a do roku 1986 organizowany był w Gdańsku. Teraz centrum festiwalowym jest Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Na festiwal składają się trzy sekcje konkursowe – Konkurs Główny, Konkurs Filmów Krótkometrażowych i Konkurs Filmów Mikrobudżetowych – oraz liczne sekcje pozakonkursowe. Z tych stałych można wymienić np. „Czystą Klasykę”, czyli przegląd polskich filmów zrekonstruowanych cyfrowo; „Polonica” – pokazy zagranicznych produkcji zrealizowanych z udziałem polskich twórców i „Gdynię Dzieciom” – popularny i bogaty w walory edukacyjne wybór filmów dla widzów młodszych. Co roku wręczana jest także nagroda Platynowych Lwów za całokształt twórczości.

Festiwal co roku przyciąga dużą publiczność. Dla przykładu w 2018 roku uczestniczyło w nim aż 75 tysięcy osób, co czyni go jednym z najbardziej przyciągających widzów wydarzeń tego typu w Polsce.

Obecnie jego producentem jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni, a organizatorami Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Miasto Gdynia, Samorząd Województwa Pomorskiego i Stowarzyszenie Filmowców Polskich. I tu należy wspomnieć o długiej i barwnej historii festiwalu. Powstał w 1974 roku z potrzeby filmowców polskich do wypowiedzenia się bez komunistycznej cenzury. Stowarzyszenie Filmowców Polskich (od roku 1966) stało się niezbędnym narzędziem do walki z ówczesną władzą i w końcu legenda polskiej kinematografii – Jerzy Kawalerowicz przekonał się do stworzenia takiej filmowej imprezy. Na miejsce festiwalowe zostało wybrane Trójmiasto, a to ze względu na dostępność infrastruktury, turystyczną atrakcyjność i aktywne środowiska kulturalne i akademickie.

W 1987 roku zdecydowano o przeniesieniu Festiwalu do Gdyni, która wówczas była najskromniejszym ogniwem w trójmiejskim łańcuchu. Chodziło o odcięcie festiwalu od panującej w Gdańsku (tuż obok Stoczni) atmosfery buntu i wolności. Twórcy początkowo nie mogli pogodzić się z tą decyzją, choć Teatr Muzyczny w Gdyni oferował dużo lepsze warunki techniczne i lokacyjne.

1990 (rok po negocjacjach przy Okrągłym Stole) otworzył nową epokę Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Nadszedł 2005 rok, a wraz z nim długo oczekiwana Ustawa o kinematografii. Stworzenie systemu finansowania produkcji filmowej i utworzenie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zrewolucjonizowało jakość i społeczny odbiór rodzimego kina. Publiczność coraz chętniej wybierała polskie produkcje, zmieniał się także sposób pisania o polskiej kinematografii i jej wizerunek społeczny. Kolejne edycje festiwalu pokazywały stopniowy rozwój polskiego kina. Filmy nagradzane w Gdyni, np. „Essential Killing” Jerzego Skolimowskiego, „W ciemności” Agnieszki Holland czy „Ida” Pawła Pawlikowskiego osiągały wysokie noty także na światowych festiwalach.

Teraz impreza rozrasta się i otwiera na coraz to nową publiczność. Przyczyniła się do tego konsekwentna polityka Gdyni traktująca festiwal jako powód do dumy – inwestuje w jego rozwój jak i w infrastrukturę kulturalną. Z okazji 40-lecia imprezy w 2015 roku ogłoszony został konkurs na Diamentowe Lwy, czyli najlepiej wspominane filmy wcześniej nagrodzone na festiwalu. Widzowie najwięcej głosów oddali na niezapomniane „Noce i dnie” Jerzego Antczaka, ale pamięta się też o „Potopie” (1974) Jerzego Hoffmana, „Barwach ochronnych” (1976) Krzysztofa Zanussiego, „Gorączce” (1980) Agnieszki Holland, „Seksmisji” (1983) Juliusza Machulskiego, „Ucieczce z kina Wolność” (1990) Wojciecha Marczewskiego czy o „Dniu świra” (2002) Marka Koterskiego.

W tegorocznej edycji festiwalu w Konkursie Głównym o Złote Lwy rywalizuje 16 filmów,  m.in.: „Chłopi” – animowana, malarska wersja powieści Reymonta stworzona przez reżyserów „Twojego Vincenta”, Dorotę Kobielę i Hugh Welchmana, „Figurant” w reżyserii Roberta Glińskiego – psychologiczny portret esbeka, który przez dwadzieścia lat inwigilował Karola Wojtyłę i „Imago” Olgi Chajdas, twórczyni słynnej „Głębokiej wody” – to opowieść o więzi matki i córki na tle buntowniczej trójmiejskiej sceny muzycznej końca lat osiemdziesiątych.

Tegorocznych laureatów poznamy 23 września podczas uroczystej gali zamknięcia 48. edycji festiwalu.

 

Barbara Hofman
Barbara Hofman
Studentka dziennikarstwa, a w bliskiej przyszłości lingwistyki stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim. Pasjonatka tenisa, amatorka żeglarstwa, entuzjastka dobrego kina i dobrej książki. Za cel stawia sobie opanowanie do perfekcji przynajmniej pięciu języków Starego Kontynentu (najchętniej angielski, hiszpański, włoski, francuski i portugalski). Lubi śledzić działalność wielkich domów aukcyjnych, a przy wszelakiej sposobności do nich wchodzi i na krótką chwilę zawiesza wzrok na dziełach szczególnie twórców międzywojennych – Amadea Modiglianiego czy Mojżesza Kislinga.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ewa Juszkiewicz i jej kobiety bez twarzy

Ewa Juszkiewicz zdobywa międzynarodową sławę od kilku lat. Jej prace poszły pod młotek w znanych domach aukcyjnych, takich jak Sotheby’s czy Christie’s. Najdroższe płótno malarki to „Portrait of a Lady (After Louis Leopold Boilly)” – sprzedane za niemal 7 mln zł. Dla żyjących artystów to fenomen.
3 MIN CZYTANIA

„Informacja zwrotna” podbiła polską widownię

15 listopada na Netflixie swoją premierę miał polski serial „Informacja zwrotna”. Adaptacja powieści Jakuba Żulczyka przerosła najwyższe oczekiwania i już przyciągnęła przed ekrany olbrzymią widownię.
3 MIN CZYTANIA

Zdeptane piękno. Kult brzydoty [WYWIAD]

O tym jak brzydota wdziera się w nasze życie, rugując z niego piękno i harmonię rozmawiamy z prawnikiem, analitykiem gospodarczym i pisarzem Januszem Szewczakiem.
6 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Ewa Juszkiewicz i jej kobiety bez twarzy

Ewa Juszkiewicz zdobywa międzynarodową sławę od kilku lat. Jej prace poszły pod młotek w znanych domach aukcyjnych, takich jak Sotheby’s czy Christie’s. Najdroższe płótno malarki to „Portrait of a Lady (After Louis Leopold Boilly)” – sprzedane za niemal 7 mln zł. Dla żyjących artystów to fenomen.
3 MIN CZYTANIA

„Informacja zwrotna” podbiła polską widownię

15 listopada na Netflixie swoją premierę miał polski serial „Informacja zwrotna”. Adaptacja powieści Jakuba Żulczyka przerosła najwyższe oczekiwania i już przyciągnęła przed ekrany olbrzymią widownię.
3 MIN CZYTANIA

Czas krwawego księżyca, czyli wielkie trio znów w akcji

,,Czas krwawego księżyca” to najnowszy film Martina Scorsese z jego absolutnie ulubionymi aktorami – Leonardem DiCaprio i Robertem De Niro. Takie trio na dużym ekranie to gwarantowany sukces.
3 MIN CZYTANIA