fbpx
czwartek, 28 marca, 2024
Strona głównaTransportKolej dużych prędkości alternatywą dla transportu drogowego?

Kolej dużych prędkości alternatywą dla transportu drogowego?

Problem kolei dużych prędkości, a więc takiej, która pozwoli być bardziej konkurencyjną pasażersko oraz towarowo, jest problemem całej Unii Europejskiej – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Pod pojęciem kolei dużych prędkości (KDP) należy rozumieć wykonywanie przewozów pasażerskich z prędkościami powyżej 200 km/h. Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią – który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność. Spółka CPK ma ambicję, aby oprócz części lotniczej zająć się także projektem kolejowym.

Można powiedzieć, że wyzwaniem XXI wieku jest budowa nowych linii kolejowych. Zwłaszcza linii szybkich. Przez ostatnie 30 lat wybudowaliśmy około 48 km nowych torów i łącznic kolejowych. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych realizowane ze środków budżetowych przy wsparciu funduszy unijnych zwiększają atrakcyjność kolei na trasach międzynarodowych, krajowych, ale także regionalnych. Jednak zdecydowanie szybciej budujemy autostrady oraz drogi ekspresowe. Widzimy, że spada zainteresowanie koleją w zakresie nadawanie ładunków – co sprawia, że mamy zatłoczenie na drogach.

– Ostatnio została podjęta decyzja o tym, że powstanie trzeci pas na autostradzie Łódź-Warszawa – ale także na autostradzie A4 od granicy z Niemcami aż do Tarnowa. Kiedyś te trzecie pasy na pewno będą potrzebne – ale widać tutaj jak bardzo kuleje ruch kolejowy w naszym kraju. Problem kolei dużych prędkości – a więc takiej, która pozwoli być bardziej konkurencyjną pasażersko oraz towarowo, jest problemem całej Unii Europejskiej – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– W samej Unii Europejskiej mamy 9 tys. km szybkich linii. Według Europejskiego Trybunału Obrachunkowego połowa tych linii została zbudowana całkowicie bez sensu – za drogo lub z opóźnieniami i często nie ma możliwości rozwinięcia zakładanych prędkości. Tego trzeba uniknąć w przypadku CPK – jak na przykład idea połączenia z CPK do Giżycka – na takiej trasie nie będzie aż takich potoków pasażerskich, żeby ta inwestycja mogła na siebie zarobić. Przy czym trzeba zaznaczyć, że nie ma możliwości dopłacania do niej z budżetu. Z jednej strony jako kraj musimy iść w kierunku KDP – jednak skąd wziąć pieniądze na rozwój tej infrastruktury? Pewnym rozczarowaniem jest to, że nie dostaniemy więcej środków z Unii Europejskiej – biorąc pod uwagę nowy budżet europejski lub program odbudowy. W związku z tym będziemy dysponować środkami w wysokości około 10 mld euro – a potrzeby polskich linii kolejowych są wyceniane na 250/300 mld złotych. KDP jest bardzo potrzebna dla Polski, jednak mogą być problemy z osiągnięciem tego celu – analizuje Furgalski.

Źrodło: eNewsroom.pl

INNE Z TEJ KATEGORII

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.
2 MIN CZYTANIA

Taksówkarze też będą strajkować

Taksówkarze narzekają na zbyt niskie zarobki i mają zamiar strajkować. Pierwszą akcję protestacyjną zaplanowano w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Napięcia na Bliskim Wschodzie ożywiły Nowy Jedwabny Szlak

Po zastoju, który nastąpił po wybuchu wojny na Ukrainie, skokowo wzrósł transport towarów koleją w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Ruch został napędzony przez kryzys na szlaku przez Morze Czerwone i Kanał Sueski.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.
2 MIN CZYTANIA

Filharmonia Podkarpacka. Obcowanie z muzyką przynosi radość

Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie realizuje właśnie swój 69. sezon artystyczny. W najbliższych tygodniach zabrzmi tu muzyka m.in. Vivaldiego, Mozarta, Chopina, Dworzaka, Karłowicza, Ravela,Gershwina czy Berlioza.
2 MIN CZYTANIA

Najważniejsze wyzwania regulacyjne dla rolnictwa [DEBATA]

W tle protestów rolniczych przeciwko polityce KE i importowi ukraińskiego zboża odbyła się debata na temat wyzwań regulacyjnych dla rolnictwa, zorganizowana przez BASF Polska. Zdominowały ją jednak kwestie działań Komisji w reakcji na protesty rolników przelewające się przez całą Europę. Udział w dyskusji wzięli eksperci rynku rolnego i przedstawiciele organizacji rolniczych.
3 MIN CZYTANIA