Polacy wracają na turystyczne szlaki, głównie w kraju. Straty spowodowane zatrzymaniem gospodarki będą mogły odbić sobie pensjonaty, hotele, kwatery czy restauracje. Ale nie tylko, jest wielce prawdopodobne, że ten rok będzie pierwszym z naprawdę dużych zysków wypożyczalni przyczep kempingowych i kamperów.

Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat podało, że tylko 6,3 proc. Polaków urlopujących się w tym roku myśli o wakacjach zagranicznych. Bardzo chętnie wybierane na wypoczynek są nie tylko morze, mazurskie jeziora i Tatry, ale coraz chętniej jeździmy w mniej zatłoczone rejony kraju – na Kaszuby, Warmię, Podlasie, a nawet na Suwalszczyznę. Już nawet nie domki turystyczne są w modzie. Coraz częściej wybieramy się w podróż kamperami lub zabierając przyczepę. Oblężenie przechodzą w tym roku wypożyczalnie przyczep kempingowych i kamperów, a z tego można wnosić, że prowadzenie wypożyczalni staje się dochodowym biznesem.

Opłaca się flota pojazdów

Chcąc założyć wypożyczalnię kamperów i przyczep należy, naszym zdaniem, wyjść z jednego założenia: Polaków generalnie nie stać jeszcze na wakacje w bardzo luksusowym stylu. A ci, których jednak na to stać, wybiorą na ogół inną formę spędzanie urlopu.
Od czego zacząć konstruowanie naszego biznesu? Trzeba kupić pojazdy. Używane kampery można w Polsce nabyć na portalach aukcyjnych oraz na lokalnych serwisach ogłoszeniowych. Zakup nowego kampera wiąże się z wydatkiem około 200-300 tys. złotych i nie jest to cena wygórowana. Zależy ona nie tylko od stopnia wyeksploatowania pojazdu, ale w dużym od jego wyposażenia, na co zwracają uwagę klienci. Żeby biznes się opłacił, trzeba mieć co najmniej kilka na oku.
W Polsce działa już co najmniej kilkadziesiąt wypożyczalni, a co roku otwiera się przynajmniej kilka nowych. Zaczyna się zazwyczaj od zakupu 2 do 4 kamperów – używanych, a jeśli kogoś na to stać – nowych, które można też leasingować.

Wybór rodzaju i marki kamperów to jedne z pierwszych decyzji, jakie trzeba podjąć, otwierając wypożyczalnię. Warto w tym momencie mieć już wizję swojej przyszłej grupy docelowej klientów, do której wyjdzie się z ofertą – czy będą to osoby najzamożniejsze, oczekujące pełnego serwisu, czy też nieco uboższe, mogące zadowolić się mniejszym komfortem podczas spędzanego urlopu.
Generalnie: im więcej kosztuje kamper, tym więcej będzie można oczekiwać za jego wynajem. Cena wynajmu pojazdu średniej klasy (wraz z wliczonym kosztem ubezpieczenia) zaczyna się już od 320 zł za dzień wypożyczenia.

Najdroższe modele oferują producenci czołowych marek. Zaskakująco niskie bywają przy tym ceny pojazdów małych. Co ciekawe ceny pojazdów różnych marek, o podobnych parametrach, mających podobny rozkład wnętrza, mogą różnić się ceną nawet o kilkadziesiąt procent. Niemal wszystkie współczesne kampery zapewniają wysoki standard podróżowania, ale tylko niektóre – luksusy. Niektórzy producenci oferują także podobne modele, ale pod mniej znanymi markami lub z mniej komfortowym wyposażeniem.

Zadbać o serwis i ubezpieczenie

Jednym z głównych kryteriów wyboru marki i modelu zarówno kamperów, jak i przyczep powinna być dostępność serwisu i części zamiennych. Te luksusowe są co prawda droższe, ale za to trwalsze, bo ich wnętrza zabudowo z wyższej jakości materiałów, mało podatnych na uszkodzenia eksploatacyjne.
Wybierając pojazdy trzeba także zrobić rozeznanie na temat dostępności części zamiennych. To całkiem normalne, że w toku intensywnej eksploatacji kampery mogą się psuć i wymagać napraw. Co z tego, że udało się kupić tańszy i atrakcyjnie wyposażony pojazd, jeśli nie ma do niego części zamiennych?

Zasady ubezpieczania pojazdów na wynajem są bardziej rygorystyczne niż tych przeznaczonych tylko do użytku prywatnego. Trzeba mieć to na uwadze, bo wykupienie polis stanowi, poza samym zakupem, najistotniejszą pozycję na liście wydatków, jakie ponieść musi wypożyczalnia. Cześć towarzystw ubezpieczeniowych w ogóle odpuściła sobie ten temat i flot kamperów nie chce ubezpieczać. Aby zorientować się, które to czynią w danym roku i po jakiej cenie, warto skorzystać z porady doświadczonego brokera ubezpieczeniowego.

W przypadku likwidacji szkody komunikacyjnej zdarzenie obciąża nie osobę prowadzącą pojazd, ale właściciela pojazdu. Przy odnawianiu polis na kolejny rok historia szkody jest uwzględniona przy kalkulacji wysokości składek, czyli każda szkoda oznacza podrożenie oferty. I co istotne: dotyczy to wszystkich posiadanych pojazdów, nawet jeśli szkoda była tylko jedna. Wyceny kosztów polis, dla niemal identycznych pojazdów o zbliżonej wartości, różnią się od siebie czasami o kilkadziesiąt procent. Oferty końcowe poszczególnych ubezpieczycieli mogą różnić się nawet o 10 – 20 tys. złotych netto rocznie, więc należy uważnie wybierać.

Regulamin i promocja

Koniecznie należy zadbać o regulamin działania wypożyczalni. Pozwoli to uniknąć konfliktów z wypożyczającymi i nie wejść w konflikt z prawem. Rynek usług skierowanych do klientów indywidualnych obwarowany jest całym szeregiem przepisów prawa, które na dodatek potrafią zmieniać się z roku na rok – najczęściej z korzyścią dla klientów, chroniąc przede wszystkim interesy konsumentów. Za tymi zmianami należy nadążać, a przy konstruowaniu czy aktualizacji regulaminu zasięgnąć porady prawnika

Regulamin oraz umowy podpisywane z klientami muszą regulować wszystkie istotne kwestie związane z wypożyczeniem pojazdu. Nie warto przy tym niczego przed klientami ukrywać, przemilczać, a zapisy regulaminu powinny w łatwy sposób udostępnione, żeby można było się z nimi zapoznać. Klienci powinni je podpisywać wraz z umową o wypożyczenie pojazdu, zaświadczeniem o pobranej kaucji (na ogół jest to kwota rzędu 4-5 tys. zł za pojazd), dokumentem RODO i innymi wymaganymi. Przy tym regulamin powinien przewidzieć niemal wszystkie możliwe zdarzenia, jakie mogą mieć miejsce w związku z wypożyczeniem pojazdu. Prawnik musi przejrzeć ten dokument również pod tym kątem, by sprawach nieuregulowanych w przepisach ogólnych interes wypożyczalni został należycie zabezpieczony.

Na ogół warto promować swoją wypożyczalnię w mediach społecznościowych, wykupując linki sponsorowane lub włączając się do dyskusji na popularnych forach związanych z turystyką i motoryzacją. Warto dbać o klientów, by związać ich ze swoją wypożyczalnią, a w efekcie, by i w kolejnym sezonie skorzystali z naszych usług.